טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

מכה נוספת: מכירות טסלה בגרמניה צנחו ב-76%

מניית יצרנית הרכבים האמריקאית נפלה ב-31% מתחילת השנה; בוול-סטריט מצביעים על שילוב של התבטאויות פוליטיות ואתגרים תפעוליים

אדיר בן עמי | (5)

רישומי רכבי טסלה Tesla -5.61%  בגרמניה צנחו בחדות בחודש שעבר, בעקבות תמיכתו הפומבית של המנכ"ל אילון מאסק במפלגת הימין הקיצוני בבחירות הפדרליות המתוחות במדינה. לפי נתוני רשות התחבורה הפדרלית הגרמנית, המכירות צנחו ב-76% לרמה של 1,429 מכוניות בלבד.


הנתונים המדאיגים עומדים בניגוד חד למגמה הכללית בשוק הרכב החשמלי הגרמני, שדווקא רשם עלייה של 31% ברישומי רכבים חשמליים בחודש פברואר. פער זה מחדד את ההשפעה השלילית שנגרמה ככל הנראה בשל התערבותו הפוליטית של מאסק.


בחודשים שקדמו לבחירות שנערכו ב-23 בפברואר, מאסק הביע תמיכה פומבית במפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), מפלגת ימין קיצוני הידועה בעמדותיה האנטי-הגירה והפרו-רוסיות, ובביקורתה החריפה על הממסד הפוליטי הגרמני. אמנם המפלגה זינקה למקום השני בבחירות, אך הקנצלר המיועד פרידריך מרץ הבטיח להרחיק את המפלגה מכל השפעה ממשלתית.


המצב בגרמניה משקף מגמה רחבה יותר של ירידות במכירות טסלה באירופה. בחודשיים הראשונים של 2025, מכירות החברה ירדו ב-71% בגרמניה וב-44% בצרפת - שני השווקים הגדולים ביותר לרכב חשמלי באיחוד האירופי.


טסלה מתחזקת בבריטניה

לעומת זאת, בבריטניה - שעקפה את גרמניה בשנה שעברה כשוק הרכב החשמלי הגדול ביותר באזור - רישומי טסלה דווקא עלו ב-11% בחודשיים הראשונים של השנה, בעיקר הודות לעלייה משמעותית בחודש פברואר.


מעבר לתמיכתו הפוליטית השנויה במחלוקת של מאסק, ישנם גורמים נוספים המשפיעים על ביצועי החברה בתחילת השנה. טסלה השעתה את הייצור במפעלים המייצרים את המודל Y - הרכב הפופולרי ביותר שלה - כדי לשדרג את קווי ההרכבה. צעד זה יגרום לעיכוב משמעותי עד שהחברה תוכל להגביר מחדש את הייצור של הרכב הפנאי-שטח, שעובר מתיחת פנים חמש שנים לאחר השקתו.


מפעל טסלה בגרינהיידה, מחוץ לברלין, הוא אחד המתקנים שיאבדו מספר שבועות של ייצור בגלל השינויים. המפעל הגרמני אמור לשמש כבסיס האסטרטגי של טסלה לשוק האירופי, אך ההשבתה הזמנית צפויה להקשות עוד יותר על התאוששות המכירות באזור.

קיראו עוד ב"גלובל"


החולשה בשוק הסיני

יצרנית הרכבים האמריקאית חווה האטה משמעותית בשוק הסיני, כאשר נתוני המכירות מינואר הצביעו על ירידה של 12% בהשוואה לשנה שעברה. הצניחה הזו בולטת במיוחד לאור העובדה שהשוק הסיני של הרכבים החשמליים ממשיך לצמוח בקצב מהיר, עם שיעור חדירה של 53% מכלל רכישות הרכב בפברואר. המצב מדאיג את המשקיעים, שכן סין מהווה שוק מפתח עבור טסלה.


בעוד טסלה מתקשה, המתחרות הסיניות רושמות צמיחה מרשימה. חברות כמו NIO, Li Auto ו-XPeng הציגו גידול חד במכירות, כשהבולטת ביניהן היא XPeng עם זינוק של 570% במסירות בפברואר. יחד, שלוש החברות הללו מכרו כמעט 70,000 רכבים בחודש אחד - גידול של 112% לעומת השנה שעברה. הנתונים הללו ממחישים את הפער המתרחב בין טסלה למתחרותיה הסיניות.


האתגר המרכזי של טסלה בסין הוא התחרות הגוברת מצד יצרניות מקומיות המציעות רכבים מתקדמים טכנולוגית ובמחירים נמוכים יותר. חברות כמו BYD, Geely ו-Changan מציעות דגמים חדשים ומושכים עם טכנולוגיות מתוחכמות וחוויית משתמש עדכנית. XPeng, למשל, משלבת בינה מלאכותית מתקדמת ותוכנות נהיגה אוטונומית, בעוד Li Auto מתמקדת בהיברידיים עם טווחי נסיעה משופרים. בעבר, טסלה נהנתה מיתרון חדשנות משמעותי, אך כיום הפער הזה הצטמצם באופן ניכר.


התחרות הולכת וגוברת

טסלה מתמודדת כאמור עם תחרות הולכת וגוברת, הן מיצרנים מקומיים ותיקים והן מחברות סיניות שנכנסות לשוק האירופי. חברת BYD הסינית אף עקפה את טסלה במכירות במספר שווקים אירופאיים בתחילת השנה, כשהיא מציעה מחירים תחרותיים במיוחד.


טסלה התמודדה גם עם מתקפות על תשתיות הרכבת בסביבת המפעל הגרמני שלה בחודש שעבר. קבוצת פעילים שלקחה אחריות על הצתת ציוד הצהירה ברשת שהיא מנסה למנוע מהחברה להרחיב את המפעל, מה שמוסיף מימד נוסף לאתגרים המקומיים.


בוול-סטריט מעריכים כי ההיצע המוגבל של דגמים מצד טסלה - המתבססת בעיקר על מודל Y ומודל 3 - הופך את החברה לפגיעה יותר בפני תחרות. בעוד יצרניות אירופאיות ואסיאתיות מרחיבות את היצע הרכבים החשמליים שלהן, טסלה מתקשה לשמור על היתרון התחרותי שנהנתה ממנו בשנים הקודמות.


האתגרים בשוק האירופי מהווים סיכון משמעותי לאסטרטגיה הגלובלית של טסלה, במיוחד לאור התחרות הגוברת גם בסין, השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים. האטה במכירות בשני השווקים המרכזיים האלה מגבירה את הלחץ על החברה להצליח בשוק האמריקאי.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למה לחרטט את הקוראים יוצא מודל Y חדש אז הקונים מחכים לו מי יקנה את הישן (ל"ת)
    אנונימי 06/03/2025 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 06/03/2025 09:08
    הגב לתגובה זו
    ככה זה בכל אירופה ובאסיה.
  • 2.
    מספיק המציא שטויות לא נכונות! כולם מחכים למודל Y החדש בגלל זה לא קונים! למה לשקר אבל (ל"ת)
    מתן 06/03/2025 08:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קשמין 06/03/2025 07:33
    הגב לתגובה זו
    לא קשור לימין הקיצוני גם בישראל טסלה התרסקה בטבלת המכירות מכרו מתחילת השנה פחות מ30 רכבים! זו הסיבה האמיתית שטראמפ מטיל מכסים על סין ומקסיקו שמייצרות רכבים חשמליים בניסיון להציל את מאסק
  • מה מה פתאום (ל"ת)
    המוזיז 06/03/2025 08:02
    הגב לתגובה זו