
מניית אבן קיסר - הזדמנות או סכין נופלת?
אבן קיסר פרסמה דוחות חלשים לרבעון הרביעי, המניה נפלה ב-6% לשפל של כל הזמנים - נפילה של 95% מהשיא וכ-70% מתחת למחיר ההנפקה לפני 13 שנה; בקופה יש מזומנים בסך 102 מיליון דולר והחברה נסחרת ב-118 מיליון דולר; הבעיה הגדולה - תביעה משפטית גדולה
אבן קיסר שמייצרת משטחי קוורץ, פורצלן וחומרי חיפוי למטבחים, חדרי אמבטיה ושימושים נוספים, היתה חברה של מעל 2 מיליארד דולר, אך תחרות כבדה מסין לצד חשש מחומרי הגלם של החברה - הקוורץ שהפכו לפחות אהודים בקרב הציבור הפילו את המחזור ויצרו הפסדים כבדים. בשנים האחרונות החברה מנסה לצאת מהבוץ אך כל פעם מחדש מתברר שתוכנית הרה ארגון שהיא נקטה בה לא מספקת. החברה מתכווצת, יורדת במכירות ובפעילות, אך מצליחה לשמור ואף להגדיל את הרווחיות. בשורה התחתונה היא מפסידה, אבל לא באופן שמערער אותה, אלו הפסדים נשלטים ויש לה בקופה 101.8 מיליון דולר, כשהשווי שלה בשוק הוא 118 מיליון דולר.
למעשה, מי שקונה את המניה, רוכש אותה בשווי פעילות של כ-16 מיליון דולר שזה ההפרש בין שווי השוק למזומנים נטו, כששווי הפעילות היה לפני עשור מיליארדים. זו מחיקה של כמעט כל השווי. אתמול המניה ירדה לשפל של כל הזמנים - Caesarstone -1.75% והשאלה הגדולה מה יקרה מכאן? המשך התבססות בבוץ, הפסדים, איבוד מזומנים, או סוג של יציאה ממשבר.
גם אם תהיה יציאה ממשבר היא לא תהיה מחר בבוקר, הדוחות אתמול שידרו שהבעיות הולכות ללוות את החברה על פני זמן, ועדיין, זו חברה שמוכרת בקצב של 400 מיליון דולר ואמורה לייצר רווחיות סבירה למרות התחרות הסינית בזכות ערכים מוספים ואיכות השיש שהיא מספקת ללקוחות. היא גם עשויה ליהנות ממלחמת הסחר שתקשה על הסינים במכירות לארה"ב, אך זה רק אם המלחמה הזו אכן תתפתח. הנה הדוחות ומה שהנהלת החברה הציגה, ובהמשך שאלות האנליסטים ותשובות ההנהלה. אפשר להבין מזה שההנהלה עדיין משדרת אופטימיות. כך או אחרת, התמחור נמוך, אבל זו כמובן השקעה מסוכנת, וצריך לקחת בחשבון שלחברה יש תביעות משפטיות גדולות שיכולות לחסל את המזומנים שלה. היא הפרישה 50 מיליון דולר בשל תביעה גדולה על נזק משימוש בחומרי הגלם, אך זה עדיין לא מתבטא במזומנים, בפועל כשלוקחים את זה בחשבון המזומנים שלה הם סדר גודל של 52 מיליון דולר. החשש שהתביעה תיסגר על סכום גבוה יותר - זה נעלם גדול.
- אבן קיסר מפספת את הצפי בהכנסות; מורידה את תחזית ה-EBITDA לשנה
- אבן קיסר מפספסת את הצפי בשורה העליונה; מאשררת את התחזית לשנה כולה
"אבן קיסר הציגה ביצועים סבירים ברווח המתואם (EBITDA) לכל אורך השנה, גם כאשר ההכנסות שלנו משקפות את האתגרים המתמשכים בשוק הגלובלי שמשפיעים על הענף שלנו", אמר, יוס שירן, מנכ"ל אבן קיסר, "לאורך 2024, התקדמנו משמעותית ביישום אסטרטגיית הטרנספורמציה שלנו, תוך התמקדות בחיזוק יכולות המחקר והפיתוח שלנו, הרחבת ההיצע של מוצרים ללא סיליקה קריסטלית ומוצרי פורצלן ברחבי העולם, ושיפור המבנה התפעולי שלנו.
"השיפורים שביצענו בפעילות החברה תרמו משמעותית להגדלת תזרים המזומנים שלנו ולייעול ההון החוזר, תוך מיצובנו להשגת רווחיות גבוהה יותר ככל שההכנסות יתאוששו. הצלחנו לבצע בהצלחה את תוכנית הרה-ארגון האסטרטגית שלנו, כפי שמשתקף בשיפור בשולי הרווח הגולמי. למרות שהתנאים בשוק עדיין מאתגרים, אנחנו בטוחים שהמהלכים האסטרטגיים שלנו והביצוע המדויק יצרו ארגון גמיש ויעיל יותר, שמוכן לנצל את ההזדמנויות בשוק במהלך 2025."
אבן קיסר: ירידה בהכנסות – אבל שיפור ברווחיות הגולמית ותוכנית ייעול מתמשכת
המכירות ירדו ב-24% ברבעון הרביעי, אבל ההנהלה בטוחה שהתוכניות החדשות יביאו לשיפור. האם הציפיות יתממשו? החברה ממשיכה להתייעל בתהליכי הייצור ולהתמקד בצמיחה בשוק הפורצלן. עם זאת, היא עדיין מתמודדת עם ירידה בביקושים, בעיקר בארה"ב ואוסטרליה, ועם השפעות מאקרו-כלכליות שמכבידות על הפעילות.
עיקרי הדוחות הכספיים
- הכנסות: 97.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי – ירידה של 23.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
- שולי הרווח הגולמי: עלייה ל-19.4% לעומת 18.1% ברבעון המקביל.
- הוצאות תפעוליות: 41.9 מיליון דולר, ירידה לעומת 56.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.
- רווח תפעולי מתואם (EBITDA): הפסד של 8 מיליון דולר, לעומת רווח של 1.4 מיליון דולר ברבעון המקביל.
- תזרים מזומנים תפעולי: חיובי – 31.9 מיליון דולר לשנת 2024.
- יתרת מזומנים נטו: 101.8 מיליון דולר, עלייה מ-83.5 מיליון דולר בסוף 2023.
- הפרשה לתביעות סיליקוזיס: 50 מיליון דולר נרשמו כהפרשה לחבות פוטנציאלית.
שאלות ותשובות מהשיחה עם האנליסטים
שאלה: איך אתם רואים את השווקים בהם אתם פועלים? האם יש סימנים להתייצבות
ואיך נראה הרבעון הראשון מהבחינה הזו?
נחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים: "אנחנו רואים ברבעון הראשון מגמות דומות לאלו של הרבעון הרביעי. ההשפעות הכלליות עדיין ניכרות, אבל אנחנו מצפים לשיפור הדרגתי במהלך השנה, במיוחד ברבעון השני והשלישי.
אנחנו גם מציגים את קולקציית המוצרים החדשה שלנו באוסטרליה בסוף הרבעון הראשון, מה שעשוי לעזור לנו להחזיר את מעמדנו בשוק שם בשנים הקרובות. גם בישראל אנחנו רואים סימנים ראשונים לשיפור."
- דוחות אחר המסחר: HPE מתרסקת ב-18%, ברודקום מזנקת ב-15.5%
- מניית קרוגר עולה למרות דוח מעורב ותחזית זהירה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
שאלה: ההכנסות שלכם ירדו בשיעור דו-ספרתי גבוה ברבעונים האחרונים.
האם הירידה הזו תימשך גם ב-2025?
נחום טרוסט: "הרבעון הראשון ימשיך להציג דינמיקה דומה לרבעון הרביעי, עם השוואה קשה יחסית למחצית הראשונה של 2024. עם זאת, אנחנו מצפים לשיפור בהמשך השנה ככל שההשפעות המאקרו-כלכליות יתמתנו."
שאלה:
האם הירידה בהכנסות נובעת מהורדת מחירים או בעיקר מירידה בכמות המכירות?
נחום טרוסט: "אנחנו חווים לחץ מסוים על המחירים, במיוחד באוסטרליה, אבל זה לא הגורם המרכזי לירידה בהכנסות. הירידה קשורה בעיקר להאטה בשוק, לריביות הגבוהות ולעלויות
המחיה, שגרמו ללקוחות לדחות או להקטין פרויקטים."
שאלה: כמה חיסכון אתם צופים כתוצאה מהיוזמות שהפעלתם בשנה האחרונה?
נחום טרוסט: "בסך הכול, הצלחנו לחסוך למעלה מ-45 מיליון דולר לעומת 2022. ב-2025 אנחנו מצפים לחיסכון
נוסף של כ-10 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מסגירת המפעל בריצ'מונד היל."
שאלה: אילו צעדים אסטרטגיים ננקטו ומה ההשפעה שלהם לטווח הארוך?
יוס שירן, מנכ"ל החברה: "האסטרטגיה שלנו מתמקדת בשלושה מהלכים עיקריים: ייעול
הייצור והפחתת עלויות, הרחבת פורטפוליו המוצרים עם דגש על מוצרים ללא סיליקה ופיתוח הפורצלן, ושיפור התזרים והניהול הפיננסי. אנחנו רואים כבר עכשיו שיפור בתזרים המזומנים, וגישה חכמה יותר להון החוזר שתסייע לנו להשיג רווחיות
גבוהה יותר ככל שההכנסות יתאוששו."
שאלה: האם אתם רואים אפשרות לחזור לרווחיות בקרוב?
יוס שירן: "השיפור שאנחנו מבצעים בתמהיל הייצור ובניהול השוטף בהחלט יכול להוביל אותנו חזרה לרווחיות. נמשיך ליישם את תוכניות ההתייעלות
שלנו, ואנחנו מאמינים שעם ההתאוששות הכלכלית והצמיחה הצפויה במכירות פורצלן, נוכל לשפר את התוצאות במהירות."
שאלות ותשובות על אבן קיסר?
מה אבן קיסר עושה?
אבן קיסר (Caesarstone) היא אחת החברות המובילות בעולם בייצור ומשווקי משטחי קוורץ, פורצלן וחומרי חיפוי למטבחים, חדרי אמבטיה ושימושים נוספים בתחום עיצוב הפנים. החברה הוקמה בישראל בשנת 1987 ומחזיקה במפעלי ייצור בישראל, ארה"ב ובמדינות נוספות. מוצרי החברה נמכרים ביותר מ-50 מדינות ברחבי העולם, עם נוכחות חזקה במיוחד בשוקי צפון אמריקה, אוסטרליה ואירופה.
אבן קיסר ידועה בעיקר בזכות משטחי הקוורץ שלה, שהפכו לפופולריים מאוד בשל עמידותם הגבוהה, מגוון העיצובים הרחב ותחזוקה נוחה יחסית לעומת משטחי גרניט ושיש טבעיים. בשנים האחרונות, החברה הרחיבה את פעילותה גם לשוק הפורצלן, מתוך מטרה לגוון את מוצריה ולהתאים אותם לדרישות רגולטוריות חדשות. הקוורץ מאבד כוח בגלל חשש מחומרים מסוכנים והרגולציה בעולם די מוציאה אותו משווקים רבים.
הבעיות המרכזיות שהתמודדה איתן בשנים האחרונות
ירידה בביקושים בשוקי היעד - אבן קיסר נפגעה מירידה חדה בביקושים למשטחי עבודה, בעיקר בארה"ב ואוסטרליה, שני השווקים העיקריים שלה. הסיבות לכך הן: עליית הריביות בארה"ב ובמדינות נוספות, שהאטה משמעותית את שוק הבנייה והשיפוצים; האינפלציה הגבוהה שגרמה למשקי בית לצמצם הוצאות על שדרוגים ועיצוב פנים; העדפת צרכנים לחומרים חלופיים, כמו פורצלן ומשטחי גרניט מוזלים וגם - רגולציה מחמירה על מוצרי קוורץ
בשנים האחרונות החלה להופיע ביקורת חריפה על השימוש בקוורץ בשל סיכוני בריאות הקשורים לשאיפת אבק סיליקה במהלך העיבוד שלו. באוסטרליה, למשל, החלו להחמיר את הרגולציה על מכירת מוצרים המכילים סיליקה, ואף עלתה דרישה לאיסור מוחלט על חיתוך קוורץ בשטחי עבודה. בתגובה לכך, החברה החלה לפתח ולהשיק קולקציות ללא סיליקה, במיוחד בשוק האוסטרלי, כדי לשמור על מעמדה בשוק ולמנוע פגיעה חמורה יותר במכירות.
אבן קיסר נמצאת בתקופה של שינוי והתאמות, כשהיא מחפשת דרכים להתמודד עם השפעות המאקרו ולהגביר את צמיחתה בתחומים אסטרטגיים כמו פורצלן וחומרים ללא סיליקה. למרות הירידה בהכנסות, השיפור בשולי הרווח והתייעלות בתהליכים הפנימיים מצביעים על התאוששות אפשרית, אבל כל זה נעשה תוך כדי תחרות גדולה ובמקביל להאטה בעולם. ככל שהיא תצליח לשנות את המשוואה ותמהיל המכירות יהיה מופנה ליותר פורצלן כך הסיכוי שלה להצליח גדל. האיוים הגדולים הם כמובן חוסר יכולת להגיע לשלב הרווחיות בזכות מעבר ושינוי בתמהיל והתביעות המשפטיות.
- 4.אנונימי 06/03/2025 17:04הגב לתגובה זוהנייר הזה ימחק מה יש לכם בכלל לחפש במניה כזו.
- 3.אנונימי 06/03/2025 12:11הגב לתגובה זונחמד לדעת שהם עוד קיימים שיהיה בהצלחה
- 2.א 06/03/2025 12:03הגב לתגובה זותשמעוחברה שמייצרת שיש למטבחים לא תהיה שווה מיליארדים גם אם ימציאו את השיש מחדש פעם נוספת.המצאת משטחי הקוורץ היא גאווה ישראלית אבל אי אפשר למכור גאווה לאומית בכסף.
- 1.הישראלים יודעים להמציא דברים מדהימים אבל בניהול ורווחיות הם טובים רק בנדלן ובנקים... (ל"ת)זורזיניו 06/03/2025 11:55הגב לתגובה זו