
האייפון המתקפל בדרך: אפל תצטרף למהפכה עד סוף 2026
המרוץ להדביק את הפער הטכנולוגי: עם מחיר צפוי של 2,000-2,500 דולר, החברה מקווה לשקם את מעמדה בשוק הסמארטפונים ולהתמודד עם האתגרים בתחום הבינה המלאכותית
דיווחים חדשים מצביעים על כך שאפל Apple -0.17% עתידה להצטרף סוף סוף למירוץ הסמארטפונים המתקפלים. מינג-צ'י קואו, אנליסט מוערך המתמחה בשרשרת האספקה של אפל, טוען כי החברה מקליפורניה מתכננת להשיק אייפון מתקפל לקראת סוף שנת 2026. למרות שאפל נמנעה מלהגיב לפניות בנושא, כמדיניותה הקבועה שלא לדון במוצרים עתידיים, קואו מעריך כי המכשיר החדשני יתומחר בטווח שבין 2,000 ל-2,500 דולר. תחזיותיו מדברות על יעד של 3 עד 5 מיליון יחידות שיישלחו בשנה הראשונה, עם צפי לגידול משמעותי לכ-20 מיליון יחידות בשנת 2027.
המידע מקואו מתיישב עם דיווח קודם של "וול סטריט ג'ורנל", שטען כי בכירים באפל דוחפים להשקת מכשיר מתקפל ב-2026. למעשה, אפל נאבקת בפטנטים בתחום זה כבר משנת 2014, אך למרות זאת, השוק נשלט כיום בידי סמסונג הקוריאנית והוואווי הסינית.
העיתוי של המהלך האסטרטגי נראה מחושב לאור הנתונים המדאיגים של החברה. על פי הערכות האנליסטים, מכירות האייפון צנחו ל-224 מיליון יחידות בשנה האחרונה, ירידה מ-231 מיליון בשנת 2023. נתון זה יוצר לחץ על אפל למצוא מנועי צמיחה חדשים.
האתגר של אפל בולט במיוחד בשוק הסיני, שם חוותה החברה ירידה של 17% במשלוחי האייפון בשנה האחרונה. כתוצאה מכך, היא נדחקה למקום השלישי בנתח השוק, מאחורי Vivo והוואווי, לפי נתוני חברת המחקר Canalys. תמונת המצב המורכבת ניכרה היטב בכנס Mobile World Congress שנערך לאחרונה בברצלונה. יצרניות סיניות כדוגמת שיאומי, Honor ו-Oppo הציגו בגאווה את מכשירי הדגל החדשים שלהן, המשלבים יכולות בינה מלאכותית מתקדמות, במחירים המתחרים ישירות באייפון.
בולטת במיוחד הייתה הכרזתה של הוואווי, שחשפה מה שהיא מכנה "הטלפון המתקפל המשולש הראשון בעולם". למרות מחירו הגבוה של כ-3,789 דולר, עצם קיומו משקף את הפער הטכנולוגי שנפער בין אפל למתחרותיה בתחום המתקפלים.
אפל ובינה מלאכותית
נקודת תורפה נוספת של אפל היא בתחום הבינה המלאכותית. ה-Apple Intelligence, מערכת הבינה המלאכותית של החברה, אינה זמינה במכשירים הנמכרים בסין היבשתית בשל חסמים רגולטוריים. החברה ממתינה לאישור שיתוף פעולה עם ענקית האי-קומרס הסינית אליבאבא, אך בינתיים המתחרים ממלאים את החלל.
Honor, למשל, הכריזה בכנס כי בכוונתה להשקיע לא פחות מ-10 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות בפיתוח יכולות בינה מלאכותית למכשיריה. מהלך זה מדגיש את המאמצים הכבירים של היצרניות הסיניות להשיג יתרון תחרותי.
- דוחות אחר המסחר: HPE מתרסקת ב-18%, ברודקום מזנקת ב-15.5%
- מניית קרוגר עולה למרות דוח מעורב ותחזית זהירה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
לא רק בסין המתחרים מתקדמים במהירות. שיאומי, Honor ו-Oppo הציגו בכנס אינטגרציה עמוקה עם מערכת הבינה המלאכותית Gemini של גוגל, המיועדת לשווקים מחוץ לסין. התפתחות זו מסמנת שינוי משמעותי ביחסי הכוחות. כפי שציין בן ווד, אנליסט בחברת המחקר CCS Insight: "יצרני סמארטפונים סיניים כמו Honor נהנו בעבר מגישה מוגבלת לתכונות המופעלות על ידי הבינה המלאכותית של גוגל, אך החברה האמריקאית נטתה לשמור עליהם במרחק-מה. אולם הדברים השתנו, וכעת גוגל משתפת פעולה באופן הדוק עם Honor כדי להציע יכולות בינה מלאכותית מתקדמות."
סמסונג פותחת פער על אפל
בארצות הברית, התחרות העיקרית של אפל היא סמסונג, שגם היא משלבת בינה מלאכותית של גוגל במכשיריה, לרבות בסדרת Galaxy S25 החדשה. הפער הטכנולוגי בין החברות הולך ומתרחב לטענת מומחים.
דניאל ניומן, מנכ"ל קבוצת Futurum וחוקר טכנולוגיה, טוען כי "תכונות הבינה המלאכותית במכשירים החדשים של סמסונג עולות בכל היבט על מה ש-Apple Intelligence מציעה כיום". עם זאת, הוא מציין כי "לאפל יש בסיס משתמשים נאמן באופן יוצא דופן שקשה לשבור. ולכן, למרות האיטיות היחסית, אפל תקבל עוד הזדמנויות להשתפר."
אסטרטגיית ההמתנה של אפל טיפוסית לחברה שלאורך השנים העדיפה להיכנס לשווקים חדשים רק לאחר שהטכנולוגיה הבשילה. כך היה עם ה-iPod, ה-iPhone, ה-iPad ומוצרים אחרים. אפל אינה מעוניינת להיות ראשונה, אלא להציע חוויה עדיפה כשהיא סוף סוף נכנסת לשוק.
האתגרים בפיתוח אייפון מתקפל
האתגר העיקרי בפיתוח אייפון מתקפל נעוץ בסטנדרטים הגבוהים שאפל מציבה לעצמה. הדור הראשון של מכשירים מתקפלים סבל מבעיות רבות, כגון קמטים באזור הקיפול, עמידות מוגבלת לאורך זמן ומחירים גבוהים במיוחד. אפל תרצה להימנע מכשלים אלה.
בוול-סטריט מעריכים כי האייפון המתקפל יהיה גולת הכותרת של אסטרטגיית המוצרים של אפל בשנים הקרובות. הוא עשוי להציע פונקציונליות ייחודית המשלבת את היתרונות של אייפון ואייפד במכשיר אחד, דבר שיכול לפתות משתמשים לשדרג ולהחליף את מכשיריהם הנוכחיים.
על אף פער הזמן הניכר בכניסה לשוק, אפל עשויה לנצל את התקופה הזו כדי להתגבר על מגבלות טכנולוגיות ולפתח ממשק משתמש חלק במיוחד עבור המכשיר המתקפל. החברה ידועה ביכולתה לשלב חומרה ותוכנה באופן אופטימלי, מה שעשוי להקנות לה יתרון מול המתחרים.