
טסלה יורדת למרות שדרוג המלצה: המשקיעים מתעלמים מהאנליסטים
המניה איבדה כ-46% מערכה מאז השיא בדצמבר; האנליסטים רואים פוטנציאל בטכנולוגיות העתידיות של החברה אך חוששים מהשפעת הקשרים הפוליטיים של מאסק
מניית יצרנית הרכבים החשמליים טסלה Tesla -0.3% יורדת על אף שקיבלה שדרוג המלצה לא צפוי ותמיכה נלהבת מאנליסט ותיק שנחשב לאופטימי לגבי החברה מזה זמן רב. בעוד ששדרוגים וקריאות חיוביות אמורים לתמוך במניה, בעיקר בתקופה זו כאשר כל חדשות טובות הן משב רוח מבורך עבור משקיעי טסלה, נראה כי המגמה השלילית ממשיכה.
בדרך כלל, שדרוג המלצה אמור לסייע למניה. אנליסט TD Cowen, איתי מיכאלי, שדרג בסוף יום חמישי את המניה מהמלצת "החזק" להמלצת "קנייה". מחיר היעד של TD Cowen קפץ ל-388 דולר למניה, עלייה משמעותית מ-180 דולר. חשוב להבהיר כי הקפיצה המשמעותית הזו במחיר היעד קשורה גם למעבר של מיכאלי מחברת סיטי ל-TD Cowen. בתפקידו הקודם, הוא דירג את טסלה ב"החזק" עם מחיר יעד של 258 דולר. כעת, בחברה החדשה, הוא מחליף את האנליסט הקודם ג'ף אוסבורן ומציג גישה אופטימית יותר. מניית טסלה נסחרה תחילה מעל ל-266 דולר ביום המסחר היום (שישי), מספר דולרים מעל לשער הסגירה של יום חמישי, אך העליות לא החזיקו מעמד. המניה יורדת כעת עד 1%.
הנתונים מראים שהמניה עומדת כיום ברמה דומה לזו שהייתה לפני הבחירות בארה"ב ב-5 בנובמבר. זה נתון מדאיג במיוחד בהתחשב בעובדה שבאמצע דצמבר הגיעה המניה לשיא של כמעט 490 דולר, משמע - נמחקו כמעט כל הרווחים מתקופת "האופוריה" שאחרי הבחירות.
- טסלה מציגה - צניחה במכירות בשווקים קריטיים
- טראמפ נגד מאסק - מה יקרה לטסלה אם טראמפ יבטל את ההטבות לרכבים חשמליים?
בנימוקיו לשדרוג, מיכאלי ציין: "יש טיעונים טובים הן לגישה האופטימית והן לגישה הפסימית. למרות האתגרים הרבים הצפויים השנה, הפוטנציאל לזרזים משני-משחק בתחומי הרכב החשמלי, הרכב האוטונומי והרובוטיקה הוא משמעותי דיו כדי להטות את מאזן הסיכון-סיכוי לכיוון חיובי."
האתגרים העיקריים והפוטנציאל
בין האתגרים העיקריים שמיכאלי זיהה נמצאים: הסיכון לביטול זיכויי המס הפדרליים בסך 7,500 דולר לרוכשי רכב חשמלי, מדיניות המכסים של הנשיא טראמפ שמייקרת את עלויות הייצור, והתחרות המתעצמת בשוק הרכב החשמלי. מנגד, הוא רואה פוטנציאל חיובי בהשקת דגם חדש וזול יותר צפויה לקראת אמצע השנה, בפיתוח עסקי הרובוטקסי האוטונומי, ובמיזם הרובוטיקה האנושית שטסלה מקדמת לקראת 2026.
במקביל, אנליסט נוסף הביע תמיכה נלהבת בטסלה. דן אייבס מחברת וודבוש הכניס את המניה לרשימת "הרעיונות המובילים" של החברה, תוך שהוא מתאר אותה כ"מניית 'דפיקה על השולחן'" - כינוי למניה שהאנליסט בטוח במיוחד בפוטנציאל שלה.
"זוהי שעת מבחן אמיתית למשקיעים האופטימיים בטסלה, כולל אנחנו, נוכח הקריסה העצומה שחוותה המניה והחששות המתגברים," כתב אייבס בחוות דעתו. הנתונים מדברים בעד עצמם - המניה איבדה כ-46% מערכה מאז השיא התוך-יומי של 488.54 דולר שנרשם ב-18 בדצמבר.
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
- המרוויחים הגדולים ממלחמת הסחר של טראמפ: סוחרי התנודתיות
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הקשרים עם טראמפ לא עזרו
מעניין לציין שמיד לאחר בחירתו של טראמפ, המניה זינקה בכ-237 דולר. המשקיעים האמינו שהקשרים ההדוקים בין אילון מאסק לנשיא הנבחר יועילו לטסלה. אולם לאחרונה, החשש הוא שדווקא המעורבות הפוליטית האינטנסיבית של מאסק עלולה להרחיק לקוחות פוטנציאליים.
אייבס מוודבוש מנסה להרגיע את החששות: "למרות שהברית ההדוקה בין מאסק לטראמפ עוררה דאגות משמעותיות לגבי תדמית המותג של טסלה, הערכתנו היא שפחות מ-5% מהמכירות העולמיות של החברה נמצאות בסיכון בשל כך." הוא צופה שבמהלך 2025, מאסק ימצא איזון טוב יותר בין פעילותו הפוליטית לבין ניהול טסלה וספייסX. אייבס נותר איתן בהמלצת "קנייה" שלו, עם מחיר יעד שאפתני של 550 דולר למניה.
למרות השדרוג של מיכאלי, רק 49% מהאנליסטים המסקרים את טסלה ממליצים לקנות את המניה. זהו
שיעור נמוך יחסית למדד ה-S&P 500, שבו ממוצע המלצות ה"קנייה" עומד על כ-55%. מחיר היעד הממוצע של כלל האנליסטים למניית טסלה עומד על כ-379 דולר - מחיר שמשקף אמונה בפוטנציאל עליית מחיר משמעותי, אך גם מעיד על פערים גדולים בהערכות השונות לגבי עתידה של החברה.