אילון מאסקאילון מאסק

מאסק מציע לארה"ב לפרוש מנאט"ו: "אין הגיון שאמריקה תממן את ההגנה על אירופה"

ההשפעות הכלכליות של הפוליטיקה: התמיכה של מאסק בפרישה מנאט"ו מחריפה את הלחץ על מניית טסלה שכבר איבדה 38% מערכה מאז ינואר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

בהתבטאות חדשה המעוררת מחלוקת, אילון מאסק, מנכ"ל טסלהTesla 3.86%  , הביע תמיכה ביציאת ארצות הברית מברית נאט"ו. "אין שום היגיון בכך שאמריקה תממן את ההגנה על אירופה," כתב מאסק ב-X, בתגובה לדיון על נושא זה. הערה זו מתווספת לשורה ארוכה של עמדות פוליטיות מעוררות מחלוקת שהביע בשנה האחרונה.


ברית נאט"ו, שהוקמה בשנת 1949, נוסדה במקור כמענה לאיום הסובייטי על אירופה המערבית. מעבר לביטחון קולקטיבי, הברית שאפה למנוע את התחדשות הלאומנות הצבאית באירופה ולקדם שיתוף פעולה פוליטי בין מדינות היבשת. לאורך השנים, ארה"ב מילאה תפקיד מוביל בברית זו.


התקציב הרשמי של נאט"ו עומד על כ-5 מיליארד דולר בשנה, כאשר ארה"ב משלמת כ-800 מיליון דולר – סכום זניח ביחס לתקציב הביטחון האמריקאי הכולל. אולם הדיון האמיתי אינו על תקציב נאט"ו עצמו, אלא על היקף ההוצאה הצבאית הכוללת של המדינות החברות.


הסכמי נאט"ו קובעים כי כל מדינה חברה צריכה להקצות לפחות 2% מהתמ"ג שלה לביטחון. ארצות הברית חורגת מיעד זה עם הוצאה של כמעט 3% מהתמ"ג, המסתכמת בכטריליון דולר בשנה. מדינות אירופה, לעומת זאת, הגיעו ליעד של 2% רק ב-2024, לאחר שנים של תת-השקעה בתחום הביטחוני.


אתגר נוסף למשקיעי טסלה

הצהרותיו של מאסק בעניין נאט"ו מציבות אתגר נוסף בפני משקיעי טסלה, שכבר מתמודדים עם ירידה חדה בערך מניות החברה. טסלה איבדה כ-38% מערכה מאז השבעתו של טראמפ בינואר, וכיום נסחרת 45% מתחת לשיא של כמעט 480 דולר שנרשם באמצע דצמבר.


אחת הסברות היא שההתבטאויות הפוליטיות של מאסק מנכרות את לקוחות הליבה של טסלה – צרכנים בעלי נטייה ליברלית, הנוטים יותר לרכוש רכבים חשמליים. "אשתי עומדת על כך שנמכור את הטסלה שלנו... זו המכונית הטובה ביותר שהייתה ברשותי," התוודה ארג'ון דיווצ'ה מחברת GMO. "אם אתה מתגורר בברקלי, קליפורניה, אינך יכול להרשות לעצמך להחזיק טסלה בימינו."


דן אייבס, אנליסט וודבוש, ממליץ למשקיעים להתמקד בפוטנציאל העסקי של טסלה ולהתעלם מהרעש סביב מאסק. הוא מסווג את מניית החברה כ"קנייה" ומציב יעד מחיר של 550 דולר. לדבריו, החברה צפויה להתגבר על הקשיים הנוכחיים ולשוב למסלול צמיחה.

קיראו עוד ב"גלובל"


חברות הביטחון האמריקאיות מאבדות גובה

ההשפעה של עמדות בנושא נאט"ו חורגת הרבה מעבר לטסלה. שוק ההגנה העולמי עובר טלטלה משמעותית מאז בחירתו של טראמפ. ארבע קבלניות ההגנה הגדולות בארה"ב – ג'נרל דיינמיקס, לוקהיד מרטין, L3Harris Technologies ונורת'רופ גרומן – איבדו יחד כ-37 מיליארד דולר משווי השוק שלהן מאז נובמבר.


בוול-סטריט מדגישים שאין לראות בדברי מאסק אמירה מבודדת, אלא חלק ממגמה רחבה יותר של ממשל טראמפ. הנשיא עצמו הביע בעבר ספקות לגבי ערכה של ברית נאט"ו לארה"ב, ודחף את בעלות הברית האירופאיות להגדיל את תקציבי הביטחון שלהן.



טסלה תמשיך לאבד נתח שוק באירופה?

עבור טסלה, העמדות הפוליטיות של מאסק מעוררות דאגה מיוחדת לגבי ביצועי החברה בשוק האירופי. אירופה היא שוק מרכזי לרכבים חשמליים, ותדמית שלילית של המותג בקרב צרכנים אירופאים עלולה לפגוע במכירות. האם האסטרטגיה העסקית של טסלה ביבשת תצטרך להשתנות בתגובה להתבטאויות מנכ"ל החברה?


חלק מהמשקיפים טוענים שמאסק מכוון את מסריו לקהל אמריקאי שמסכים עם העמדה שארה"ב משקיעה יותר מדי משאבים בהגנה על מדינות אחרות. גישה זו עשויה לחזק את תדמיתו בקרב האמריקאים הדוגלים בגישת "אמריקה תחילה", אך במחיר אפשרי של פגיעה בקהלים אחרים.


טסלה מתמודדת גם עם אתגרים עסקיים משמעותיים – התחרות מתעצמת מצד יצרניות סיניות המציעות רכבים חשמליים במחירים תחרותיים, והחברה נאבקת להרחיב את קו המוצרים שלה לרכבים במחירים נגישים יותר. בנסיבות אלה, הסחת תשומת הלב לוויכוחים פוליטיים מקשה על החברה להתמקד באתגרים העסקיים.


בשבועות האחרונים, מאסק הרחיב את מעורבותו הפוליטית גם לתחומים נוספים. מלבד תפקידו בראש המחלקה החדשה ליעילות ממשלתית (DOGE), הוא ממשיך להשמיע דעות נחרצות בנושאי הגירה, מדיניות חוץ ומסחר. גישה פעילה זו מגבירה את החשש שהאג'נדה הפוליטית שלו עלולה להאפיל על תפקודו כמנכ"ל אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם.


השאלה העיקרית שמטרידה את המשקיעים והמשק האמריקאי בכללותו היא עד כמה נאט"ו, טסלה, ואילון מאסק קשורים זה בזה. האם ההתבטאויות הפוליטיות של מאסק מייצגות סיכון אמיתי לטסלה? האם המדיניות של ממשל טראמפ כלפי נאט"ו תוביל לשינוי מבני בשוק ההגנה העולמי? ובעיקר – האם טסלה תצליח לנווט את הסערה הנוכחית ולשמור על מעמדה כמובילה בתחום הרכב החשמלי?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה