אלי גליקמן
צילום: צים
ראיון

"2025 לא תהיה כמו 2024; שוק הספנות עומד בפני עננות כבדה מאד"

אלי גליקמן, מנכ"ל צים מספר מה עומד מאחורי השנה החזקה ומסביר מדוע התחזיות קדימה היו נמוכות באופן משמעותי מהנתונים בשנה החולפת; וגם - האם החברה מחפשת לרכוש חברות נוספות וכיצד היא מתמודדת עם חוסר הוודאות בשוק הספנות, התנודתית גם ככה

איתן גרסטנפלד |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אם נשים את שנות הקורונה בצד, שנת 2024 הייתה השנה הטובה ביותר בתולדות חברת הספנות הישראלית צים ZIM Integrated Shipping Services -4.65%  . היא סיימה אותה עם הכנסות שיא של 8.3 מיליארד דולר לצד רווח של כ-2.15 מיליארד דולר. עם זאת, כבר כעת מסתמן ששנת 2025 לא תדמה לקודמתה, בעת שהשוק, שמאופיין גם ככה בתנודתיות גבוה, ניצב בפני אתגרים ואיומים חדשים. בראיון לביזפורטל מספר אלי גליקמן, מנכ"ל צים על התוצאות החזקות בשנה החולפת והדרך שבה החברה תנסה להתמודד עם האתגרים הצפויים.


ברבעון הרביעי של השנה צים אמנם הכתה את צפי האנליסטים עם הכנסות של 2.17 מיליארד דולר לצד רווח מתואם של 4.66 דולר למניה. אך סיפקה תחזית מעט מאכזבת לשנת 2025 אותה היא צופה כי תסיים עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר, ורווח תפעולי של 650 מיליון דולר, נתונים נמוכים באופן משמעותי מאלו שהציגה בשנה החולפת- EBITDA של 3.69 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 2.53 מיליארד דולר. הסיבה לירידה המשמעותית בתחזית היא כפי שמסביר גליקמן (ראו בהמשך) האיומים השונים ועננת חוסר הוודאות שמרחפת מעל שוק הספנות.


"אלו תוצאות פנומנליות, גם בהיבט של רווח נקי וגם בהיבט של המיקום שלנו בתעשייה כחברה הרווחית ביותר בין חברות הספנות שפרסמו עד עכשיו תוצאות. התוצאות של הרווח השולי שלנו הם טובות יותר ב-15%-20% מחברות מערביות אחרות. אני מאד גאה שהצלחנו לקלוט בשנתיים האחרונות 46 אוניות חדשות 28 מתוכם בגז נוזלי, שזו טכנולוגיה חדשה. בעבר דיברנו שהשנים 2023-2024 יהיו שנות מעבר, בשל קליטת האוניות, אבל כבר ב-2024 הצלחנו להגיע להצלחה פנומנלית. גדלנו בשנה הזו פי שניים מהממוצע שהתעשייה גדלה, גדלנו ב-14% בכמות המכולות שאנחנו מעבירים", מסביר גליקמן.


"אנחנו שוברים שיא אחר שיא בתעשייה תנודתית, קשה, מאתגרת עם הרבה מאד השפעות חיצוניות ואיומים. השכלנו לקבל החלטות גם ברמה העסקית, כמו פתיחת קווים מהירים מאסיה לארצות הברית, בעיקר ללוס אנג'לס. השכלנו לחתום חוזים ארוכי טווח לאוניות הגז הטבעי, ולא לחתום על חוזים ארוכי טווח, מה שנתן לנו דחיפה. הצלחנו ליצור תרכובת מתאימה להביא את החברה להצלחה בלתי רגילה".


ממה נבעו הפערים ברווחיות בינכם למתחרות?

זה כתוצאה מההחלטות העסקיות שמניתי את חלקן, והעובדה שקיבלנו אוניות חדשות לפני כל החברות המתחרות.


פעם שעברה שדיברנו אמרת שאתם לא מתכננים לקנות אוניות חדשות כי המחירים עלו, משהו השתנה?

אנחנו ממשיכים לבחון את השוק לראות אם יש הזדמנויות. יש משהו מופלא בשוק הזה, שמחירי המכולות יורדים בצורה דרמטית בשבועות האחרונים, וציפינו שתהיה ירידה גם במחיר האוניות לחכירה, אבל אנחנו לא רואים את זה והמחירים עדיין גבוהים. נצטרך לקבל החלטות בנושא הזה, אם אנחנו הולכים למהלך כזה או לא בגלל המחירים של האוניות.

קיראו עוד ב"גלובל"


ואם תחליטו שאתם לא הולכים על מהלך כזה, אחרי שהשקעתם בשנים האחרונות המון בצי המכולות שלכם, יש מחשבה אולי לקחת את הכסף לטובת התרחבות בצורה של רכישות?

אנחנו בוחנים כל הזמן את הנושא. מכיוון שהשוק כולו היה במגמה שחברות הספנות נהנו משנים רווחיות, המחירים של חברות אחרות הם גבוהים. אנחנו מחפשים הזדמנות, אבל אין לנו משהו קונקרטי כרגע, אבל זה יכול להתפתח.


ראינו שהייתה ירידה קלה במחירים, מה המגמה קדימה?

"עננות כבדה. מעבר לתנודתיות ולאי הוודאות בשוק הספנות, השנה מתאפיינת בגורמים חיצונים נוספים. ראשית, החלטת הממשל האמריקאי להטיל מס על כל אונייה שיוצרה בסין ופוקדת נמל אמריקאי בסכום של עד 1 מיליון וחצי דולר. המשמעות היא שיש לנו אוניות שפוקדות 3-5 נמלים בביקור כך שזה יכול להגיע לעלות נוספת של 8-10 מיליון דולר להפלגה.


לכך מצטרף האי וודאות בים השחור, והשאלה האם המלחמה ברוסיה ואוקראינה תמשך. היום אנחנו לא פוקדים את המדינות הללו בעקבות המלחמה וזה מוריד את הפוטנציאל של השוק. בנוסף, ישנה השאלה האם טראמפ משתלט על תעלת פנמה והאם הוא יקבע את המכסים על קנדה, מקסיקו וסין. יש דברים אחרים שקשורים לאזור שלנו, כמו האיום הח'ותי, והאם אנחנו יכולים לפקוד את תעלת סואץ, מה שישפיע על כמות המכולות שעוברות דרך אפריקה. הדבר הזה משפיע עלינו גם בתחום של השקעות וגם בזמן ההפלגה ולכן האי וודאות היא מאד גדולה בשוק".

 

כמה אוניות סיניות יש לכם וכמה אתם חשופים למיסוי של טראמפ?

"אנחנו חשופים, פחות מהמתחרים, אבל חשופים בכמות נכבדת.


איך המכסים והמסים הללו ישפיעו עליכם?

"קשה לדעת. אני מבין את זה שטראמפ רוצה לתת עדיפות למספנות אמריקאיות אבל צריך להבין שהדבר הז יגרום לעליית מחיר של 800 אלף דולר למכולה. המשמעות היא שזה עשוי להביא לעלייה באינפלציה ולהורדה בביקוש, ככה שהשוק באי וודאות".

 

איך החברה נערכת לתקופה כזאת? איך מנווטים את הספינה בתקופה הזאת?

"אנחנו התכוננו מבחינת ההשקעות בגודל האוניות לתקופה מאתגרת וחתמנו הסכמי דלק לתקופה ארוכה, מה שהוכיח את עצמו כי מחירי הגז עלו. אנחנו מאמינים באנשים שלנו וברמה הגבהה של השירות שלנו, ובכך שהלקוחות יבחרו בנו כאופציה ראשונה ולכן נשמור ככל האפשר על רווח ואם נפסיד, אז פחות מהחברות האחרות"


אתה אופטימי לקראת 2025?

בשנת 2024 הינו פחות אופטימיים ואפשר לראות את זה בתחזית שלנו. בסוף, השנה נגמרה כהצלחה הכי גדולה של צים אי פעם למעט השנתיים של הקורונה. אז אני לא רוצה לעסוק בנבואות ותחזיות, ואנחנו מקווים שנעמוד בה. ההערכה שלנו היא ש-2024 לא תחזור ב-2025.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה