
איך המכסים של טראמפ ישפיעו על תעשיית הרכב - ולמה זה גול עצמי
העלאת המכסים על אלומיניום ופלדה היא רק ההתחלה? טראמפ מאיים להטיל מכסים גם על ייבוא רכבים מקנדה, מהלך שעלול לזעזע את תעשיית הרכב בצפון אמריקה, אך עם השקעות של מיליארדים בייצור קנדי, החברות האמריקאיות הן אלו שכנראה ישלמו את המחיר
במסגרת מדיניות המכסים שלו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ העלה לאחרונה את המכסים על ייבוא אלומיניום ופלדה מקנדה מ-25% ל-50%. זה מהלך שאמור להעלות את עלויות הייצור ליצרניות הרכבים אבל ההשפעה די שולית, בערך 1% מהעלות הכוללת, וגם ייקח לה זמן להשפיע. הדאגה העיקרית היא לא המכסים עצמם, אלא מה שעלול לקרות בהמשך - טראמפ איים שאם קנדה תגיב, הוא יטיל מכסים גם על ייבוא רכבים מקנדה, מה שלדבריו יכול "לחסל את תעשיית הרכב שלהם", אלא שבמהלך הזה הוא כנראה יפגע גם בעצמו.
תעשיית הרכב פרוסה על פני צפון אמריקה כבר יותר משלושה עשורים כאשר כל מידנה אחראית על חלקים אחרים בשרשרת הייצור. קנדה מייצרת כ-1.5 מיליון רכבים בשנה והייצוא שלה בארה"ב כמעט שווה בגודלו לייבוא. הרבה דגמים פופולאיים מיוצרים בקנדה - פורד מייצרת את דגם ה-Edge שלה שם, ג'נרל מוטורס מייצרת חלק מהשברולט סילבראדו שלה שם, וסטלנטיס מייצרת שם את הדודג' צ'ארג'ר ומיניוואנים של קרייזלר. נוסף לאמריקאיות, טויוטה מייצרת בקנדה את ה-RAV4 שלה, והונדה מייצרת את ה-Civic ההיברידית.
טראמפ שרוצה להחזיר את הייצור הביתה מתעלם מעובדה פשוטה - יצרניות הרכב האמריקאיות מושקעות מאוד בקנדה, והחזרת הייצור לארה"ב עלולה לעלות להם מיליארדים שבסופו של דבר כנראה יתגלגלו לצרכן הסופי.
ההערכות מדברות על כך שהעלות של העברת הייצור של ענקיות הרכב האמריקאיות מקנדה לארה"ב תעמוד על כ-150 מיליארד דולר, הן בגין פירוק המתקנים בקנדה והן בגין בנייתם מחדש בארה"ב. אלה סכומים שחברות הרכב שגם ככה מתקשות להתמודד עם ההוצאות שלהן על דגמים חדשים והמעבר לרכבים חשמליים יתקשו מאוד להתמודד איתם. בינתיים, יצרניות הרכב מנסות להתמודד עם חוסר הוודאות בעיקר על ידי ייבוא של רכבים וחלקים לפני שהמכסים ייכנסו לתוקף.
גם אם טראמפ באמת ירצה להחזיר את הייצור לארה"ב, המהלך רחוק מלהיות פשוט. שינויים כמו שטראמפ מדבר עליהם יכולים לקחת שנים, וסביר להניח שהחברות עצמן יתנגדו להם וינסו למנוע מהם מלצאת לפועל.