טסלה אדומה (רשתות)טסלה אדומה (רשתות)

"אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"

"פעם רכב טסלה היה גאווה - היום זו בושה" - טסלה שנהנתה מתדמית זוהרת, חדשנית, איכותית מאבדת את זה דווקא אצל הצרכנים ההדוקים שלה; האם אילון מאסק עשה את טעות חייו כשנכנס לפוליטיקה, למה הסימנים היו כבר מזמן והאם בסוף הוא יהיה המנצח הגדול?

עמית בר | (23)

גם מתנגדיו יודעים להגיד שמדובר בפנומן, מבריק, גאון, יש רבים שקוראים לו דה וינצ'י של במאה ה-21. אילון מאסק הוא באמת האיש הבולט היום בעולם הטכנולוגיה וזה מתבטא בעושר בלתי נתפס מעל 330 מיליארד דולר כשזה היה כבר חצי טריליון. אי אפשר להתווכח עם הגאונות, היכולות והביצועים המרשימים שלו שהופכים חלומות לדברים בשטח. אחרי שורה של המצאות ואקזיטים, הוא הקים את טסלה שהיא המובילה העולמית בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים, את ספייסX שאמורה לשלוח אתכם לנסיעה לחלל ועוד הרבה מיזמים מרשימים. הוא גם רכש את טוויטר והפך אותה ל-X וכבר אז היה ניתן להבין - מאסק עם כל היתרונות, הגאונות, ההמצאות הוא מנכ"ל מסוכן. הוא אז החליף את המיקוד בטסלה בטוויטר והמניה ירדה כי המשקיעים חששו מכך שהוא לא משקיע מספיק משאבים ותשומת לב לטסלה. זה היה נכון, אבל הוא שינה את חלוקת הקשב והזמן שלו והמשקיעים נרגעו.


עכשיו הוא הלך בגדול. הוא יד ימינו של הנשיא. זה כבוד, גאווה, זה אולי מסתדר לו עם הרעיון להיות נשיא בהמשך, אבל זה ממש לא מסתדר עם להיות מנכ"ל ובעלים של טסלה. הזיהוי הפוליטי והעבודה שלקח על עצמו - להיות "האיש הרע" ולקצץ בתקציבים הבזבזניים של ארה"ב הם קרש קפיצה בשבילו או פשוט כפי שהוא אמר - "אם אני לא יעשה זאת, אף אחד לא יעשה זאת", אבל זה פוגע בתדמית של החברה, זה גורם לה להיות "פוליטית" גם בארה"ב וגם ברחבי העולם. מאסק ידע והעריך זאת, הוא אדם חכם. הוא אולי לא הבין את העוצמה, ואולי הוא פשוט עושה את הדברים שהוא חושב שהם נכונים. 


ואולי גם לא הכי משנה לו - אם היה לכם 500 מיליארד דולר או 330 מיליארד דולר כנראה שהייתם אדישים לזה. מה זה כסף כשיש תפקיד שמציל את אמריקה? בשבילו המהלך כנראה נכון, בשביל המשקיעים בטסלה זה מהלך בעייתי וקשה. זה יכול להשתנות, אבל יהיה קשה להתנתק מכך שהרפובליקאים מעריצים את טראמפ והדמוקרטיים מתנגדים אליו בכל תוקף. באירופה המצב נראה אפילו קשה יותר. טראמפ זעזע את אירופה בהתייחסות לזלנסקי ובמקביל להעלאות המכסים והאיומים גם על אירופה, יש שם גל עולה של מתנגדים ואיבה כלפיו. מכירות טסלה צנחו באירופה אפילו יותר מאשר בארה"ב. 



"פעם רכב טסלה היה גאווה - היום זו בושה"


במקביל, התקיפות על רכבי טסלה ועל תחנות הטעינה שלה הולכות וגוברות ברחבי ארה"ב ואירופה, ומעמדן של מכוניות החברה עובר שינוי דרמטי. פעם הן היו סמל לקדמה, לחדשנות ולמודעות סביבתית – היום הן הפכו עבור רבים לאות קלון, לפחות בקרב חלקים מהשמאל הליברלי. ההשתייכות של אילון מאסק למחנה הימני ולתמיכה בנשיא טראמפ הביאה לכך שרבים מחסידיו לשעבר מתנערים ממנו, ולא מעט בעלי טסלה מתביישים בה.


"אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"


בסקר שנערך לאחרונה בארה"ב, התברר כי אחוז ניכר מבעלי טסלה לשעבר מציינים את עמדותיו הפוליטיות של מאסק כגורם ישיר לכך שעברו למותגים אחרים. "הייתי הראשון שהזמין את הדגם החדש של טסלה, היום אני מתבייש שנפלתי לזה", כתב ג'רמי אדלר, תושב ניו יורק, ברשת החברתית X. "אני לא רוצה שאנשים יחשבו שאני תומך במי שמקדם אידיאולוגיות ימניות קיצוניות". התחושה הזו באה לידי ביטוי גם במעשים: בעלי טסלה משתפים ברשתות החברתיות כיצד הם מחנים את הרכב רחוק מביתם או מהמשרד, רק כדי להימנע משאלות מביכות או הערות מצד חברים וקולגות. אחרים מתקשים למכור את הרכבים שלהם, שכן הביקוש בקרב קהל ליברלי ירד משמעותית. "אני לא יכול למכור את הטסלה שלי אפילו במחיר הפסד, אנשים אומרים לי בפנים שהם פשוט לא רוצים לקנות ממני כי זה מסמל תמיכה במאסק", סיפר משתמש ברדיט.


מתקפות על תחנות טעינה ורכבי טסלה


במקביל למגמת ההתנערות הציבורית, תחנות הטעינה של טסלה סופגות נזקים מכוונים, ורכבי החברה מושחתים ברחובות. על פי דיווחים רבים, מספר תחנות טעינה בארה"ב הוצתו או רוססו בגרפיטי עם מסרים אנטי-מאסקיים. באורגון, למשל, ירו אלמונים על סוכנות של טסלה, ובניו יורק, מפגינים השחיתו רכבים חונים עם פטישים ומוטות ברזל. "אנחנו רואים מגמה שבה רכבי טסלה הופכים למטרות קלות, במיוחד באזורים עירוניים עם רוב ליברלי", אמר גורם באחד ממשרדי הביטוח בארה"ב. "מבחינת חלק מהמפגינים, לתקוף טסלה זה סוג של מסר פוליטי, כאילו הם נלחמים במאסק ובמה שהוא מייצג".


באירופה, גם כן, התחושות כלפי החברה השתנו. בעוד שבעבר טסלה זכתה לתמיכה רחבה במדינות כמו גרמניה, הולנד וצרפת, כעת יש מי שמדירים את רכביה. "לא קונה יותר אמריקאי, בטח לא טסלה. מאסק מוכר חלומות, בפועל הוא חייל של הימין הפופוליסטי", אמר פטר שולדט, פעיל סביבה מגרמניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם טסלה מסוגלת לשנות את המומנטום?


מול כל זה, טסלה מנסה להמשיך קדימה, אך האתגר עצום. השוק הגלובלי נעשה תחרותי יותר, חברות כמו BYD הסינית מציעות חלופות זולות ואטרקטיביות יותר, ומעמדו הציבורי של מאסק אינו מסייע. אחת האפשרויות שמוזכרות היא שינוי כיוון של החברה - למשל, מעבר לייצור רכבים היברידיים, או ייצור רכבים לשוק המסחרי כדי למזער את התלות בלקוחות פרטיים. בינתיים, בטווח הקצר, נראה שטסלה הופכת בהדרגה מסמל של התקדמות – לסמל של מחלוקת פוליטית וזה בעייתי מאוד לטווח הבינוני-ארוך. על רקע זה, טראמפ ניס הלעוד את המצב וסיפק פרסומת לטסלה.\


טראמפ עושה פרסומת לטסלה - טובה לחבר או עסקה אמיתית?



דונלד טראמפ עשה מעין פרסומות לטסלה - ביום שלישי בערב טראמפ החליט להתגייס לעזרת מאסק, ופרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social פוסט שהוא בעצמו מתכוון לקנות טסלה – הצהרה שנתפסה כצעד סמלי של תמיכה טסלה ובמאסק. מאוחר יותר באותו ערב, הנשיא ומאסק הצטלמו מול הבית הלבן כשהם בוחנים יחד את מחירי הרכבים ומדברים על האפשרות להתמקח עליהם. מאסק הדגיש שטסלה היא לא רק רכבי יוקרה: "אפשר לקנות טסלה גם ב-35,000 דולר," הנשיא התיישב במודל S אדום אך ציין: "לצערי, אסור לי לנהוג". 

האם זה יעזור? כנראה שלא. זו  מעין "פרסומת" מאולתרת לרכב החשמלי בחזית הבית הלבן וזה בהחלט עושה רושם על התומכים והמאמינים בשני האנשים האלו, אבל מאסק צריך את אלה שלא מאמינים, את אלו שכועסים, את אלו שהערבוב הפוליטי שלו גרם להם להיות אנטי טסלה. יש כאלו הרבה בארה"ב והמונים ברחבי אירופה. לא בטוח שזה ישכנע אותם - ההיפך. זה רק מחזק אותם שהכל פוליטי וזה רק מייצר זהות גדולה יותר בין טראמפ לטסלה.

 

מכירות בצניחה חופשית

טסלה מתמודדת עם בעיה פשוטה – ירידה חדה במכירות, בעיקר באירופה. בגרמניה, לדוגמה, נרשמה בחודש פברואר צניחה של 76% במכירות, ובסה"כ ירידה של 71% מתחילת השנה. גם בארה"ב ובסין הביקושים נחלשו, מה שהכניס את המשקיעים ללחץ כבד. מאסק עצמו יודע שהמותג מתחיל לאבד גובה, וכבר יש לא מעט הערכות שהמעורבות הפוליטית הגוברת שלו מרחיקה לקוחות ליברלים רבים שהיו קהל יעד מרכזי. זה מסביר למה מאז השבעת טראמפ בינואר, מניית טסלה איבדה 40% מערכה, למרות התיקון של כ-11% ביומיים האחרונים. 

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    דני 13/03/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    כשאלון מאסק מאיים לפטר אנשים ממקום עבודתם רב השנים ומלגלג עליהם בציבור כשמפעיל פיסית מסור חשמלי כסמל לקיצוץזה גורם לאנשים משני צידי המפה לתעב אותו. ללגלג על מפוטרים זה מביש. בטח כשיש לך 300 מליארד בבנק. לכן המותג בקריסה גם בארהב.
  • 17.
    חתואל 13/03/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
    כדי שלא יקשרו אותי להנהגה החרדית הארורה שבוזזת את קופת המדינה ויכלימו את פני בפומבי.
  • 16.
    אנונימי 13/03/2025 18:27
    הגב לתגובה זו
    טסלה תיהיה רכב הכי נמכר גם ב 2025 היא בשנים 2023 2024 הרכב הכי נמכר בעולם גם השנה בסין יש כבר ביקוש מעל 200 אלף תוך חודש מיום ההשקה של הטסלה y החדשה
  • 15.
    יוסף 13/03/2025 16:47
    הגב לתגובה זו
    אני מוכן לקנות את כל הטסלות שקשה לכם למכור קונה כל טסלה ב 1000$
  • 14.
    בועתי 13/03/2025 16:34
    הגב לתגובה זו
    ברמת 230 דולר. 50% ירידה זה לא צחוק ועדיף לקחת כסף לכיס. בתור חברת רכב היא גמורה ולא שווה יותר מ150 מיליארד דולר. השאלה מה יהיה עם הרובוטקסי והרובוטיקה של החברה.
  • 13.
    אנונימי 13/03/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    אם הוא הצליח כל כך בכל תחום אז אולי זה בגלל שהוא עשה את הדברים הנכונים
  • 12.
    אנונימי 13/03/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    טראמפ נבחר ברוב עצום זה רוב אמריקה ולייעל את הממשל האמריקאי הבזבזן זה פשוט מבריק ולא קשור לימין או שמאל
  • 11.
    אליסף 13/03/2025 15:14
    הגב לתגובה זו
    כתבה מנותקת מהמציאות כולם גאים להיות עם טסלה בישראל.
  • 10.
    אנונימי 13/03/2025 14:31
    הגב לתגובה זו
    מאסר לא הקים את טסלה. הוא השקיע בחברה עשה הרבה מאוד איתה אבל לא הקים אותה.הבעיה העיקרית שאני רואה ההתנהלות של מאסר היא חוסר הבנה של מי הרוכשים של המוצרים של טסלה.אלה הם הליברלים שירכשו טסלות ואם הוא גורם להם להפנות לחברה עורף אין לו קבוצה גדולה של שמרנים שיעדיפו טסלה חשמלית על רכב בנזין.
  • מגיב 13/03/2025 15:40
    הגב לתגובה זו
    מחברה שמוכרת רכבים בודדים היא נהפכה לענקית שמוכרת 1.7m בשנה ולדבר החם טכנולוגית את הבאזז סביב טסלה הוא יצר
  • 9.
    גויד הצבר 13/03/2025 14:04
    הגב לתגובה זו
    הבחירה בין דמוקרט שמטרתו קידום האמושות וטובתה לעומק דיקטטורה שמשעבדת בני אדם ורוצחת ומתעללת וקוצרת איבירים כל יום של עשרות אלפי בני אדם! מטומטמים או טיפשים הבחירה ברורה טסלה עדיפה על כל רכב סיני או אירופאי!
  • 8.
    שטויות מכירות טסלה צנחו רק בגלל תחרות סינית (ל"ת)
    ישראלי 13/03/2025 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 13/03/2025 13:26
    הגב לתגובה זו
    יצרני סוללות וממירי אנרגיה זה השוק המרכזי ובגלל זה תעלה עוד הרבה
  • 6.
    אנונימי 13/03/2025 13:02
    הגב לתגובה זו
    אם אני לא אעשה זאת אף אחד לא יעשה זאת אותיות איתן בכל זאת.
  • 5.
    Gfk 13/03/2025 12:57
    הגב לתגובה זו
    הגזמת לגמרי להחנות את האוטו רחוק מה קרה אילון מאסק הוא ידיד אמת של ישראל אלה שעושים לו חבלות הם אלה שגם עושים הפגנות פרופלסטינאיות טסלה הוא אחד הרכבים הטובים שהיה לי ובכלל בעולם כולו
  • אנונימי 13/03/2025 13:35
    הגב לתגובה זו
    זה לא על ישראלי שאמר את זה אלה על משתמש רנדומלי באתר פורום בשם reddit. כתבה מיותרת שמדברת על אנשים בחול
  • 4.
    ישי 13/03/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
    מוכן לקנות סחורה סוג ז רק כדי לנסות לדגדג לטסלה.תודה רבה לכם.אנו נקבל הנחות ונקנה את כל המלאי.השמאל הוא מקור הטמטום והרוע בעותם.USaid דוגמה מעולה לטרלול שמושמד.
  • גם לך שני צדדים אל תשנא כל כך (ל"ת)
    אנונימי 13/03/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מטיר 13/03/2025 12:30
    הגב לתגובה זו
    מחנה רחוק מהבית בגלל שיש לך טסלה אתה טרלול . מה הקשר
  • 2.
    שמואל א 13/03/2025 12:11
    הגב לתגובה זו
    ממש לא בושה שיש לך טסלה . ההפך זה הנכון . השמאל הקיצוני בארהב מנסה ליצר תחושה כזו אבל טסלה היתה ותהיה המלכה של שוק .
  • אנונימי 13/03/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
    הליברלים הם עיקר הלקוחות של הטסלות ואין קבוצה גדולה של שמרנים שיחליפו אותם אם הם יפנו לטזלה גב.
  • 1.
    אנונימי 13/03/2025 11:55
    הגב לתגובה זו
    מוכן לבושה על שיש לי טסלה
  • אני יכול לקנות ולא קונה לא בא לי רכב חשמלי (ל"ת)
    אנונימי 13/03/2025 12:34
    הגב לתגובה זו