
למרות הירידה באינפלציה - למה מדד פברואר מדאיג את הפד'?
מדד פברואר העיד על האטה באינפלציה השנתית מ-3% ל-2.8%, אבל מספר אנליסטים שבחנו את הרכיבים שנכנסים למדד ה-PCE - מדד האינפלציה המועדף על הפד' - טוענים שבהסתכלות עליהם ייתכן והאינפלציה לא ירדה בכלל - אלא עלתה; הסבירות להורדת ריבית במאי ירדה ל-30% מ-52% תוך שבוע בלבד
מדד פברואר העיד שהאינפלציה עלתה בכ-0.2% במהלך החודש ועמדה על 2.8% - האטה לעומת ינואר ומתחת לצפי הכלכלנים שהיה לעלייה של 0.3% ו-2.9% בהתאמה. הנתונים היוו משב קצרצר של רוח מרעננת כאשר הם הביאו את וול סטריט לסגור בירוק אתמול, אבל היום התמונה כבר התהפכה והמדדים נופלים.
למרות הירידה באינפלציה, הן מצד הצרכנים והן מצד היצרנים - שם עמדה האינפלציה השנתית על 3.4% בפברואר לעומת 3.6% בינואר, הפד' עדיין מודאג שהריבית הגבוהה לא מצליחה להאט את עליית המחירים בקצב לו הוא ציפה, כאשר הרכיבים משני המדדים שנכנסים למדד המחירים לצריכה אישית (PCE), שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד', מראים שהאינפלציה אולי לא מאטה בכלל.
מדד פברואר ירד - אבל הרכיבים החשובים בכלל עולים
הכלכלנים בבנק אוף אמריקה ומספר אנליסטים בוול סטריט צופים כעת שמדד הליבה של ה-PCE יעיד על עלייה שנתית של 2.7% בפברואר, עלייה לעומת 2.6% בינואר: "זה יעיד שההתקדמות במאבק באינפלציה עדיין לא מניבה פירות ויאלץ את הפד' להמשיך ולהחזיק את הריבית על כנה", כתב הכלכלן של בנק אוף אמריקה, סטפן ג'ונו. נתוני המדד צפויים להתפרסם ב-28.3.
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
- מדד האינפלציה המועדף על הפד' עלה בהתאם לצפי בינואר
המשקיעים לא מצפים להורדת ריבית בהחלטה של שבוע הבא וגם לא בזו שבחודש הבא, ולאור ההתפתחויות האחרונות, הציפייה בשוק להורדת ריבית מצד הפד' גם בהחלטת מאי ירדו משמעותית - השווקים מתמחרים כעת סבירות של כ-30% שהפד' יוריד את הריבית בהחלטה בחודש מאי, לעומת סבירות של 52% שראו בשווקים רק לפני כשבוע.
"זה בדיוק ההפך מההתקדמות כלפי מטה באינפלציה הפד' רוצה לראות בכדי שהוא יכול להקל את המדיניות המוניטרית, והנתונים למעשה מחזקים את הטענה שלנו שחלון ההזדמנויות לנתונים שיאפשרו בכלל הורדת ריבית השנה כבר נסגר", כתב תומאס ראיין, כלכלן ב-Capital Economics North America.
בהסתכלות על הרכיבים של מדד פברואר, רכיב הדיור עלה ב-0.3%, פחות מהעלייה שנרשמה בינואר, אך עדיין היה אחראי למחצית מהעלייה החודשית במדד המחירים לצרכן, כך לפי הלשכה
לסטטיסטיקה של העבודה. רכיב זה מהווה יותר משליש מהמשקל הכולל במדד, עם דגש מיוחד על הערכות של בעלי בתים לגבי גובה שכר הדירה שהם היו יכולים לקבל על נכסיהם.
רכיבי המזון והאנרגיה עלו ב-0.2% כל אחד. מחירי הרכבים המשומשים זינקו ב-0.9%,
ומחירי הלבוש עלו ב-0.6%. בתוך רכיב המזון, מחירי הביצים קפצו ב-10.4% נוספים, מה שהביא את העלייה השנתית ל-58.8%.
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- 10 המוזיקאים העשירים בעולם
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המכסים ממשיכים להדאיג את המשקיעים
לצד הנתונים, הדאגה הגדולה של המשקיעים כרגע היא ההשלכות של מדיניות המכסים של טראמפ. בשבוע שעבר העלה הנשיא את המכסים על סין ב-10% נוספים ל-20% והשבוע הוא העלה את המכסים על אלומיניום ופלדה מקנדה ל-50%, כאשר היום הוא אפילו איים להטיל מכסים של כ-200% על ייבוא אלכוהול מאירופה. המשקיעים חוששים שמדיניות המכסים תוביל להמשך הסלמה ותגובות מצד המדינות האחרות, מה שבסופו של דבר עלול להוביל לפגיעה גם במשק האמריקאי.
דוגמא טובה לפגיעה פוטנציאלית בשוק האמריקאי היא המכסים שטראמפ מאיים להטיל על ייבוא רכבים מקנדה - המשקיעים חששו שהמכסים על ייבוא אלומיניום ופלדה יפגעו בעלויות הייצור של תעשיית הרכב, אבל למעשה העלייה מהווה פגיעה שולית של כ-1% מעלות הייצור. עם זאת, אם טראמפ ירחיב את המכסים על רכבים מקנדה, הפגיעה בשק האמריקאי עלולה להיות עמוקה הרבה יותר.
טראמפ איים שאם קנדה תגיב למכסים על אלומיניום ופלדה, הוא יחזיר את כל הייצור של חברות הרכב האמריקניות שמייצרות בקנדה חזרה לארה"ב, מה שעלול לעלות לחברות מיליארדים שבסופו של דבר כנראה יתגלגלו לצרכן הסופי.
ההערכות מדברות על כך שהעלות של העברת הייצור של ענקיות הרכב האמריקאיות מקנדה לארה"ב תעמוד על כ-150 מיליארד דולר, הן בגין פירוק המתקנים בקנדה והן בגין בנייתם מחדש בארה"ב. אלה סכומים שחברות הרכב שגם ככה מתקשות להתמודד עם ההוצאות שלהן על דגמים
חדשים והמעבר לרכבים חשמליים יתקשו מאוד להתמודד איתם. בינתיים, יצרניות הרכב מנסות להתמודד עם חוסר הוודאות בעיקר על ידי ייבוא של רכבים וחלקים לפני שהמכסים ייכנסו לתוקף.
- 1.שקריםונוכליויות 14/03/2025 00:04הגב לתגובה זוהמדדים מהונדסים האינפלציה משתוללת הכל שקרים והנדסת תודעה