טסלה
צילום: טוויטר

טסלה מקבלת דירוג "תשואת יתר" מ-RBC: האם המומנטום יחזור?

שני אירועים במהלך השנה מאוד דרמטיים לחברה ולמניה - השקת הדגם המוזל והרובוטקסי, ומה חושבים ב-RBC על הירידה במכירות בגלל הזיהוי הפוליטי של מאסק? 

עמית בר | (1)

טסלה עברה חודשים לא פשוטים – המניה צללה בכ-50% מהשיא של דצמבר האחרון, ולרגעים היה נראה שהסנטימנט כלפיה בשווקים פשוט מתפורר. אבל בימים האחרונים, נראה שמשקיעים מתחילים לחזור אליה, עם עלייה של 4% אמש. אחת הסיבות לכך היא הדוח החדש של RBC Capital Markets, שבו האנליסטים מעניקים לחברה דירוג "תשואת יתר" (Outperform) עם מחיר יעד של 440 דולר למניה.

האם ההתרסקות של טסלה מאחורינו?

טום ראיין, ראש מחקר הרכב הגלובלי ב-RBC, מנסה להכניס את התמונה להקשר רחב יותר. "צריך לזכור שמיד אחרי הבחירות מניית טסלה הכפילה את השווי שלה, מ-700 מיליארד דולר לשיא של 1.4 טריליון דולר," הוא מסביר. "היום היא פשוט חזרה לנקודה שבה הייתה לפני הבחירות, כלומר השוק בסך הכול מתקן."

לדבריו, השאלות המרכזיות שמשקיעים שואלים אותו הן בעיקר על שני נושאים: הראשון בקשר לדגם מוזל חדש – טסלה צפויה להציג השנה רכב חשמלי חדש וזול יותר, שמכונה בינתיים "Model 2". זה אמור לקרות במחצית השנייה של 2025, אבל יש סימני שאלה סביב המפרט והמחיר הסופי. השני בנוגע להשקה של שירות הרובוטקסי ביוני – האם טסלה תציג טכנולוגיה שמאפשרת רכב אוטונומי לחלוטין ללא נהג? אם כן, זו תהיה קפיצת מדרגה משמעותית שתוכל לשנות את כל התחום.

למה המכירות נחלשו?

בשבועות האחרונים טסלה חוותה ירידה בקצב המסירות, במיוחד בינואר-פברואר, מה שהוביל לדאגה בשוק. אבל ראיין טוען שהמצב לא חמור כמו שנראה. לגישתו יש כמה סיבות טובות לירידה במכירות. הראשונה היא השפעת חידוש הדגמים – טסלה השביתה את הייצור של Model Y למשך מספר שבועות כדי לעדכן את הדגם, מה שפגע במספרי המסירות.

השני מכונה "אפקט אוסבורן" – לקוחות שמחכים לדגמים חדשים, כמו ה-Model 2 או ה-Model Y המשודרג, מעדיפים לדחות רכישה. והסיבה השלישית היא עונתיות – ינואר-פברואר הם לרוב חודשים חלשים יותר בשוק הרכב, כך שהירידה במסירות לא בהכרח מצביעה על מגמה קבועה.

"אם זה היה יצרן רכב אחר, אף אחד לא היה עושה מזה כזו מהומה," טוען ראיין. "כשמסתכלים על הנתונים, טסלה עדיין מכרה 1.7 מיליון מכוניות בשנה האחרונה, כך שהירידה של 45% במסירות באירופה זה אחוזים מתוך מספרים קטנים מאוד."

האם ההתבטאויות של מאסק פוגעות במכירות?

אחד הדיונים המעניינים הוא האם ההתבטאויות השנויות במחלוקת של אילון מאסק משפיעות על המכירות. "בסוף, אנשים קונים רכב כי הם צריכים אותו, לא כי הם מחבבים או לא מחבבים מנכ"ל מסוים," אומרים ב-RBC "כשמישהו צריך מכונית חשמלית עם טווח טוב וביצועים גבוהים, טסלה עדיין נמצאת בראש הרשימה". עם זאת, אנחנו רוצים להזכיר לכם את האייטם הבא - "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"

קיראו עוד ב"גלובל"

מה יהיה הקטליזטור הבא למניה?

לפי RBC, יש שני אירועים משמעותיים שיכולים לשנות את המגמה: הצגת הדגם הזול החדש – אם טסלה אכן תציג רכב חשמלי במחיר נמוך משמעותית, זה יכול לפתוח את השוק עבור קהל חדש של קונים. והאירוע השני - השקת הרובוטקסי – ביוני צפויה טסלה להציג את החזון שלה למוניות אוטונומיות באוסטין, טקסס. אם החברה תוכיח שהטכנולוגיה שלה מסוגלת לפעול ללא נהג בפועל, זה יכול להיות שינוי פרדיגמה בתחום הרכב האוטונומי.

למרות הירידה החדה בשווי המניה, ב-RBC ממשיכים להאמין בטסלה ובפוטנציאל שלה בשוק. "השאלה היא לא מה יקרה עם טסלה בטווח הקצר," אומר ראיין. "אם החברה תצליח להוכיח שהמודלים החדשים שלה והרובוטקסי הם מהפכניים – זה יהיה משחק חדש לגמרי."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 15/03/2025 09:17
    הגב לתגובה זו
    הרובוט לבדו יהיה שווה יותר מכל המחזור השנתי הנוכחי של טסלה