Forever 21
צילום: יח"צ

יוצאת מהאופנה: פוראבר 21 הגישה בקשה לפשיטת רגל

לפי ההערכות, הרשת האמריקאית חייבת בין מיליארד ל-10 מיליארד דולר, בעוד שנכסיה שווים בין 100 ל-500 מיליון דולר בלבד. פוראבר 21 כבר פשטה רגל ב-2019, וסגרה אז מאות חנויות, התאוששה בעקבות רכישתה על ידי קבוצת Authentic Brands Group - אך לא הצליחה להתייצב מאז

עוזי גרסטמן |

ענקית האופנה האמריקאית פוראבר 21 הגישה ביום ראשון בקשה לפשיטת רגל על פי סעיף 11 בארה"ב – בפעם השנייה בתוך שש שנים. הרשת, שהיתה מזוהה עם בגדים אופנתיים במחירים נמוכים שמיועדים בעיקר לקהל הצעיר, נקלעה למשבר חמור על רקע התחרות הגוברת מצד מותגים מקוונים, שינויי הרגלי הצריכה והנפילה בהיקף המבקרים בקניונים.


המותג, שהוקם ב-1984 בלוס אנג'לס על ידי המהגרים הקוריאנים דון וג'ין צ'אנג, היה במשך עשורים אחד הגורמים הדומיננטיים בשוק האופנה המהירה (Fast Fashion). בשיאו, הפעיל המותג כ-800 חנויות ברחבי העולם, מהן כ-500 בארה"ב. ואולם עם השנים, הצרכנים החלו לנטוש את חוויית הקנייה הפיזית לטובת רכישות אונליין, והתחרות מצד ענקיות כמו שיין, אסוס וזארה פגעה קשות בעסקי הרשת.


אחד הגורמים המרכזיים לנפילתה של החברה היה מודל עסקי שהתבסס על חנויות ענק בקניונים, שנפגעו מירידת תנועת הקונים. בנוסף, פוראבר 21 התקשתה להסתגל לשינויים מהירים בטעמי הצרכנים, בייחוד בכל הקשור למודעות סביבתית ואיכותית. בעוד ששחקנים כמו H&M וזארה השיקו קווים ירוקים ומיחזור של בגדים, פוראבר 21 נותרה מאחור.


המכה הראשונה שספגה החברה היתה פשיטת הרגל הראשונה שלה ב-2019, שהביאה לסגירת מאות חנויות. היא התאוששה בעקבות רכישתה על ידי קבוצת Authentic Brands Group, אך לא הצליחה להתייצב. לאחר מכן, מגפת הקורונה ב-2020 האיצה את המעבר לקניות מקוונות, והחברה – שהשקיעה מעט מדי באסטרטגיות דיגיטליות – איבדה נתח שוק נוסף. בשנים האחרונות, פוראבר 21 ניסתה לשנות כיוון באמצעות שיתופי פעולה עם מותגים פופולריים, כמו ברבי ו-Juicy Couture, אך היוזמות לא הצליחו להציל את הרווחיות. בשוק התחרותי שיש כיום, הרשת פשוט לא היתה מהירה מספיק כדי לעמוד בקצב השינויים בענף.


פוראבר 21 הודיעה כי תפעל תחת פיקוח של בית המשפט, במטרה למכור את כל נכסיה או חלקם. לפי ההערכות, החברה חייבת בין מיליארד ל-10 מיליארד דולר, בעוד שנכסיה שווים בין 100 ל-500 מיליון דולר בלבד. לפי הודעת החברה, היא תמשיך להפעיל את החנויות שלה בארה"ב ואת האתר המקוון, לפחות בטווח הקרוב. עם זאת, לא ברור כמה זמן היא תוכל להחזיק מעמד, והאם יימצא קונה שיסכים לקחת עליה את הסיכון.


פוראבר 21 היתה בעבר אחת מחלוצות האופנה המהירה, אך כעת היא מצטרפת לשורת קמעונאיות אופנה שנכנעו ללחצי השוק המשתנה, כולל בישראל - זברה, הוניגמן, TNT, ML ועוד. השאלה הגדולה היא אם הרשת תצליח להיחלץ מהמשבר פעם נוספת, או שהפעם אכן מדובר בסוף דרכה של אחת מרשתות האופנה האייקוניות של השנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה