אילון מאסק (X)אילון מאסק (X)

טסלה ממשיכה לצלול: האם החברה בדרך למשבר עמוק?

האתגרים בסין, התחרות הגוברת והסערות סביב אילון מאסק מכבידים על המניה

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה Tesla -4.79%   ממשיכה להיחלש, כשהיא רושמת היום ירידה של יותר מ-6%, בהמשך למגמה של שמונה שבועות רצופים של ירידות. החברה איבדה מאות מיליארדי דולרים משווי השוק שלה, כאשר סימני האזהרה ממשיכים להצטבר. כעת, מעבר לתחרות העזה מול יצרני רכבים חשמליים אחרים, טסלה מתמודדת עם קשיים משמעותיים בסין, מגבלות רגולטוריות ובעיות תדמיתיות שמשפיעות על הביצועים העסקיים שלה ברחבי העולם.


קשיים בסין: אתגרי רגולציה, תחרות והיחלשות המותג


סין, אחד השווקים המרכזיים של טסלה, מהווה כרגע מקור לדאגה גדולה עבור החברה. הדיווחים האחרונים חושפים כי טסלה מציעה התנסות חינמית במערכת הנהיגה האוטונומית שלה (FSD) במדינה, אך המהלך לא הצליח להרגיע את חששות המשקיעים. החברה מתקשה ליישם את הטכנולוגיה שלה במדינה בשל חוקי פרטיות הנתונים של הממשל הסיני, שמונעים ממנה להעביר נתוני נהיגה לשרתים בארה"ב. 

אילון מאסק אף הודה כי טסלה נמצאת ב"מלכוד" מכיוון שגם ממשלת ארה"ב אינה מאפשרת לה לבצע אימונים על מודלים בסין. כדי לנסות להתגבר על המגבלות, טסלה משתפת פעולה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית ביידו Baidu.com, Inc 9.01%   כדי לשלב מידע מיפוי מדויק יותר במערכת ה-FSD שלה. אך גם עם העדכונים הללו, המערכת של טסלה עדיין נחשבת לפחות מתקדמת לעומת מתחרותיה המקומיות, כמו Xiaomi, Xpeng ו-BYD. האחרונה אף הכריזה לאחרונה על שיתוף פעולה עם DeepSeek AI לפיתוח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית מתקדמת יותר, דבר שעלול להגביר את הלחץ על טסלה לא רק בסין, אלא גם בשווקים אחרים.



מלבד ההתמודדות הקשה בסין, טסלה נתקלת בקשיים גם בשווקים אחרים, במיוחד באירופה ובארה"ב. עליית התחרות מצד יצרני רכב חשמליים חדשים, כמו גם הפופולריות הגוברת של רכבים היברידיים זולים יותר, פוגעים במעמדה של החברה. במקביל, התנהלותו השנויה במחלוקת של אילון מאסק מוסיפה ללחץ. בארה"ב, טסלה מתמודדת עם מחאות גוברות מצד צרכנים בשל הקשרים של מאסק ליוזמות פוליטיות שנויות במחלוקת. 

באירופה, מעורבותו במערכת הפוליטית המקומית, כולל תמיכה במפלגות ימין קיצוני בגרמניה ובבריטניה, פגעה במוניטין החברה וגרמה לירידה במכירות. במקביל, הבנקים הגדולים מתחילים לעדכן את תחזיותיהם כלפי מטה. ג'יי.פי מורגן חתך את תחזית משלוחי הרכבים של טסלה לרבעון הראשון של 2025 ל-355,000 יחידות, ירידה של 8% משנה שעברה ו-28% פחות מהתוצאות של הרבעון האחרון של 2024. התחזית הזו נמוכה משמעותית גם מההערכות הקודמות של הבנק ומהקונצנזוס בשוק. 

אנליסטים מזהירים כי המצב של טסלה מזכיר מקרים מהעבר שבהם מותגי רכב איבדו מערכם במהירות, כמו הירידה החדה במכירות רכבים יפניים וקוריאניים בסין במהלך מלחמות הסחר של 2012 ו-2017. עם ההחמרה בקשיים בשווקים המרכזיים, המשקיעים ימתינו לדו"ח מסירות הרכבים של החברה, שצפוי להתפרסם באפריל, כדי להבין האם טסלה מסוגלת לשנות כיוון, או שהיא בדרך להמשך ירידות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה