אסף רפפורט
צילום: אסף רפפורט

גוגל מתעניינת ברכישת WIZ ב-30 מיליארד דולר

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל גוגל חידשה את המגעים לרכישת WIZ, האם הפעם זה יצליח?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה WIZ גוגל

גוגל וחברת Wiz שוב מדברים. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל גוגל שהתעניינה לפני כחצי שנה בריכשת Wiz הגדילה את ההצעה לכ-30 מיליארד דולר. סכום שאם יתממש יהפוך את העסקה לרכישה הגדולה בתולדות גוגל. השיחות מגיעות לאחר שבקיץ ניהלו הצדדים משא ומתן על עסקה של 23 מיליארד דולר, אך Wiz דחתה את ההצעה והעדיפה להתמקד בהנפקה. מה מביא את גוגל לחזור עכשיו עם הצעה משופרת? ומה זה אומר על שוק הסייבר והטכנולוגיה?

מי זו Wiz ומאיפה היא משיגה צמיחה?

Wiz היא חברת סייבר שהוקמה בינואר 2020 על ידי ארבעה יזמים ישראלים: אסף רפפורט (מנכ"ל), עמי לוטוואק (סמנכ"ל טכנולוגיה), ינון קוסטיקה (סמנכ"ל מוצר) ורועי רזניק (סמנכ"ל הנדסה). כולם יוצאי יחידת 8200 ומייסדי חברת הסייבר Adallom, שנמכרה למיקרוסופט ב-2015 תמורת 320 מיליון דולר. החברה, שמטה שלה נמצא כיום בניו יורק, מתמחה באבטחת ענן – תחום קריטי בעידן שבו עסקים רבים עוברים לתשתיות דיגיטליות מבוססות ענן כמו AWS, Azure ו-Google Cloud. הפתרון של Wiz משתמש בטכנולוגיות AI כדי לסרוק סביבות ענן, לזהות סיכונים בזמן אמת ולספק המלצות לתיקון מהיר, מה שהפך אותה לשחקנית מובילה בתחום.

מאז הקמתה, Wiz צמחה בקצב מסחרר. ב-2022 היא דיווחה שהגיעה מ-1 מיליון דולר ל-100 מיליון דולר בהכנסה שנתית חוזרת (ARR) תוך 18 חודשים בלבד – שיא עולמי לסטארט-אפ SaaS. ב-2023 ההכנסות שלה עמדו על 350 מיליון דולר ARR, ובפברואר 2024 היא טענה שהגיעה ל-45% נתח שוק בקרב חברות ה-Fortune 100. כיום היא מעסיקה מעל 2,000 עובדים, רובם במרכז הפיתוח בתל אביב ובמחלקות מכירות ושיווק בצפון אמריקה ואירופה. במהלך השנים היא גייסה כ-1.9 מיליארד דולר ממשקיעים כמו Andreessen Horowitz, Sequoia Capital ו-Thrive Capital, ובמאי 2024 השווי שלה הוערך ב-12 מיליארד דולר לאחר גיוס של מיליארד דולר.


מה קרה בקיץ האחרון ולמה זה השתנה?


בקיץ האחרון, גוגל התקרבה לרכישת Wiz תמורת 23 מיליארד דולר – עסקה שהייתה אמורה להפוך לגדולה בתולדותיה. Wiz, שכבר אז נחשבה לאחת מחברות הסייבר החמות בעולם, משרתת לקוחות כמו מורגן סטנלי, Salesforce ו-Colgate, ומציעה פתרון ייחודי שמתאים לכל ספקיות הענן הגדולות. אך ביולי 2024, אסף רפפורט הודיע לעובדים שהחברה דוחה את ההצעה. "להגיד לא להצעות כאלה זה קשה, אבל אני בטוח בבחירה הזו", כתב במייל פנימי, והדגיש שהמטרות הבאות הן להגיע למיליארד דולר ARR ולהנפיק את החברה בבורסה. לא ברור מה בדיוק היה שם, אבל עסקה לא היתה. 

הסיבה לדחייה לא הייתה רק שאיפה לעצמאות. גורמים פנימיים רמזו על חששות מרגולציה – עסקה בסדר גודל כזה הייתה עלולה להיתקל בהתנגדות של רשויות ההגבלים העסקיים בארה"ב, שמפקחות על ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל בעקבות תביעות אנטי-טרסט מתמשכות. בנוסף, Wiz האמינה ששווי השוק שלה עשוי להיות גבוה יותר בהנפקה, בהתחשב בקצב הצמיחה שלה.

אז למה גוגל חוזרת עכשיו עם הצעה של 30 מיליארד דולר? כמה גורמים עשויים להסביר זאת - הצמיחה של Wiz: מאז הקיץ, Wiz ככל הנראה המשיכה להרשים עם הכנסות גבוהות יותר וחדירה לשווקים נוספים. היא כנראה קרובה ל-500 מיליון דולר ARR. חוץ מזה, גוגל, שמפעילה את Google Cloud, נמצאת בתחרות עזה עם AWS של אמזון ו-Azure של מיקרוסופט. שוק הענן העולמי צפוי להגיע ל-680 מיליארד דולר ב-2025  וגוגל מחפשת דרכים לבלוט. Wiz, שמשתלבת עם כל ספקיות הענן, יכולה לחזק את מעמדה של Google Cloud מול מתחרותיה, במיוחד לאחר תקלות אבטחה של מיקרוסופט ב-2024 שהותירו לקוחות חשופים. כמו כן, ייתכן שבשוק ה-IPO  תמחור כזה ל-Wiz לא אפשרי, מה שהופך עסקה עם גוגל לאופציה בטוחה יותר עבור משקיעיה.


השפעה על גוגל

אם העסקה תתממש, 30 מיליארד דולר יהיו הרכישה הגדולה בהיסטוריה של גוגל – הרבה מעבר ל-12.5 מיליארד דולר ששילמה עבור מוטורולה ב-2012, או 5.4 מיליארד דולר עבור Mandiant ב-2022. זהו צעד נדיר לחברה שבדרך כלל נמנעת מעסקאות ענק, ומשקף את החשיבות של אבטחת ענן בעיניה. עם זאת, הסכום הגבוה עלול לעורר שוב חששות רגולטוריים. גוגל כבר מתמודדת עם שתי תביעות אנטי-טרסט בארה"ב – אחת על שליטה בחיפוש ואחת על פרסום – והוספת Wiz עשויה להיתפס כחיזוק נוסף של כוחה בשוק הענן.

קיראו עוד ב"גלובל"


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה