טמו (טמו)טמו (טמו)

האתר הסיני, טמו מאבד גובה - דוחות פושרים

החברה האם של טמו, PDD בתוצאות חלשות, המניה מאבדת 7%; נכפיל הרווח נראה סביר, אבל המניות הסיניות גם אחרי העלייה מתחילת השנה נסחרות במכפילי רווח נמוכים - ויש לזה סיבה טובה

רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה טמו מניות סיניות

מניית PDD Holdings, החברה הסינית העומדת מאחורי ענקית המסחר האלקטרוני טמו, צונחת  בכ-7% לאחר שדיווחה על תוצאות רבעוניות נמוכות מהצפוי. הדוחות, חשפו רווח מדולל של 18.53 יואן (2.41 דולר)
למניה על הכנסות של 110.6 מיליארד יואן (15.2 מיליארד דולר) – נתונים שפספסו את תחזיות האנליסטים, שציפו ל-19.85 יואן למניה ו-113.6 מיליארד יואן (15.2 מיליארד דולר) וגם לרווח משמעותית גבוה מהמדווח. 

טמו: מי זו ומה הסיפור שלה?


טמו היא פלטפורמת מסחר אלקטרוני סינית שהושקה בספטמבר 2022 על ידי PDD Holdings, החברה שמאחורי אתר הקניות הסיני המוכר פינדודו. בעוד שפינדודו מתמקדת בשוק הסיני ומציעה מוצרים במחירים נמוכים דרך מודל של קנייה קבוצתית, טמו נועדה לכבוש את השוק הבינלאומי. היא פונה ישירות לצרכנים במדינות כמו ארה"ב, אירופה, אוסטרליה ומקסיקו, ומציעה מגוון עצום של מוצרים – מבגדים ומוצרי בית ועד גאדג’טים ואביזרי רכב – במחירים זולים להפליא.  

הייחוד של טמו טמון במודל העסקי שלה: היא עובדת ישירות עם יצרנים בסין, חוסכת את המתווכים, ומשתמשת בשרשרת אספקה יעילה שמאפשרת לה להציע מחירים תחרותיים במיוחד. בנוסף, היא נשענת על משלוחים ישירים מסין, לעיתים תוך ניצול פטורים ממכס במדינות מסוימות, מה ששומר על העלויות נמוכות. טמו גם משקיעה רבות בשיווק אגרסיבי ובאפליקציה ידידותית שמעודדת קניות חוזרות דרך הנחות ומשחקים.  

הצמיחה של טמו הייתה מהירה להדהים. תוך פחות משנה היא הפכה לאחת האפליקציות המורדות ביותר בארה"ב, והצליחה למשוך מיליוני לקוחות שמחפשים מציאות. כיום היא נחשבת למתחרה ישירה של שחקניות כמו שיין (Shein) ואמזון, ובשלב מסוים אף עקפה את עליבאבא בשווי השוק של PDD, שהגיע לשיא של יותר מ-200 מיליארד דולר ב-2024.

הדוחות והירידה: מה קרה?

למרות ההצלחה של טמו, הדוחות האחרונים של PDD חשפו אתגרים. ההכנסות ברבעון הרביעי של 2024 עלו ב-24% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והגיעו ל-110.6 מיליארד יואן – צמיחה מרשימה, אבל נמוכה מהציפיות. הגידול נבע בעיקר משירותי שיווק מקוונים ועמלות עסקאות, שני מקורות הכנסה מרכזיים של טמו ופינדודו. עם זאת, השוק ציפה ליותר, והאכזבה הובילה לירידה חדה במניה.  

הסיבות ל"פספוס" הזה מורכבות. ראשית, הכלכלה הסינית ממשיכה להאט, עם ביקוש צרכני חלש שפוגע בפינדודו,שמהווה חלק משמעותי מהכנסות PDD. שנית, התחרות בשוק המסחר האלקטרוני – הן בסין (מול עליבאבא ו-JD.com) והן בעולם (מול שיין ואמזון) – הולכת ומתגברת. טמו נאלצת להשקיע יותר בשיווק ובתמיכה בסוחרים כדי לשמור על היתרון התחרותי שלה, מה שמצמצם את הרווחיות.  

גורם נוסף שמדאיג את השווקים הוא המלחמה הסחר בין ארה"ב לסין. ממשל טראמפ הטיל לאחרונה מכסים חדשים על סחורות סיניות, כולל ביטול פטור ה"דה מינימיס" – הטבה שאפשרה לטמו לשלוח חבילות קטנות לארה"ב בלי מכס. התוצאה? עלויות גבוהות יותר שעלולות לפגוע ביתרון המחיר של טמו ולהקשות עליה מול מתחרים מקומיים בארה"ב.

מה מדאיג את השווקים?

הירידה במניית PDD משקפת חששות רחבים יותר. המשקיעים תוהים אם טמו תצליח לשמור על קצב הצמיחה המהיר שלה כשהשוק הסיני נחלש והמכסים האמריקאיים מאיימים על המודל העסקי שלה. בנובמבר האחרון, PDD כבר הזהירה שהצמיחה בהכנסות נבלמת בגלל התחרות הגוברת – אזהרה שחזרה על עצמה גם עכשיו, כשסגן נשיא הכספים של החברה אמר שהם ימשיכו להשקיע בפלטפורמה, גם אם זה יבוא על
חשבון הרווחים בטווח הקצר.  

איך טמו הגיעה לגודלה הנוכחי? הצלחתה של טמו היא תוצאה של שילוב בין תזמון מושלם, אסטרטגיה חכמה וטכנולוגיה מתקדמת. היא נכנסה לשוק בזמן שבו צרכנים ברחבי העולם חיפשו חלופות זולות לאמזון ולמותגים יקרים, במיוחד אחרי המגפה. המודל שלה, שמבוסס על חיסכון בעלויות דרך ייצור ישיר ומשלוחים מהירים, תפס חזק בשווקים כמו ארה"ב, שם היא הציעה מוצרים בדולרים בודדים כשמתחרים גבו עשרות.  

טמו גם ניצלה את הידע של PDD מפינדודו – שם החברה בנתה מוניטין של מחירים נמוכים דרך קנייה קבוצתית – והרחיבה אותו לגרסה גלובלית עם ממשק ידידותי וחוויית קנייה ממכרת. השקעות ענק בפרסום, כולל קמפיינים ויראליים ושותפויות עם משפיענים, הפכו אותה לשם מוכר תוך זמן קצר. כיום היא נוכחת ביותר מ-40 מדינות, והפכה לסמל של המסחר האלקטרוני הסיני שחודר לשווקים מערביים.

העתיד של טמו תלוי ביכולתה להתמודד עם האתגרים הנוכחיים. מצד אחד, יש לה בסיס חזק – מיליוני משתמשים, שרשרת אספקה יעילה ומותג מוכר. מצד שני, המכסים החדשים והתחרות הגוברת דורשים ממנה להמציא את עצמה מחדש. אולי זה יכלול העברת ייצור מחוץ לסין, שיפור חוויית הלקוח, או התמקדות במוצרים איכותיים יותר ולא רק זולים.  


PDD אחרי הירידה אומנם נראית בתמחור סביר - כ-10, אבל צריך לזכור שבהגדרה החברות הסיניות מקבלות דיסקאונט גדול בשל הסיכון המובנה והחשש שהממשלה היא זו המושכת בחוטים בחברות והיא יכולה להשפיע על הניהול, להגדיל מסין ובפועל לקבוע את עתיד החברה וניהולה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 20/03/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
    כתב מעניינת מאד