
ההשקעה של ביל האקמן בינתיים לא משתלמת: נייקי יורדת לאחר הדוחות ב-5%
חברת נייקי נמצאת בעיצומו של שינוי עסקי מהותי, ובינתיים צופה פגיעה בהכנסות וברווח; העובדה שהחברה היכתה את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה לא מנחמת את המשקיעים, על רקע הצפי החלש לרבעון הבא, ואלו שולחים את מניית החברה לירידה של עד 5% במסחר המאוחר
חברת ביגוד והנעלת הספורט נייקי Nike Inc -1.75% פרסמה את הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2024, והביסה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה. המניה הגיבה בעליות בתחילה, אך אלו התחלפו בירידות שהגיעו לעד 5% במסחר המאוחר על רקע פרסום הצפי לרבעון הנוכחי. החברה דווחה על מכירות של 11.27 מיליארד דולר, ירידה של 9% לעומת הרבעון המקביל, אך מעל צפי האנליסטים להכנסות של 11.02 מיליארד דולר. הרווח המתואם היה 54 סנט למניה, מעל הצפי בוול סטריט לרווח של 30 סנט למניה.
החברה סבלה מירידות בשנים האחרונות, ובעיקר לאחר מגיפת הקורונה, בין השאר עקב טעויות בהתנהלות העסקית (להרחבה) שגרמו לפגיעה מהותית במכירות. החברה השקיעה בקידום מוצרים מוצלחים במקום לחדש ולייצר מוצרים חדשים, והטילה את יהבה על מכירות אונליין במקום בחנויות הפיזיות, וכך איבדה שטח מדף למתחרות. האתגרים ההולכים וגדלים הביאו לביצוע שינויים בהנהלה הבכירה שהכריזה על תוכנית לשינוי כיוון עסקי, וחזרה להתנהלות המסורתית של החברה.
הירידות לאחר המסחר מגיעות על רקע הודעת החברה שהמאמצים האלו יפגעו בהכנסות וברווחיות. מנכ"ל החברה אליוט היל הודה שהחברה צריכה עוד לעבור כברת דרך עד שתחזור לפסים של צמיחה: "בעוד עמדנו בציפיות אנחנו לא מרוצים מהתוצאות הכוללות. אנחנו יכולים להיות, ונהיה, טובים יותר". סמנכ"ל הכספים מת'יו פרינד אמר כי "הרבעון (הפיסקלי) הרביעי ישקף את ההשפעה החזקה ביותר של פעולות ה-WinNow (הכינוי לתוכנית השינוי של החברה). הפגיעה בהכנסות וברווחיות תתחיל להתמתן מכאן והאלה".
החברה צופה כעת שההכנסות ברבעון הנוכחי יהיו נמוכות יותר באזור ה"דו ספרתי הנמוך", קרוב לתחזית האנליסטים לירידה של 12% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל. הרווח הגולמי צפוי להצטצמצם בכ-4% עד 5%. התחזית הזו כוללת כבר את הצפי לפגיעת המכסים על יבוא מסין ומשקפת את חוסר הוודאות בסביבה העסקית. ברבעון הקודם הודיעה החברה כי לא תפרסם יותר תחזיות שנתיות.
החברה בהובלת היל מנסה לתקן את טעויות העבר. היא משקיעה במרקטינג ובחידוש הקשרים עם החנויות הפיזיות כדי לנסות לתפוס מחדש שטח מדף שהפסידה למתחרות, כשהתמקדה במכירות אונליין, וכן בהתחדשות וביצירת מוצרים חדשים, לאחר שהתמקדה בקידום מוצרים פופלריים. היא מנסה להיפטר מסחורה ישנה על ידי הורדת מחירים מה שגורם לירידה ברווחיות. כל הפעולות האלו צפויות להימשך אל תוך 2026.
מי שמאמין ב"טרן ארואונד" של החברה הוא ביל האקמן. מנהל קרן הגידור פרשינג סקוואר מחזיק בנייקי כאחת מההשקעות הגדולות בקרן (מעל 11% מנכסי הקרן). האקמן החל להשקיע בחברה ברבעון הרביעי של שנת 2017 אך מכר את כל אחזקותיו ברבעון שלאחריו. ברבעון השני של שנת 2024 חזר האקמן להשקיע בחברה במחיר ממוצע של 75.37 דולר, על רקע הירידה החדה במחיר המניה, ומאז הגדיל את אחזקתו בכל רבעון, וכעת מחזיקה קרן הגידור במניות בשווי 1.4 מיליארד דולר, עם הפסד של קרוב ל-5% על ההשקעה (לא כולל הירידה האחרונה). מלבד האקמן גם מנהל קרן הגידור הבריטי המפורסם טרי סמית', העובד בשיטת השקעות הערך, מחזיק במניות החברה בשווי של כ-460 מיליון דולר, אולם הוא מפחית מאחזקתו באופן עקבי כמעט מדי רבעון מאז הרבעון הראשון של שנת 2022, והאחזקה הרבה פחות מהותית עבורו - פחות מ-2% מנכסי הקרן.