
לוקהיד מאבדת גובה - הורדת המלצה מבנק אוף אמריקה
החלטת ממשל טראמפ לבחור בבואינג כמפתחת מטוס הקרב הבא גוררת תגובה חדה בשוק - מניית לוקהיד נחתכת, והאנליסטים בבנק אוף אמריקה מורידים את המלצה, מ"קנייה" ל-"החזק" ומורידים את מחיר היעד מ-685 דולר ל-485 דולר
ביום שישי האחרון נרשמה רעידת אדמה בשוק הביטחוני: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז כי בואינג תהיה זו שתבנה את מטוס הקרב הבא של חיל האוויר האמריקאי - ה-F-47, דור שישי בטכנולוגיית הלחימה האווירית. ההחלטה הפתיעה רבים, שכן לוקהיד מרטין, היצרנית של ה-F-35 וה-F-22,
נחשבה למועמדת המובילה.
מניית בואינג קפצה ב-3.1% ביום ההכרזה, והוסיפה כ-4 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה. להערכת ג'פריז, החוזה עשוי להוסיף לבואינג רווח של כ-25 סנט למניה בטווח הארוך, אם תצליח לייצר הכנסות של 4 מיליארד דולר בשנה
מהפרויקט עם שולי רווח של כ-5%. למרות האתגרים הרבים שידע תחום ההגנה של בואינג בשנים האחרונות - כולל הפסדים מצטברים של למעלה מ-10 מיליארד דולר, ההכרזה מהווה שינוי כיוון אפשרי לחברה. לעומת זאת, לוקהיד מרטין חטפה מכה קשה: המניה צנחה ב-5.8% ביום שישי, ומחקה כ-6
מיליארד דולר מהשווי. אנליסטים מעריכים שהחברה עלולה לאבד רווח שנתי של 400-500 מיליון דולר כתוצאה מאובדן החוזה. בהמשך לכך, מוקדם יותר היום בנק אוף אמריקה הוריד את המלצתו למניית לוקהיד מ"קנייה" ל"החזק", והפחית את מחיר היעד מ-685 ל-485 דולר. כעת, בואינג עולה במסחר
המוקדם בכ-2%, ולוקהיד מרטין יורדת ב-2.3%.
בעוד שבטווח הקצר עיני השוק נשואות לפרויקט ה-F-47, יש לזכור כי מניות ההגנה מושפעות גם מהיקף ההשקעות הביטחוניות בארה"ב ואירופה, ומהיכולת של החברות לנהל תיקים גדולים לאורך שנים. בואינג עדיין
צריכה להוכיח שהיא מסוגלת לעמוד בציפיות - הן בתחום ההגנה והן בחידוש ייצור המטוסים האזרחיים. לוקהיד אמנם מפסידה כעת, אך יש לה ניסיון ארוך עם פרויקטים דומים. ב-2001 היא גברה על בואינג וזכתה בתוכנית ה-F-35, תוצאה שהתבררה כהצלחה גדולה. אך השוק היום הרבה פחות סבלני,
וההכרעה האחרונה עשויה להשפיע על מגמות ההשקעה בחברות הביטחוניות בטווח הקרוב.
F-47 - הרבה יותר ממטוס קרב
ה-F-47 אינו עוד מטוס קרב – הוא נתפס כ"תכשיט הכתר" של מערכות השליטה האווירית העתידיות, המשלב טכנולוגיות חדשניות, יכולות
התגנבות משופרות וקישוריות חסרת תקדים עם כלי טיס בלתי מאוישים (UAVs), שישמשו כ"עוזרי כנף" בלחימה. מדובר בעצם בפלטפורמת קרב גדולה, רחבה שמנוהלת גם מהמטוס וגם בשלט רחוק, להרחבה:
ה-F-47 - כל מה שצריך לדעת על מטוס הקרב העתידי. ההחלטה של הממשל מגיעה בתקופה שבה העולם הצבאי מתמודד עם שאלות יסוד: האם מטוסי קרב מאוישים ויקרים עדיין רלוונטיים בעידן שבו רחפנים זולים ומתוחכמים הופכים לשחקנים מרכזיים בשדה הקרב? התשובה של ארה"ב, לפחות לעת
עתה, היא שילוב היברידי – מטוסים מאוישים מתקדמים שפועלים כמרכזי שליטה לרשתות של כלים אוטונומיים.
מטוס הקרב העתידי F-47 נועד לשמר את העליונות האווירית של ארה"ב בעידן שבו סין ורוסיה מפתחות יכולות מתקדמות משלהן – כמו מטוס ה-Su-57 הרוסי
וה-J-36 הסיני. בזירה כמו האינדו-פסיפית, שבה טווחי טיסה ארוכים ויכולת חמקנות קריטיים מול מערכות כמו ה-S-400, המטוס החדש צפוי לספק מענה עם טכנולוגיות מתקדמות, חיישנים ונשק לטווח ארוך. לצד זאת, עולה ויכוח אסטרטגי: אילון מאסק טוען שהעתיד שייך לרחפנים זולים, אך
בכירים בתעשייה הביטחונית האמריקאית מדגישים את חשיבות המטוסים המאוישים דווקא בסביבות לחימה מורכבות – כפי שהוכח גם בזירות עימות כמו איראן וישראל.
- 2.אנונימי 28/03/2025 15:53הגב לתגובה זואני בעדLMT! בואינג ומטוסי הנוסעים והתקלות NOT THE SAMEBABY!! אמרתי שבואינג בסוף קדנציית טראמפ תעביר החוזה ל לוקהידניראה לי לפני כן כתוצאה מהמשך תקלה כזו או אחרת! אני ב LOM.DE פחות תנודתית
- 1.טייס אוטומטי 24/03/2025 15:07הגב לתגובה זובתמונה הפרוייקט אבוד. שיחליפו מעכשיו את השם ל F147. כנראה זה הזמן שיקח לבואינג לייצר אותו