
טסלה ברבעון חלש באירופה - ירידה של עד 64% במכירות
בצרפת נמכרו רק 3,157 רכבים, ירידה של 37%; בשבדיה הצניחה עמוקה עוד יותר - אבל ייתכן שדווקא בארה״ב, בזכות מדיניות המכסים של טראמפ וההשקה של מודל Y, טסלה בדרך למהפך
טסלה Tesla 3.3% מסכמת רבעון ראשון מאכזב באירופה עם ירידות חדות במכירות בצרפת ובשבדיה, ירידה שלישית ברציפות לעומת השנה שעברה. על פי הנתונים שפורסמו, הרבעון הראשון של 2024 מסתמן כחלש ביותר של טסלה באותן מדינות מאז
2021. לצד התחרות ההולכת וגוברת מצד יצרנים סינים ואירופאים, עמדותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק מעוררות תגובות שליליות רבות גם בקרב הצרכנים.
נתח השוק נשחק ומאסק עסוק בפוליטיקה
בחודש מרץ האחרון,
טסלה מכרה 3,157 רכבים בצרפת, ירידה של כ־37% לעומת מרץ אשתקד. בשבדיה הנתונים מדאיגים אף יותר: רק 911 רכבים נרשמו, צניחה של כמעט 64%. ברמה הרבעונית, טסלה מכרה 6,693 רכבים בצרפת ו־1,929 בשבדיה - ירידה חדה שמביאה את נתח השוק שלה בצרפת ל־1.63% בלבד. במקביל, יצרנים
סינים כמו BYD ממשיכים להתרחב, עם נתח שוק כולל של 3.19%. השחיקה בנתח השוק של טסלה משקפת גם מגבלות במבחר הדגמים, שעדיין מתבסס על ליין מוצרים מוגבל, בזמן שיצרנים ותיקים וחדשים כאחד מציעים אלטרנטיבות רבות, לעיתים גם במחירים נמוכים יותר.
לצד האתגרים העסקיים, מאסק מצא את עצמו גם במרכז סערה פוליטית באירופה. תמיכתו הגלויה במפלגות ימין קיצוני בהן מפלגת AfD הגרמנית, הביאה לביקורת ציבורית ולתגובות חריפות. באירופה, להבדיל מארה״ב, גישת "פטריוטיזם עם ניחוח ימני" לא זוכה לאהדה רחבה, מה שמציב את טסלה
בעמדת נחיתות תדמיתית. ההשלכות לא איחרו לבוא, ברחבי היבשת תועדו מקרי ונדליזם נגד רכבי טסלה, ומתוכננים מהלכי מחאה נרחבים תחת השם "Tesla Takedown". אתמול אף דווח על שריפה מסתורית בסוכנות רכב של טסלה ברומא, שבה עלו באש 17 כלי רכב, מקרה שמאסק כינה "מעשה טרור",
תוך שהוא מאמץ את קו הרטוריקה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
מדיניות המכסים: איום באירופה - יתרון בארה״ב?
בעוד שבאירופה טסלה מתמודדת עם שחיקה במכירות ותדמית מעורערת, בארה״ב היא דווקא עשויה להרוויח מהמהלך הכלכלי
של טראמפ. המכסים החדשים בגובה 25% על רכבים מיובאים, שצפויים להכנס לתקוף מחר, צפויים להכביד במיוחד על יצרנים זרים בהם יצרניות אירופאיות ויפניות, אך גם על יצרנים סיניים שמכוונים לשוק האמריקאי. מכיוון שטסלה מייצרת חלק ניכר מדגמיה בארה״ב, היא עשויה ליהנות מיתרון
תחרותי יחסי: המחירים שלה לא יושפעו מהמכסים, בניגוד לרבים מהמתחרים. משמעות הדבר, טסלה תוכל להציע רכבים במחירים יציבים, בעוד אחרים ייאלצו לייקר את הדגמים שלהם או לספוג הפסדים. עם זאת, חשוב לציין שגם טסלה מייבאת רכבים מסין ומאירופה לחלק מהשווקים, כך שברמה גלובלית
ההשפעה של מדיניות המכסים תלויה מאוד ביעד ובמקור הייצור.
- החוזים העתידיים על האפס, ועל המניה הכי טובה והכי גרועה ב-S&P 500 ברבעון האחרון
- כשהמותג הופך פוליטי: טסלה תחת מתקפה
בצל הירידות והסערות הציבוריות, טסלה מתקרבת להשקה הצפויה של הגרסה החדשה ל־Model Y, רכב הפנאי שנחשב לדגם הדגל של החברה בשוק האירופי. בטסלה תולים תקוות רבות בהשקה הקרובה, מתוך
כוונה לרענן את ההיצע ולחזור לקצב מכירות חיובי. עם זאת, על רקע אובדן האחיזה בצרפת ובשבדיה, התחרות מצד יצרנים סינים כמו BYD והמתיחות הפוליטית סביב מאסק, לא בטוח שהשקה מוצלחת תספיק לבדה כדי להחזיר את טסלה לצמיחה באירופה.
עבור יצרניות
רכב אסייתיות ובהן טויוטה, ניסאן, יונדאי וקיה מדובר באיום חמור בהרבה. מניות החברות רשמו ירידות חדות מאז ההכרזה על המכסים, כאשר טויוטה וניסאן איבדו קרוב ל־10% מערכן תוך שלושה ימים, ויונדאי צנחה ביותר מ־11%. יצרניות אלה שולטות בשוק הרכב האמריקאי, אך מתבססות על
ייצור מחוץ לארה״ב מה שמקשה על מעבר מהיר למפעלים מקומיים. גם אם יחליטו להעביר ייצור לארה״ב, מדובר בתהליך יקר וארוך. דווקא סוזוקי, שאינה משווקת רכבים בארה"ב, נותרה מחוץ למעגל הפגיעה, ומנייתה אף עלתה מתחילת השנה. בעוד החברות היפניות והקוריאניות נאבקות בהתאמת
המודל העסקי שלהן למציאות החדשה, טסלה נהנית, לפחות זמנית ממבנה ייצור שמתאים יותר לרוח המדיניות הכלכלית בארה"ב.
- 2.בחיים לא אקנה רעב של פשיסט מגלומן (ל"ת)אנונימי 02/04/2025 10:15הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 01/04/2025 12:27הגב לתגובה זוהבן אדם הזה הוא אסון לחברה היא הייתה יכולה שווה כיום פי 35.