דלתא איירליינס
צילום: דלתא איירליינס

מנכ"ל דלתא: "טראמפ טועה בגישה שלו", החברה חותכת תחזית

חברת התעופה הודיעה שלא תרחיב את קיבולת הטיסות במחצית השנייה של השנה, בשל ירידה בהזמנות והאטה בביקוש העסקי והפרטי על רקע חוסר ודאות שנגרם ממדיניות הסחר של ממשל טראמפ

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה דלתא איירליינס

דלתא איירליינס Delta Air Lines Inc 0.64%  , שנחשבת לחברת התעופה הרווחית ביותר בארצות הברית, משנה כיוון: לאחר פתיחת שנה אופטימית, הודיעה החברה כי לא תרחיב את קיבולת הטיסות שלה במחצית השנייה של 2025, כפי שתכננה. ההחלטה מגיעה על רקע ירידה חדה בקצב ההזמנות החל מאמצע חודש פברואר, בעיקר מצד נוסעים עסקיים, אך גם בקרב קהל הנוסעים הרחב. 

מנכ"ל החברה, אד בסטיאן, אמר כי "במהלך ששת השבועות האחרונים ראינו ירידה מקבילה באמון הצרכנים ובאמון המגזר העסקי". לדבריו, הביקושים בתחילת השנה נראו טובים, אך מאז נרשמה האטה ברורה. הוא קשר בין ההאטה לבין השפעות מדיניות הסחר של הנשיא טראמפ, והגדיר את הגישה של הממשל כ"גישה שגויה".


בהודעתה למשקיעים ציינה דלתא כי הכנסות הרבעון השני צפויות לנוע בטווח רחב של בין ירידה של שני אחוזים לצמיחה מתונה באותו שיעור ביחס לשנה שעברה. התחזית לרווח למניה עודכנה לטווח של 1.70 עד 2.30 דולר, לעומת ציפיות האנליסטים שעמדו על ממוצע של 2.23 דולר למניה. החברה הבהירה כי היא אינה יכולה עוד לאשרר את התחזיות השנתיות ל-2025, זאת חודש בלבד לאחר שביססה אותן בכנס משקיעים.


דלתא תכננה להגדיל את קיבולת הטיסות במחצית השנייה של השנה בשיעור של שלושה עד ארבעה אחוזים, אולם כעת מתכננת לשמור על רמת קיבולת דומה לזו של השנה הקודמת. בהודעה שפרסמה עם פרסום הדוחות הכספיים, אמר בסטיאן: "בסביבה שבה חוסר הוודאות סביב הסחר העולמי גובר, הצמיחה נבלמה במידה רבה. במציאות של צמיחה איטית יותר, אנו מגנים על המרווחים ועל תזרים המזומנים באמצעות התמקדות במה שנמצא בשליטתנו". 

לפי דלתא, החולשה בהזמנות מורגשת בעיקר במחלקת התיירים. גם נסיעות עסקים הושפעו, ככל הנראה בעקבות קיצוצים בכוח האדם הממשלתי ומדיניות נסיעות שמרנית יותר של חברות. לעומת זאת, הנסיעות הבינלאומיות והביקוש למחלקות הפרימיום נותרו יציבים יחסית.


ההכנסות עלו ל-14 מיליארד דולר, הרווח זינק ל-240 מיליון דולר


על אף הזהירות בתחזיות, דלתא סיימה את הרבעון הראשון עם תוצאות טובות מהצפוי. הרווח הנקי של החברה עמד על 240 מיליון דולר, זינוק לעומת 37 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות עלו ב-2% והגיעו ל-14.04 מיליארד דולר. לאחר ניכוי השפעות מכירת זיקוק, הרווח למניה עמד על 46 סנט, לעומת תחזיות שעמדו על 38 סנט בלבד. גם ההכנסות המתואמות, בסך 12.98 מיליארד דולר, תאמו את התחזיות בשוק. דלתא היא הראשונה מבין חברות התעופה הגדולות בארצות הברית שדיווחה על תוצאות לרבעון הראשון.


בהמשך החודש צפויות לפרסם גם אמריקן איירליינס, יונייטד וסאות'ווסט את תוצאותיהן, והמשקיעים יעקבו מקרוב אחר השאלה האם גם אצלן נרשמת האטה דומה בביקושים. בסטיאן סיכם את גישת החברה בתקופה הנוכחית: "במקום לרדוף אחרי צמיחה בכל מחיר, אנחנו מתמקדים בשמירה על יעילות תפעולית, ביציבות פיננסית ובמתן חווית טיסה איכותית ללקוחותינו, גם בתקופות של אי ודאות".

קיראו עוד ב"גלובל"


מדיניות המכסים של ממשל טראמפ לא פוגעת רק בענף התעופה, אלא גם מגבירה את חוסר הוודאות בקרב חברות ענק נוספות. וולמארט Wal-Mart Stores Inc. , מהקמעונאיות הגדולות בעולם, הודיעה כי היא מושכת את התחזית לרווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה, וזאת על רקע הערכה מחודשת של השפעות המכסים שהוטלו על יבוא ממדינות כמו סין ווייטנאם. החברה ציינה כי היא שואפת לשמור על גמישות בהתנהלותה העסקית בתקופה של טלטלות כלכליות, והבהירה כי לא תמהר להעלות מחירים. לצד זאת, היא שמרה על התחזית השנתית לצמיחה בהכנסות של 3%–4%, אך הבהירה כי תמשיך לעקוב אחרי השפעת מלחמת הסחר על שולי הרווח והעדפות הצרכנים.


שווי השוק של דלתא איירליינס עומד על כ-23.17 מיליארד דולר, מניית החברה ירדה בכ-40% מתחילת השנה וב-23% במהלך 12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה