אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

רכבת ההרים של מאסק: טסלה מטלטלת את המשקיעים

צניחה במכירות, אי ודאות גיאופוליטית בעקבות המכסים ותנודתיות חדה במניה - טסלה ממשיכה להסעיר את וול סטריט

אביחי טדסה | (3)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

שבוע תנודתי במיוחד עבר על וול סטריט וכך גם על טסלה. ירידות חדות, עליות פתאומיות ואי ודאות גוברת בשוק. בתוך ימים ספורים, מניית החברה נעה בטווח של יותר מ-60 דולר, תנודה שמתורגמת לכמעט 200 מיליארד דולר בשווי שוק. בין הסיבות: מכסים סיניים חדשים שפוגעים בדגמים מיובאים, ירידה חדה במכירות בארה"ב, ועימות פומבי של אילון מאסק עם יועצו לשעבר של טראמפ.


למרות שמכסי היבוא החדשים שהטילה סין אינם צפויים לפגוע בלב פעילותה של טסלה, ההשפעה שלהם מורגשת בעיקר בקצה העליון של היצע הדגמים. הדגמים המיובאים, Model S ו-Model X, הפסיקו להיות זמינים להזמנה באתר הסיני של החברה, מהלך שמעיד על הקושי לשמור על מחירים תחרותיים לנוכח העלאת המכסים ל-125%. כדי לשמור על מחיר סביר עבור הצרכן הסיני, טסלה הייתה נדרשת לבצע הפחתה של כ-45% במחיר, דבר שהיה גוזר עליה הפסדים של עשרות אלפי דולרים על כל רכב שנמכר. 


אבל לא רק בסין נרשמים קשיים. גם בשוק הבית האמריקאי ניכרת חולשה: לפי דו"ח עדכני של Cox Automotive, טסלה מכרה כ-128 אלף רכבים חשמליים ברבעון הראשון של השנה - ירידה של 8.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. באותו זמן, כלל שוק הרכב החשמלי בארה"ב דווקא צמח ב-10.6%. המשמעות היא שחלקה היחסי של טסלה הצטמצם באופן חד, ירידה של תשע נקודות אחוז בנתח השוק, דבר שעלול להצביע על שינוי מגמה עמוק יותר בשוק האמריקאי.


הסערה סביב טסלה לא הסתכמה רק בנתוני המכירות והמכסים, גם המסחר במניית החברה התנהל תחת תנודתיות קיצונית. היום המניה רושמת ירידה של כ-4%, כאשר רק יומיים קודם לכן זינקה ב-23% ביום אחד, ולאחר מכן מחקה חלק ניכר מהעלייה עם ירידה של 7%. תנודות חדות כאלה מייצרות חוסר ודאות ניכר בקרב המשקיעים, שחלקם אף מתחילים למקד את מבטם ברמות התמיכה הקריטיות של המניה בניסיון להבין האם מדובר בגל חולף, או סימן למגמה מתמשכת. 


אנליסטים טכניים מעריכים כי אזור התמיכה המרכזי נמצא בין 210 ל-220 דולר, טווח שבו בעבר נרשמה פעילות קנייה משמעותית מצד משקיעים שניצלו את הירידות. לטענתם, ירידה מתחת לרמות אלו עלולה להוות איתות שלילי ולהאיץ את הלחץ כלפי מטה. עד כה, מניית טסלה איבדה כ-40% מערכה מתחילת השנה, ירידה חריפה גם בקנה מידה של שוק תנודתי. ובתוך כל זה, המנכ"ל אילון מאסק ממשיך לספק כותרות בעקבות ביקורת שהטיח בו פיטר נבארו, לשעבר יועצו הכלכלי של טראמפ, על תפקודה של טסלה בתחום הייצור, מאסק לא נשאר חייב, וכינה את נבארו "אידיוט".


במהלך סוף 2024 נהנתה מניית טסלה מראלי מרשים, בין היתר על רקע התחזקות הקשר בין אילון מאסק לנשיא הנבחר דונלד טראמפ. הציפייה הייתה שמהלכים מצד הממשל החדש יתמכו בפעילותה של טסלה, אך בפועל התמיכה נותרה בעיקר בגדר רטוריקה. התוצאות העסקיות, לעומת זאת, המשיכו לאכזב: ברבעון הראשון של השנה נמסרו כ-336 אלף רכבים בלבד, רחוק מהתחזיות שעמדו על 378 אלף. 


על רקע האתגרים בטווח הקצר, טסלה מסמנת מהלך ארוך טווח עם פוטנציאל דרמטי: הקמת מפעל חדש בסעודיה, מהלך בעל משמעות כלכלית רחבה, שמשלב בין אסטרטגיה תעשייתית של טסלה לבין השאיפה של סעודיה לגוון את מקורות ההכנסה שלה בעידן שאחרי הנפט. ההכרזה של אילון מאסק על פתיחת פעילות רשמית במדינה מהווה נקודת מפנה, הן עבור טסלה והן עבור סעודיה עצמה, שמובילה תוכנית שאפתנית להפחתת התלות בנפט ולפיתוח תעשיות ירוקות במסגרת "חזון 2030".

קיראו עוד ב"גלובל"


המפעל המתוכנן, שעלותו עשויה להגיע ל-5 מיליארד דולר, צפוי לייצר עד חצי מיליון רכבים בשנה, רובם לייצוא לשווקים באירופה, אפריקה והמזרח התיכון. עבור טסלה, מדובר בהזדמנות לחדור לעומקם של שווקים מתפתחים ולהפוך את סעודיה לבסיס ייצור מרכזי, בעוד סעודיה זוכה לשיתוף פעולה עם אחת החברות החדשניות בעולם, על מנת לבנות תשתית תעשייתית רלוונטית לעידן שאחרי הנפט. טסלה נסחרת לפי שווי של כ-780 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח עתידי של 68, לעומת מכפיל של כ-109 בתחילת השנה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סזוח 11/04/2025 19:31
    הגב לתגובה זו
    האיש גאון עובד על כולם בעיניים גונב מכולם וצוחק על הדרך אל המיליארדים ואל הכוח הגדול מדובר ביצור מטורלל לגמרי שהביא אסון גדול על העולם עם ההזיות שלו שקרן פתולוגי ממש כמו החבר שלו נקווה שלא יתעוררו מחר בבוקר 2 ילאות
  • 2.
    לרון 11/04/2025 19:26
    הגב לתגובה זו
    רכבת הרים טראמפיתשיעמם לו לעשיר העולמי ובער לו לעזור לטראמפ רק שכח בדרך שפוליטיקה איננה PURE BUISNESS!!
  • 1.
    לרון 11/04/2025 19:24
    הגב לתגובה זו
    לעיתים הוא מתהפךאפילו אם גרינברג חושב שתמיד הכל נהדרמופלאלא יכול להסתיים! מה קרה לאבק של NKE התהפך וה TAIL WIND הפך לHEAD WIND