
יפן לא תבטל את ההסכם עם ארה"ב - אבל דורשת הבהרות על מכסי הרכב
ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה מצהיר כי ההסכם מ-2019 עם ארה"ב יישאר בתוקף, אך מבהיר שהמכסים החדשים של טראמפ עלולים להפר אותו
על רקע גל המכסים החדש של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ייבוא רכבים, יפן מביעה מורת רוח מהכיוון שאליו מתפתחת מערכת הסחר בין שתי המדינות. ראש הממשלה שיגרו אישיבה הבהיר השבוע כי טוקיו אינה מתכוונת לבטל את הסכם הסחר שנחתם בין המדינות ב-2019, אך הביע חשש כבד
מכך שהמכסים הנוכחיים אינם עולים בקנה אחד עם התחייבויות קודמות של וושינגטון.
הסכם הסחר הדו-צדדי שנחתם בין יפן לארצות הברית בשנת 2019, בתקופת כהונתו הראשונה של דונלד טראמפ, נועד להוריד מכסים על מוצרים שונים כמו תוצרת חקלאית אמריקאית וכלי עבודה תעשייתיים מיפן. מטרת ההסכם הייתה לצמצם את חוסר האיזון המסחרי בין המדינות ולהרגיע את החששות ביפן ממכסים על רכבים,תחום קריטי עבור הכלכלה היפנית. אף שההסכם לא כלל סעיפים מפורשים בנוגע לסחר ברכב, ראש הממשלה דאז שינזו אבה טען כי קיבל התחייבות ישירה מטראמפ שלא יוטלו מכסים חדשים במסגרת סעיף 232 של חוק הביטחון הלאומי האמריקאי, סעיף שמאפשר להטיל מכסים על בסיס שיקולי ביטחון.
עם זאת, כעת מוצאת עצמה טוקיו מול מציאות שונה: ממשל טראמפ חידש את מדיניות המכסים והטיל מס של 25% על כל ייבוא רכב, כולל
מיפן. ראש הממשלה הנוכחי, שיגרו אישיבה, אמר בפרלמנט כי יש "דאגה חמורה לגבי ההתאמה בין ההסכם משנת 2019 לבין הצעדים החדשים של ממשל טראמפ", והבהיר כי יפן תמשיך להעלות את הנושא מול וושינגטון בערוצים דיפלומטיים. אף על פי כן, הדגיש אישיבה כי אין כוונה כרגע לבטל את
ההסכם כולו, אלא לשמר את השותפות תוך בירור והבהרה של הסוגיות הבעייתיות שנוצרו.
במקביל, מתחדשות השיחות הדו-צדדיות בין המדינות. הממונה על המשא ומתן מטעם יפן, ריוסיי אקאזאווה, ביקר בוושינגטון בשבוע שעבר, וצפוי לדון בין היתר גם במחסומים רגולטוריים ובנושא רגיש נוסף, שער החליפין בין הין לדולר. ביפן ישנה דאגה גוברת שלארה"ב יש אינטרס ללחוץ להחלשת הדולר ולחיזוק הין, כדי לצמצם את הגירעון המסחרי הענק שלה. שר האוצר היפני קצונובו קאטו צפוי גם הוא להיפגש בקרוב עם שר האוצר האמריקאי סקוט בסנט להמשך הדיונים.
- העודף המסחרי של יפן מול ארה"ב ב-2024 - 63 מיליארד דולר; המו"מ מתחיל
- סופוויב קיבלה אישור שיווק ביפן, מה המשמעות לחברה?
נכון לעכשיו, מכסי הרכב של 25%, כמו גם מכס אוניברסלי של 10% על כלל היבוא, נכנסו לתוקף אך הושהו עד תחילת יולי. ביפן רואים במהלך איום מהותי על אחד מענפי הייצוא המרכזיים של המדינה, ומבהירים: שיתוף פעולה חשוב, אבל הבטחות חייבות להתקיים.