בועת דוט.קום? פייסבוק נסחרת במכפיל של 112, וזה עוד כלום - צפו במספרים
בשבוע שעבר התבשרנו על עסקת ענק כאשר פייסבוק (סימול: FB) רכשה את חברת הצ'אט הפופולארית וואטסאפ תמורת סכום מדהים של 19 מיליארד דולר. אנליסטים רבים ניסו להבין מאיפה הגיע המספר הזה, ובמה הוא מעוגן - כיצד מתרגמים 450 מיליון מנויים ל-19 מיליארד דולר? נזכיר כי לא מזמן נמכרה וויבר הישראלית, המחזיקה 300 מיליון מנויים, תמורת 900 מיליון דולר.
היקף העסקאות האלו מעלה את התהייה הבאה, האם הציפיות הלכו רחוק מידי? האם מול העיניים שלנו הולכת ומתפתחת בועה בקרב מניות האינטרנט בדומה למה שהתרחש בשנת 2001 עת התפוצצה בועת הדוט-קום.
בכדי לענות על השאלה, בדקנו את הנתונים הפיננסיים המרכזיים של חברות האינטרנט המובילות בארה"ב כשהנתון המרכזי שבהם הוא מכפיל הרווח שבו נסחרות המניות.
לרוב חברות האינטרנט החמות יש מדאיג
מכפיל הרווח (P/E) הוא פרמטר המחושב על ידי חלוקת שווי השוק של החברה ברווח השנתי בשנה החולפת. במלים אחרות, המספר המתקבל מהחישוב הוא כמות השנים הנדרשת להחזיק במניה על מנת להחזיר את ההשקעה - זאת בהנחה שהרווח השנתי נותר על כנו.
מבדיקת Bizportal עולה כי נכון להיום, מניית פייסבוק נסחרת במכפיל רווח של 112 על השנה האחרונה ובנטפליקס מכפיל הרווח עומד על 233. אבל הנתונים של חברות אלו מתגמדים לעומת אמאזון ולינקד-אין. בחברת האינטרנט המקוון אמאזון (סימול: AMZN) מכפיל הרווח עומד על 588 וברשת החברתית לינקד-אין המכפיל כבר מזנק ל-864.
לשם השוואה, בחברות האינטרנט והטכנולוגיה הגדולות מכפיל הרווח צנוע יותר (ועדיין גבוה מאוד). אצל גוגל המכפיל עומד על 31, ב-EBAY המכפיל עומד על 25 ובחברת אפל - החברה הטכנולוגית הגדולה בעולם, מכפיל הרווח הוא 13. אמנם, מכפילים אלו נראים 'שפויים' יותר, אך עדיין מדובר על מכפיל רווח הגבוה מאשר המכפיל הממוצע של החברות בוול סטריט (סביב 15).
חברה נוספת, אשר אינה יכולה להיכנס לסטטיטיקה, היא טוויטר שבכלל רשמה הפסד כבר של 645 מיליון דולר בשנה האחרונה (ואין צפי למעבר לרווח בשנים הקרובות) ולכן אי אפשר לדבר שם בכלל על מכפיל רווח. לגבי השווי - הוא עומד על 30 מיליארד דולר כעת, וזה אחרי ירידה של 20% בחודשיים האחרונים.
מבחינת מכפילי הרווח במניות החמות, החברה שמחזיקה במכפיל שפוי יחסית היא ענקית הקמעונות האינטרנטית eBay, אשר מכפיל הרווח שלה עומד על 25. החברה מוערכת לפי שווי של 70 מיליארד דולר נכון ליום חמישי.
ישנם עוד פרמטרים שהמשקיעים אוהבים להשתמש בהם כאשר הם בוחנים השקעה בחברות. אחד הפרמטרים הוא בדיקת שווי השוק מול היקף הנכסים (P/B) או בדיקת הרווח העתידי מול שווי החברה (PEG). אגב, בשני הפרמטרים הללו טוויטר נמצאת בראש הרשימה מבחינת התמחור.
אז האם מדובר בבועה? על השאלה הזאת ככל הנראה רק הזמן יעיד. לעת עתה האנליסטים הסוקרים את חברות האינטרנט יכולים להצדיק בניתוח שלהם את התמחור של חברות האינטרנט וצופים להם עתיד ורוד. עם זאת, אם חברות האינטרנט האלו יתקשו להציג את הצמיחה המצופה מהם - לא מן הנמנע כי האנליסטים ייאלצו להפחית תחזיות ומחירי יעד לחברות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
7.למעט אפל וגוגל כל היתר במחירים הזויים (ל"ת)שומר נפשו ירחק 25/02/2014 09:45הגב לתגובה זו1 0סגור
-
6.לשלם במניות במכפיל 112רונן ל 24/02/2014 18:13הגב לתגובה זו1 0זה כמו לשלם 4 מיליארד(אם נניח שבמקרה של פייסבוק מכפיל 30 הוא מכפיל גבוהה אבל אולי..... רק אולי לא "בועתי".סגור
-
5.הזיות!!!הכיוון הוא רק עליות בלבד!!!!!!!! (ל"ת)יופיטר שוקי הון 24/02/2014 17:10הגב לתגובה זו0 2סגור
-
4.בועה, זהירות פיצוץ! (ל"ת)T 24/02/2014 17:04הגב לתגובה זו2 0סגור
-
3.צוקרברג ממשיך לחייך ולעבוד על כולכם. תקנו ותהנו. (ל"ת)הראש היהודי 24/02/2014 16:55הגב לתגובה זו3 0סגור
- טען עוד
-
2.לא הייתי משקיע דולר אחד בחברות האלה (ל"ת)כלכלן 24/02/2014 16:21הגב לתגובה זו2 1סגור
-
וזו בדיוק הסיבהחכמי ציון בעליבותם 24/02/2014 17:17הגב לתגובה זו5 1שהן שוות עשרות מיליארדי דולר ואילו אתה מגיב בביזפורטל.....סגור
-
1.ההבדל בין ויבר לוואטס-אפג'וני 24/02/2014 16:20הגב לתגובה זו8 0הוא שרוב האנשים רק מורידים את וויבר ולא משתמשים בה כמעט (אני באופן אישי לא השתמשתי אפילו פעם אחת מההתקנה לפני 3 שנים) בעוד שבוואטס-אפ אנשים משתמשים מידי יוםסגור
-
אולי כי זה עתה שבת משדה הקרב,ג'וני ? (ל"ת)? 24/02/2014 17:19הגב לתגובה זו0 0סגור