פאואל
צילום: gettyimages

בספטמבר זה הסתיים בהזרקה של חצי טריליון דולר, גם הפעם?

נגיף הקורונה קרוב להפוך למשבר בנקאות, כאשר המחסור בנזילות במערכת הבנקאית מתחיל להיות מורגש. הגבלות חדשות על הבנקים הגדולים שהוטלו אמש על הבנקים הגדולים מוסיפים ללחץ. האם הפד' יודיע שוב על הגדלה משמעותית של מאזנו?
עמית נעם טל | (6)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

משבר הקורונה בארה"ב מתחיל להפוך ביומיים האחרונים למשבר בנקאות. יומיים בלבד לאחר הורדת הריבית המפתיעה ב-50 נק' בסיס לרמה של 1.25%-1%, האירועים ביומיים האחרונים מאותתים על התפתחות מהירה מצוקת נזילות במערכת הבנקאית בארה"ב. בחודש ספטמבר זה הסתיים בהזרקה של קרוב ל-500 מיליארד דולר ע"י הפד', גם הפעם? לא כל כך מהר.

בשוק הריפו: ב-3 הימים האחרונים הביקוש למזומנים מהפד' זינקו. היום לדוגמ, הפד' הזרים 87 מיליארד דולר כהלוואה לתקופה של יום.  במקביל, הבנק הזריק עוד 20 מיליארד דולר לתקופה שבועים. הביקושים לפעולה זו עמדו על 72 מיליארד דולר - פי 3.6 מהסכום שהבנק הציע. במקביל, הריבית בשוקי הריפו נצמדת בימים האחרונים לקצה העליון של טווח הריביות שקבע הפד', כאשר חלק ניכר מהעסקאות נעשות מעל הרף של 1.25%. 

האם זה צריך להפתיע? לא ממש. אתמול הסברנו בביזפורטל כי הורדת הריבית האחרונה צפויה להוריד משמעותית את המוטיבציה והיכולת של המלווים בשוק זה (לכתבה המלאה). להערכתנו, ללא התערבות בימים הקרובים מצד הפד' בשוק זה, האירועים של ספטמבר האחרון (לכתבה המלאה) עשויים לחזור על עצמם.

הזרקת ההון שביצע הפד' היום לתקופה של שבועיים: ביקושים של פי 3.6

במקביל, מרווח ה-FRA/OIS ל-3 חודשים מזנק ביומיים האחרונים לרמות של סוף 2019. FRA זה קיצור של Forward Rate Agreement - חוזה על הריבית העתידית. ו-OIS מייצג את הריבית חסרת הסיכון (ריבית הפד'). ככל שהפער גדול יותר, המשמעות היא שהבנקים מעריכים כי שהריבית האפקטיבית בשוק תיהיה גבוהה יותר מהריבית חסרת הסיכון - כלומר צפי לתנאי מימון נוקשים יותר.

מרווח ה-FRA/OIS תנאי המימון בשוק מתחילים להיות הדוקים

נציין כי גורם נוסף מוסיף ללחץ בסקטור והוא עדכון הרגולציה שהתרחש אמש. הרגולטור בארה"בעדכן אמש את המגבלות הון על הבנקים הגדולים (G-SIB). המשמעות של השינויים אמש: הבנקים הגדולים צריכים להגדיל את הון ביותר מ-46 מיליארד דולר בשנה הקרובה. בסיטואציה הנוכחית - בנקים אלו צפויים "לסגור את הברז" לשאר הבנקים הקטנים שתלויים בהם.

כפי שניתן לראות, התנאים במערכת הבנקאית מתחילים להזכיר את הרבעון האחרון של 2019, אז נאלץ הפד' להתחיל להגדיל את מאזנו בצורה דרמטית ולהזרים הון למערכת הבנקאית. המהלך יחזור על עצמו גם הפעם?

קיראו עוד ב"גלובל"

יש כרגע בעיה אחת לבצע מהלך דומה:  הפד' חייב קודם כל לבצע עוד הורדת ריבית משמעותית, אחרת כל הזרקת הון תיהיה לא אפקטיבית. התשואות על אגרות החוב בטווחים של 3 חודשים עד 7 שנים נסחרות מתחת לרף של ה-1%, כאשר התשואה לשנה עומדת על 0.4% בלבד. בסיטואציה הנוכחית, עדיף לגופים הפיננסים עם גישה לחשבונות הפד' (שיקבלו את הכסף מהפד' במקרה הנ"ל) להפקיד את הכסף בחשבון הפד' ולקבל תשואה של 1%-1.1% במקום לשחרר נזילות לשאר המערכת.

נכון להיום, הפד' צריך לחתוך את הריביות בצורה מיידית בעוד 0.75%, ורק לאחר מכן הוא יוכל לפעול בצורה אפקטיבית בשוקי האג"ח. 

מה הבעיה? 

פעילות הליבה של הבנקים, ההכנסות מריבית, צפויה להיחתך בסיטואציה כזו. בדוחות של בנק אוף אמריקה לדוגמה, מצויין כי ירידה במקביל של 1% בעקומת האג"ח במהלך 12 החודשים הקרובים צפויה לגרום לירידה של 6.5 מיליארד דולר בהכנסות מריבית. הפד' כבר הוריד את הריבית בחדות והמניה מגיבה בירידות חדות בימים האחרונים. הורדה נוספת צפויה לגרום לנזק עוד יותר גדול. 

דוח הרגישות האחרון של בנק אוף אמריקה: בדרך לאזהרת רווח?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שובי דובי 06/03/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    ובשונה מ 2008 אין כ"כ תחמושת ו "הפתעות" לבנקים המרכזיים בקנה ...אין מה להתכחש, הנזקים מהוירוס רק בתחילתם . וגוברים מיום ליום ...ההתאוששות הולכת להיות ארוכה ביותר אם בכלל.
  • 5.
    השוק הריאלי תקוע (ל"ת)
    מה יעזור כסף 06/03/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דירה=קורת גג 06/03/2020 01:01
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    הדובי הזועם 05/03/2020 22:26
    הגב לתגובה זו
    כל עלייה לצורך ירידה .כנסים מתבטלים.בתי מלון מתבטלים.נופשים מתבטלים.חופשת האביב באמריקה תהייה פרווה.
  • 2.
    Q 05/03/2020 22:10
    הגב לתגובה זו
    ההזרקה היחידה שתועיל - חיסון
  • 1.
    כן... צודק הברבור השחור עדין כאן (ל"ת)
    ח 05/03/2020 21:24
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיות

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.