ענקית במשבר: בואינג קרובה לפשיטת רגל?

מניית החברה משלימה היום צלילה של יותר מ-65% מהשיא שנקבע בתחילת 2019, כאשר חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים במקביל לשיא מאז 2008. החברה מעדכנת כי במהלך החודשיים הראשונים של 2020 רשמה החברה נתון שלילי בהזמנות המטוסים
 | 
telegram
(2)

ברקע לדרמה בשווקים בשבועות האחרונים, אחת החברות שבולטת בחולשה היא ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA). מניית החברה כעת יותר מ-11% ומשלימה צניחה של 65% מהשיא שקבעה בתחילת 2019. במקביל, חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים ביומיים האחרונים דבר שמאותת כי המשקיעים מתחילים לחששות מהמצב הפיננסי של החברה. 

הלחץ על מניית החברה הוחרף משמעותי אתמול, ברקע לדיווחה כי החברה צפויה למשוך את מלוא קו האשראי שלה  שהעניקו לה הבנקים בארה"ב, בהיקף של 13.825 מיליארד דולר, עד יום שישי הקרוב. בבואינג מסבירים כי המהלך הוא "אמצעי זהירות מפני ההשלכות של נגיף הקורונה על השווקים". 

הדיווח העלה ספקולציות רבות? מדוע החברה מעדיפה את המזומן אצלה כבר עכשיו? חלק מהמשקיעים בשווקים מעריכים כי בואינג חוששת כעת מהידוק משמעותי של תנאי האשראי מצד הבנקים – כפי שהתרחש במשבר הכלכלי של 2008. עם זאת, נראה כי במקביל המשקיעים לא לוקחים סיכון והביקושים לחוזים הגנה על חדלות פירעון של החברה מזנקים לרמות היסטוריות. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה: זינוק לרמות של 2008

במקביל לדיווחים אלו, נראה כי סוגיית בטיחות המטוסים של החברה ממשיכה להעיב על פעילות החברה. החברה פרסמה אתמול כי במהלך החודשיים הראשונים של 2020, החברה הציגה נתון הזמנות שלילי של 43 למטוסי ה-737 מקס. החברה קיבלה רק הזמנה אחת למטוס ה-767 ו-17 הזמנות למטוסי ה-787.  בתקופה המקבילה אשתקד, החברה הציגה נתון הזמנות של 95 מטוסים בסה"כ. 

בתוך כך, ע"פ הדיווחים האחרונים בארה"ב, החברה החליטה להקפיא גיוס עובדים חדשים בעקבות המצב, כאשר השלב הבא צפוי להיות גלי פיטורים. 

אבל זה לא הכל
לבואינג מצפה אתגר לא פשוט בנוגע למחויבות של החברה לפנסיה של העובדים. למרות שרוב הסקטור הפרטי בארה"ב עבר בעשורים האחרונים לקרנות פנסיה המוגדרות לפני תרומה  (defined contribution), קרן הפנסיה שמעניקה בואינג לרוב עובדיה עדיין מוגדרת זכויות (defined benefit  או בקיצור DB). המשמעות הפרקטית, החברה לא יכולה לבצע איזון אקטוארי ולהוריד את הזכויות המגיעות לפורשים. 

נכון לסוף הרבעון האחרון, ההתחייבויות של החברה לעובדיה מסתכמות ביותר מ-16 מיליארד דולר. הגידול בהתחייבויות הפנסיוניות לעובדים נובע מהורדה של ריבית ההיוון ב-100 נק' בסיס לרמה של 3.3%. עם זאת, לנוכח המתרחש בשוקי האג"ח בתקופה האחרונה, גם ריבית זו נראית גבוהה מידי. אם החברה תשתמש בריבית "ריאלית" יותר, הערך הנוכחי של ההתחייבויות שלה לעובדים צפוי לזנק.

אם זה לא מספיק, קרן הפנסיה של החברה הגדילה משמעותית את חשיפתה לשוקי המניות בשנים האחרונות במטרה להתמודד עם הריביות הנמוכות. נכון לסוף 2019, כ-49% מהכספים בקרן הפנסיה של החברה הושקעו בשוקי האג"ח הממשלתי והקונצרני וכ-34% הושקעו בשוקי המניות. אם הירידות החדות בחודש האחרון לא יתוקנו במהירות, הגירעון של החברה בקרן הפנסיה יגדל משמעותית והחברה תצטרך לבצע הפרשות גדולות יותר. 

שיעור לשאר החברות?
הסיטואציה העגומה של החברה מבחינה פיננסית גורמת להחלטות של הנהלת החברה בשנים האחרונות להיראות רע. במהלך 2013-2019 ביצעה החברה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 43.3 מיליארד דולר. מה היה קורה אם החברה הייתה עושה "שימוש נכון" יותר בכסף מאשר לדאוג רק למחיר המניה? 

האם הממשל צריך לעזור?

התשובה הטריוויאלית היא לא, בפרט שמסתכלים על הרכישות החוזרות שביצע החברה בשנים האחרונות.  עם זאת, בגלל גודלה של החברה, לבעיות של בואינג צפויות להיות כעת השלכות רק ברמות המאקרו והיא בהחלט עונה על ההגדרה של "גדול מכדי ליפול".

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מניה שהייתה בתבנית חוד חייבת להתרסק בגדול כ80% לפחות (ל"ת)
    תש 12/03/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    ישלם על ניהול כושל ופימפום מסרים
    כרגיל הציבור 12/03/2020 18:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמו המשקיע האגדי אקהאן שרק רוצה ביי באק...מכל השקעותיו.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות