עובדים לשעבר באמזון טוענים שהחברה עשתה שימוש פסול בנתוני המכירות שלה
מדובר בהאשמות שעומדות בניגוד למדיניות החברה לפיה אינה עושה שימוש במידע של מוכרים באמצעותה. פרשת "קימבריג' אנליטקה" חדשה בארה"ב?
פרסום היום בכלי התקשורת בארה"ב מלמד כי 20 מעובדי המותג הפרטי של אמזון טוענים כי החברה שאבה מידע של חנויות שמוכרות אצלה והציע ללקוחותיהם הצעות מהמותג הפרטי שלה או בקיצור עשתה שימוש פסול במידע שנצבר ונשמר אצלה תוך ניצול מעמדה בקרב המוכרים באמצעותה.
אם ההאשמות הללו נכונות הרי שמדובר בהפרת אמון קשה מאוד של אמזון שהיא חלום הבלהות של סוחרים במרחב הווירטואלי אבל לא רק, ונסביר.
בחנויות ענק כמו אמזון ואיביי פועל המנגנון בצורה לפיה מוכר "פותח חנות" באתר של החברה ומציע את מרכולתו לגולשים. אמזון ודומותיה מחייבות את הסוחרים לתת שירות ברמה גבוהה ללקוחות כמו ביטול עסקאות בזמן מהיר, הבטחה כי המוצר שהוזמן הוא זה שיתקבל, אפשרות להחזיר ולהחליף מוצרים וכן הלאה. אמזון ואיביי למעשה עושות את פרנסתן מאמון של הסוחרים והלקוחות כשהן נחשבות פרו-לקוח, מה שהופך את חוויית הקניות לבטוחה הרבה יותר עבור הצרכנים.
מעבר לכך, חברות כמו אמזון ודומותיה משקיעות משאבים רבים בפיתוח אלגוריטמים שיאפשרו למצוא מוצר בזמן קצר מאוד ויציעו מוצרים משלימים או חלופיים וכך, ככל שצרכן רוכש יותר מוצרים באמזון, החברה לומדת יותר טוב את הרגלי הקניה שלו והצרכים שלו ומציעה לו מיוזמתה מוצרים, כך למעשה גובר הסיכוי שמי שמחזיק ב"חנות" באמזון ימכור יותר מוצרים וכספו מובטח על-ידי החברה.
בעולם הפיזי השיטה פועלת אותו הדבר בהתאמות של המרחב. כלומר, יצרן יוצר קשר עם קמעונאי גדול שיש לו סניפים ויכולת שיווק טובה ומעמיד על המדף את מרכולתו ולאחר המכירה שמתבצעת במרחב הפיזי של הקימעונאי הם מתחלקים בתמורה על-פי מפתח שהם קובעים ביניהם.
המכירה בשיטה הזו מחייב אמון בלתי מסויג של כל הצדדים המעורבים בסוג כזה של עסקאות. במרחב הפיזי אם הקימעונאי יגלה שהמוצר של הסוחר שמוכר באמצעותו נמכר במספרים גדולים הרי שינסה להקצות לו שטחי מכירה גדולים יותר, וזה טוב ונכון. אבל אם הוא יקים מותג פרטי, יפריע לסוחר למכור את מרכולתו ובמקום זאת יציע את המותג הפרטי (הרווחי יותר עבורו) הרי שהוא משחק משחק "מלוכלך" שלאורך זמן עלול להביא לתסבוכות גדולות מתחומים משפטיים, צרכניים והגבלים עסקיים שונים.
העובדים שמצוטטים בכלי התקשורת בארה"ב הציגו לוול סטריט ג'ורנל שורה של מסמכים המוכיחים לטענתם את השיטה של אמזון של "גניבת" עסקאות מהמוכרים שלה מה שעלול להביא לפתיחת חקירה פלילית נגד החברה שהעידה אך לא מזמן בפני ועדה של הקונגרס האמריקאי שחקרה את מדיניות הפרטיות בקרב ענקיות האינטרנט, שאינה מעלה על דעתה לעשות מעשים מסוג זה והם נוגדים את מדיניותה המוצהרת.
אם מדובר בטענות נכונות הרי שאמזון עלולה להידרדר לפרשת "קימבריג' אנליטקה" משלה ונזכיר כי פרשת קימבריג' אנליטיקה פגעה קשות בפייסבוק שמכרה, על פי הטענות, נתונים שנאספו בשרתיה ל"חברת מחקר" שהפיצה פייק-ניוז וגרמה לאנדרלמוסיה שלמה בארה"ב ובריטניה (בהצבעה הראשונה על הברקזיט). הפרשה הביאה לחקירה נגד פייסבוק ומאיימת, עד היום, להביא להגברת הרגולציה על החברה שעלולה לערער את המודל העסקי שלה אם תייושם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדםדירה=קורת גג 23/04/2020 21:08הגב לתגובה זו0 0דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדםסגור
-
1.ידוע כבר שנים (ל"ת)דוד 23/04/2020 19:41הגב לתגובה זו1 0סגור