רכבים
צילום: ISTOCK

משבר הסאבפריים בשוק הרכב בארה"ב ממשיך לצבור תאוצה

את ההשפעות המלאות של נגיף הקורונה על משקי הבית בארה"ב נוכל לאמוד רק בעוד מספר חודשים, אך דו"ח הפד' על נתוני ההלוואות כבר מצביע כי שיעור האיחורים החמורים על הלוואות לרכבים בארה"ב עלה ברבעון הראשון לרמות שיא כל הזמנים. התאוששות מהירה לא נראית באופק
עמית נעם טל | (5)

כמדי רבעון, הפד' מפרסם דו"ח העוקב אחר נתוני ההלוואות בסקטורים השונים. לנוכח האירועים בחודשים והזינוק באבטלה (לכתבה המלאה), הדו"ח שפורסם אמש לרבעון הראשון של 2020 הופך למעניין במיוחד. ההשפעות של האירועים בחודשים האחרונים עוד מורגשות, אך ניתן כבר לסמן את ההלוואות לשוק הרכב במוקד מסוכן לרבעונים הקרובים.

במהלך הרבעון הראשון של 2020 הסתכמו ההלוואות לשוק זה ב-1.35 טריליון דולר. מתוך סכום זה, החלק של ההלוואות שנמצאות כרגע באיחור חמור (כלומר מעל ל-90 יום) עלה ב-13% ביחס לרבעון הקודם והגיע לרמה של 5.05% מתוך כל ההלוואות בשוק. מדובר ברמה הנמוכה במעט מהשיא שנרשם במשבר הכלכלי הקודם (עם נתון של 5.27% מכלל ההלוואות לסקטור) – וכל זה מתרחש כאשר הצרות של משקי הבית בארה"ב רק בתחילתן. 

לפי נתונים של סוכנות הדירוג פיץ', האיחורים בהחזרי הלוואות של הפרטים עם דירוג אשראי של פריים עמד בחודש מרץ האחרון של שפל 0.27% בלבד. המשמעות היא שנכון לרבעון האחרון, רוב הבעיות מתמקדות בדירוגים הנמוכים ה-"סאבפריים". 

חשוב להדגיש כי הבנקים הגדולים בארה"ב מהווים חלק קטן יחסית בשוק ההלוואות לרכבים מאז המשבר הכלכלי ב-2008, לאחר שהבינו עד כמה מסוכן התחום. רוב המימון בשוק זה מגיע מחברות מימון ייעודיות לתחום. חברות אלו הגידלו משמעותית את כמות ההלוואות במהלך העשור האחרון, כאשר הרכבים עצמם מהווים בטחונות עבור ההלוואות. 

אחת מאותן חברות מימון לסקטור היא קרדיט אקספטנס (סימול:CACC), שדיווחה ב-20 באפריל כי לנוכח נגיף הקורונה חווה "עיכובים משמעותיים בתשלומים" מצד הלקוחות. חברה נוספת מהתחום, אלי פיינשל (סימול:ALLY), דיווחה באותו היום כל הפרשה של 504 מיליון דולר לטובת בניית רזרבות לקראת הפסדי האשראי הצפויים בחודשים הקרובים. 

בסביבה הנוכחית, בה הפד'/ הממשל מחלצים כמעט כל חברה שנקלעת לצרות, קשה לראות כיצד חברות המימון לשוק זה מגיעות למצב של חדלות פירעון. עם זאת, מדובר בחדשות רעות למשקיעים המצפים להתאוששות במכירות בשוק הרכב. הבנקים הגדולים מחוץ לתחום מאז 2008 וכעת גם חברות המימון מהדקות את התנאים. ללא אשראי, אין לסקטור יותר מידי סיכוי לחזור לצמוח. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    צחי 08/05/2020 17:04
    הגב לתגובה זו
    לקנות רכב עם הלוואה של חברת המכוניות או מי מטעמה ומשות'. קודם לבדוק אפשרות להלוואה רגילה בבנק. בדרך כלל ריביות יותר נמוכות, והרכב לא משועבד.
  • 3.
    כותבי תרחישים 06/05/2020 19:05
    הגב לתגובה זו
    הבנקי מיצרים כסף-שנית-מיצרים כסף-בעיקר במשכנתאות דירה במחיר 100$ משכנתא 80$- אותה דירה ב200 משכנ 160 כמה רווח בשני בין שני הדירות ? הפתעה-אל תגידו לא ידענו
  • רוזן 06/05/2020 21:20
    הגב לתגובה זו
    עדיין כדאי לקחת משכנתה של 160 אם ערך הדירה עולה ל 200 . אם יש משבר כלכלי גדול פשוט נותנים לבנק לקחת את הבית ולא מחזירים את המשכנתה
  • 2.
    תומר 06/05/2020 19:04
    הגב לתגובה זו
    אבל השוק בשלו, לא מעניין שום דבר
  • 1.
    המשועמם 06/05/2020 18:55
    הגב לתגובה זו
    לכן טסלה צריכה להגיע ביומיים הבאים לשיא כל הזמנים.