מי צודק - המשקיעים או הכלכלנים?

הכלכלנים צועקים חודשיים - "זהירות מהמניות; הכלכלה במשבר". המשקיעים לא טיפשים  - יש שסיבות טובות לעליות; וגם - האם חברות התרופות שמפתחות חיסונים לקורונה מעניינת להשקעה, ואיך להיחשף עכשיו לשוק?
 | 

הוויכוח על ההשפעה שתהיה להתדרדרות הכלכלית, כתוצאה מהקורונה והסגרים, על המשך הפעילות הכלכלית של ארה"ב, הולך ומחריף. זאת לאחר הפרסומים הגרועים משציפו בנתוני המקרו באפריל ושהיו גרועים בהרבה מאלו של מרץ, במיוחד בתחומי הקמעונאות החשובים (שאחראים לכשני שלישים מהתוצר האמריקאי). בהתייחס לשאלה הזו יש פער גדול בין מסקנות הכלכלנים, שמנסים לחזות את ההתפתחויות באמצעות פרמטרים כלכליים מקובלים, לבין המשקיעים שמסתכלים על ההתפתחויות העתידיות מזוויות אחרות, והפער הזה רק הולך וגדל.

פרשנויות מהסוג של הכתב הפיננסי הוותיק והמוערך מייקל קאר ואנליסט הקמעונאות המוביל כריס רופקי הן דוגמאות להלוך הרוח אצל הכלכלנים ואצל רוב הפרשנים שניזונים מהם. קאר מאמין שהמשק האמריקאי, בעיקר בגלל ההשלכות של משבר התעסוקה שיצרה הקורונה, ייכנס כנראה למשבר כלכלי ארוך וקשה, "חמש שנים של משבר".

רופקי, שעדכן את תחזיותיו לאחר פרסום נתון המכירות הקמעוניות של אפריל (ירידה של 16.4%, כפול מהירידה במרץ), כותב: "אם ציפיתם לאבחן את עומק המיתון שאנחנו צופים או לראות איזשהו אור בקצה המנהרה, לא תמצאו זאת. המדינות מתחילות לפתוח את השווקים, אבל הצרכנים יהיו זהירים ואיטיים לחזור ולקנות ברמה שלפני כמה חודשים כאשר קצב הקניות היה הגבוה בהיסטוריה...".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הוא כמובן לא היחיד שמאמין במשבר כלכלי ארוך. כל כלכלן שרכש את השכלתו האקדמית במהלך המאה ה-20, מאז ג'ון מיינרד קיינס וספרו "התיאוריה הכללית של תעסוקה, ריבית וכסף" ועד "תורת הכלכלה" של רוברט סמואלסון, יאמר לכם שהחזרה לצמיחה ולכלכלה נורמלית תהיה ארוכה וקשה, ושהמשבר רחוק מלהסתיים, לבטח אם חלילה יפרוץ גל קורונה שני.

המסקנות הללו צריכות היו להתבטא בירידות שערים חדות בוול סטריט אבל המציאות הפוכה לחלוטין. ראו מה עשו מדדי המניות מאז השפל ב-23 במארס. כלומר, המשקיעים, שגם ביניהם ישנם רבים שלמדו את סמואלסון וקיינס, מאמינים שהמשבר הנוכחי יהיה קצר יחסית והחזרה ממנו למסלול הצמיחה של 40 השנים האחרונות (מאז הנשיא רייגן וכלכלת השוק שהנהיג), ללא אינפלציה וללא ריביות גבוהות, תהיה מהירה.

שימו לב שאפילו סקטורים שנפגעו קשות, כמו ההלבשה והאופנה שבאפריל ירדו המכירות בהם ב-% 78.8 לדוגמה, הצטרפו לעליות, למרות הנתונים. איך תסבירו ניגוד שכזה?

המשקיעים, לאחר שבעה חודשי קורונה ולאחר ששמעו ושקלו את כל מה שהפרשנים אומרים, אינם מסכימים כנראה עם דעת המומחים ומאמינים שהמשבר ובעיית הקורונה ייעלמו מהר בהרבה ממה משמאמינים הכלכלנים. אחרת לא היינו רואים את השוק מתקן בעוצמה שכזו. מי צודק נדע רק בדיעבד.

ובכל זאת, צריך להיות הסבר לתופעה המוזרה של פער כל כך גדול בין העובדות הכלכליות להתנהגות מדדי המניות. ההסברים שנותנים הפרשנים והתקשורת למצב המוזר הזה של התעלמות מהנתונים ומהמיתון שמתקרב, נע מבערות וטמטום של המשקיעים ועד,"הפד והנשיא הם הגורמים לעליות במניות". איך הם עושים זאת? הפד באמצעות הגדלת הנזילות, והנשיא ביצירת אופטימיות.

המשקיעים לא מטומטמים
לא נעים לומר, אבל מי ש"מאשים" את הפד, את הנשיא או את רמת החוכמה של המשקיעים בעליות אינו יודע על מה הוא מדבר, לא מכיר את ההתנהגות האמריקאית ולבטח לא את איך פועל השוק ואת היסטוריית המחזוריות של השוק האמריקאי. יותר מכך, טענות כאלו מעליבות את המשקיעים כי לפיהן אלו שקונים מניות הם באמת מטומטמים, שהרי הם מתעלמים במודע מהבעיות וקונים מניות רק בגלל שטראמפ רוצה או בגלל שהפד מטביע את הכלכלה בנזילות, שהרי אילו סיבות אחרות יש לעליות? 

אבל האם יכול להיות שהמשקיעים מאמינים שמדובר במשבר שאינו תוצאה של בעיה כלכלית אלא, כפי שהיה ב-2008, משבר שנוצר בגלל סיבות שאינן כלכליות (כמו הווירוס הנוכחי או ההנדסה הפיננסית של 2006-8) שבולמות, לזמן קצר, מגמה ארוכת טווח שמבוססת על ההתפתחויות הכלכליות ועל המגמות שיוצרת מהפכת הטכנולוגיה? משברים כאלו הם בדרך כלל קצרים יחסית והחזרה מהם מהירה יחסית, במיוחד אם היא מלווה בתמיכה ממלכתית חזקה כפי שקרה ב-2008.

במילים פשוטות, האם יכול להיות שהמשקיעים רואים במשבר הנוכחי חזרה על משבר 2008 ותוצאותיו? יכול להיות  שגברת דיוויס מאורלנדו, מר כהן מניו יורק וענקיות הניהול והאלגוריתמים קונים מניות בגלל טמטום, טראמפ והפד, אל מול נתונים כה גרועים ותחזיות גרועות אפילו יותר כשהם מודעים להכול?

לא רבותיי, האמריקאים קונים מניות במצב הנוכחי אך ורק בגלל האמונה שהיציאה
מהמשבר הכלכלי שיצרה הקורונה תהיה מהירה, שיימצא חיסון לנגיף בעתיד הנראה לעין, ושהכלכלה האמריקאית תחזור לצמיחה מהר מכפי שהפרשנים חושבים. אלו הסיבות שמייצרות את החלום שמחזיק את מדדי המניות מעל המים, למרות כל החששות (המוצדקים אגב). לא הפד, לא טראמפ ולא "המטומטמים".

עצתנו היא שתטרחו ותחזרו לקיץ 2008, ותקראו חוות דעת של כלכלנים בכירים על מה שצפוי לכלכלה האמריקאית. תבדקו לאיזה סוג מיתון התכוון פרופ' נוריאל רוביני אז.

אם ימשיכו נתוני המקרו ובמיוחד המכירות הקמעוניות לרדת, אם קצב הסרת הסגר יהיה איטי מדי לטעמם של המשקיעים ואם ההתקדמות לאישור התרופה/חיסון תהיה איטית לטעמם, האמינו לי ש"עוצמת המניות" תתחלף במכה כואבת. אבל בינתיים קצת כבוד למשקיעים, הם לא מטומטמים.

מודרנה ו"חלום מיגור הווירוס" 
מה שקורה עם מודרנה (סימול: MRNA) זו דוגמה מצוינת שממחישה את הפערים. מאז פרץ "השליח הסיני" לתודעת המערב באמצע פברואר, עלתה המניה פי 3, ושווי החברה מוערך ב-26 מיליארד דולר, כשהיא מפסידה 6.5 דולר על כל דולר הכנסה (שלמעשה מורכבת מתמלוגים ורישוי אבל לא ממכירות עדיין). כלומר, ההערכה הנוכחית מבוססת כולה על "חלום מיגור הווירוס".

נניח שחלק מהקונים ברמה הנוכחית "מטומטמים", ונניח שעוד חלק הם "ספקולנטים שלוקחים סיכון", והוסיפו לאלו כמה ממעריצי טראמפ שקונים בשל האופטימיות שלו (אני מקווה מאוד שאיש לא "מאשים" את הפד גם בעליות הללו).

אבל לצד אלה ישנם גם 11 אנליסטים רציניים שעוקבים אחרי החברה ושמייצגים לקוחות רציניים וגדולים מאוד שמקשיבים לעצותיהם. שלושה מתוך ה-11 עדכנו את מחקריהם על מודרנה בימים האחרונים ולאחר ההודעות גם על הניסוי האחרון וגם אודות ההנפקה המתוכננת. שניים מהם - גולדמן זאקס ו-BMO - ממליצים לקנות, ואחד, בנק אוף אמריקה, ממליץ על "החזק". גולדמן ו-BMO העלו מחירי מטרה ל -05 ול-112 דולר בהתאמה, ואילו בנק אוף אמריקה, למרות המלצתו, העלה גם הוא את מחיר היעד ל-95 דולר.

שום בעל תואר במינהל עסקים או בכלכלה, מהרווארד ועד האוניברסיטה המובילה של זימבבואה, לא יעריך את מודרנה ב-26 מיליארד דולר אלא אם יהיה בטוח ש: 1. החברה תקבל את האישור מה-FDA ו-2. החברה תציג, מתישהו לאחר האישור, הכנסות של כמה מיליארדים מהתרופה המאושרת. שני התנאים האלו הם הבסיס להמלצות ולמחירי היעד.

כלומר, בקביעת ההערכה של MRNA משתתפים "מטומטמים", "ספקולנטים", "מעריצי טראמפ" ובעיקר (כי אצלם הכסף הגדול) משקיעים מאוד אינטליגנטיים, מוסדיים שמסתמכים על המלצות מומחים רציניים. הקבוצה הזו היא שקובעת את המחיר של מודרנה בכל רגע נתון. הם עושים זאת כאשר הם מודעים היטב לתורת הכלכלה ולשיטות הערכת חברות שלפיהן ההערכה הנוכחית, שהם אחראים לה, מטורפת. מדוע הם קונים? כי הם מאמינים שמודרנה תקבל את האישור וכי ההכנסות מהתרופה תהיינה אדירות.

זה בדיוק אותו המצב, נקודתית, כמו ה"וויכוח הגדול" ברמת המקרו בין הפרשנים למשקיעים לגבי המשך ההתנהגות הכלכלית של ארה"ב. הנתונים הנוכחיים, מאז פרצה הקורונה, מצביעים על כניסה למיתון כבד, על כך מלמדת תורת הכלכלה. אבל המשקיעים פועלים כרגע נגד תורת הכלכלה כי הם מאמינים שמדובר במשבר קצר יחסית ובבעיה שפתירה בטווח הקרוב יחסית. "כרגע" היא מילת המפתח.

בהתאם לכך, אנחנו עדיין בדעה שהמזומן עדיין המלך כי הרבעון הנוכחי הוא שיקבע את התקדמות הכלכלה לטווח הבינוני והארוך וזה יקבע את רמת ההערכה הנכונה. עד אז צריך כל משקיע להחליט בעצמו אם ובאילו סקטורים כדאי להתמקד.

ואשר להמשך במודרנה. כיוון שבמהלך עבודתנו בוול סטריט נתקלנו בלא מעט מודרנות, אז ניתן לכם את המשך הסיפור. לפי הנתונים כרגע, הסיכוי שהתרופה תאושר הוא לא יותר מ-50:50 וזה (סיום שלב הבדיקות השני ומעבר השלישי) ייקח לפחות 18-24 חודשים. הסיכוי שהתרופה הספציפית תביא הכנסות שיצדיקו את ההערכה הנוכחית הוא אפילו פחות מ-50:50.

יש כרגע למעלה מ-100 חברות שמפתחות תרופה/חיסון לנגיף (וזה ללא מידע כמה בסין), ביניהן כמה ענקיות בעלות תשתית פיתוח וכסף בלתי מוגבל וקשרים מצוינים ב-FDA. גודל הביקוש לתרופה/חיסון אינו ידוע וכך גם המחיר לצרכן, אבל בדבר אחד אין ספק. במהלך 18-24 החודשים הבאים יגיעו  הרבה "מועמדים" לאישור FDA (בעיקר כי מיטב המוחות בעולם הרפואי מעורבים, כסף לא חסר וכל ממשלות העולם שיכולות לתמוך תתמוכנה, במיוחד ארה"ב וסין).

מי זוכר את ImClone? 
מה יהיה בסוף? אז ישנו מקרה ImClone Systems שפיתחה בשנות ה-80-90 את התרופה הביולוגית Erbitux לטיפול בסרטן. זה ממש "העתק/הדבק" של סיפור מודרנה. המניה עלתה מ-3 דולר ל-74 (ובדרך "שלחה" את מרתה סטיוארט הגדולה לבית הסוהר על שימוש במידע פנים) בדיוק מאותן סיבות שמודרנה עלתה מ-18 ל-70 פלוס. ImClone כמו Moderna, הייתה בשלב השני של הבדיקות הקליניות והדוחות שלה אז היו דומים לאלו של מודרנה היום. לבסוף גם ל-ImClone היו 100 מתחרות שונות. ה-Erbitux אושרה בשני שלבים, לסרטן הריאה ב-2008 ולסרטן הצוואר ב-2011.

סוף 2008, לאחר האישור הראשון, רכשה LLY את ImClone ב-6.5 מיליארד, 70 דולר למניה (מחיר בו הייתה המניה בשנות ה-90) והמחיר, בדיעבד, הסתבר כמופרז כי התרופה מעולם לא הביאה את ההכנסות שלפיהן עלתה המניה, בשנות ה-90, ללמעלה מ-70 דולר. גם ב-ImClone היו האנליסטים שהמליצו ב"קנייה" בשנות ה-90 עם מחירי יעד של עד 150 דולר.

בשלב הנוכחי כל מי שמשקיע במניות ומכל סוג, משקיע בחלום, כי אין מספיק נתונים לבנות פלטפורמת חיזוי כלכלית. בין אם מדובר בחלום רפואי כמו מודרנה או מקרו כלכלי (של יציאה מהירה של הכלכלה מהמשבר וחזרה למסלול הצמיחה ההיסטורי) כמו SPY, XLK, QQQ ואחרים. המצב בשוק המניות אינו מתאים כרגע למשקיע הסולידי שמשליך מהמקרו למיקרו, אלא למשקיע  שמנסה לכמת שני מרכיבים הכי חשובים להערכת נכס שכרגע אינם ניתנים לכימות - סך הביקושים בסוף המסלול והזמן שייקח להגיע לשם.

זה נכון למודרנה בדיוק כפי שזה נכון לסלים שהזכרנו. בפעם הבאה נדבר על המכירות הקמעוניות שהן המפתח ליציאה מהמשבר.

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(75):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 55.
    כנראה גרינברג אתה צעיר ולא הייתה בקראש של 1929
    א 29/05/2020 16:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם שם הכלכלה הייתה במצב מצוין, גם שם רקדו ברחובות, הייתה אווירה של קידמה ועולם חדש אך הקריסה באה וללא התערבות הפד כפי שהוא מתערב היום הכל קרס. היום בוול סטריט כבר יודעים שגם הנשיא וגם הפד לא יתנו לבורסה ליפול, אז למה לא להשקיע הרי זה לא יכול ליפול.
    סגור
  • 54.
    ידידנו פרופסורנו
    לרון 26/05/2020 19:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איצ.,.......עדיין מחכה,עוד מעט...הסיכון יתממש.
    סגור
  • 53.
    שלמה יקר מה דעתך על protheistasis therapeutic
    אריק 26/05/2020 07:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    pti שמפתחת טיפול לסיסטיק פיברוזיס?
    סגור
  • "שמפתחת טיפול לסיסטיק פיברוזיס" מילים מילים כמו אויר
    pti 26/05/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאלם תם בלי לציין שבתאריך 17 לדצמבר 2019 קרסה ביום אחד ב 65 אחוז בעקבות תוצאות לתרופה הנל.
    סגור
  • 52.
    יופי של כתבה (ל"ת)
    קורא נאמן 25/05/2020 21:12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • טען עוד
  • 51.
    פשוט מפני שזהו הקזינו היחיד שפתוח (ל"ת)
    רוני 24/05/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 50.
    התשובה פשוטה
    אקטואר חובב 24/05/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הפד מחזיק את המניות לכן הפיצוץ יבוא על גבם של העובדים. הדרך הנכונה להחזיק את המשק הוא לשמור על הביקוש גבוה מהתחתית ע"י הלוואות בריבית שלילית לאזרחים להשלמת הכנסה גם הכלכלנים וגם המשקיעים צודקים כרגע שוק המניות לא ירד בטווח הקצר
    סגור
  • 49.
    העליות הן תוצאה של פעילות הפד.נקודה
    טייגר7 23/05/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    6 3
    גם אם הוא לא קונה ני"ע באופן ישיר , התמיכה שלו נותנת תחושת ביטחון לשוק להמשיך לקנות מניות
    סגור
  • הפד בובה של טראמפוש שהוא בעצמו מכור לאקו נו מיקה (ל"ת)
    הסימפסונים צדקו 24/05/2020 08:33
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 48.
    אם הייתי תמים,
    איתי 23/05/2020 12:32
    הגב לתגובה זו
    5 2
    הייתי מהמר נגד מודרנה. אם הייתי תמים הייתי מהמר שהקורונה תעלם מחיינו הרבה לפני שימצא חיסון ולכן הוא לא יהיה הכרחי אבל אני לא תמים ומעין גל שני מדומה יפרוץ גם יפרוץ.
    סגור
  • 47.
    שלמה מה דעתך על פאולו אלטו?? (ל"ת)
    יואל 23/05/2020 11:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 46.
    יצאתי מבולבל מהכתבה (ל"ת)
    יובי 23/05/2020 11:54
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 45.
    אין השקעה שהיא לא סיכון, ומי שלא מבין שילך לאכול עמבה (ל"ת)
    כל השקעה היא סיכון 22/05/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
    11 2
    סגור
  • 44.
    סיכום נוסף
    עינת 22/05/2020 18:25
    הגב לתגובה זו
    5 4
    כלכלנים אינם מבינים בבורסה,אולם הבורסה מבינה בכלכלה ומקדימה אותה תמיד
    סגור
  • 43.
    סיכום
    יואב 22/05/2020 18:22
    הגב לתגובה זו
    8 4
    השוק תמיד צודק!!!!השוק תמיד מקדים הכלכלה!!!!!למטה וגם למעלה
    סגור
  • 42.
    שלמה כתב שאינו מגיב
    בואו נשחק משחק 22/05/2020 17:21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יותר ועומד בכך!מה איתכם,למה שוב ושוב לחזור על אותם דברים?....
    סגור
  • 41.
    המשקיעים, לאחר שבעה חודשי קורונה? אתה הולך ונהיה הזוי
    לא לשתות אקונמקיה 22/05/2020 16:06
    הגב לתגובה זו
    1 2
    רק בסוף פברואר קורנה התיחלה להזיז למשקעים מאיפה אתה מקריץ את המספרים שלך?
    סגור
  • 40.
    ממש איני יודע מה השכלתך ואם כלכלן אתה או לא. אך---
    דייוויד לשלמה 22/05/2020 12:35
    הגב לתגובה זו
    3 6
    מתקבל אצלי הרושם שאתה מאדיר את המשקיעים החכמים שלא טועים ומביע מעין זילזול באקדמיה ובעיקר כלכלה. אולי אתה אוהב את תורת חכמת ההמונים שאני אגב מומחה לה ושולט בה..אך אינך יכול לזלזל במי שלמד במוסד אקדמי זה או אחר. ועשה לי טובה אל תענה לי עם ציטטות ותשובות מחכימות/או שלא וכן אמרתי לא אמרתי..השתדל להתייחס להרגשתי.
    סגור
  • 39.
    ציינת כאן את רוברט סמואלסון. אולי יש בעולם או היה פעם-
    לשלמה גרינברג 22/05/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אבל אין שום קשר בין שם כזה לדברים שאתה מציין בדבריך.
    סגור
  • 38.
    המשקיעים שחגגו כבר מציאת חיסון?
    הדיוט גמור 22/05/2020 12:03
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לא פעם אחת, פעמיים. מישהו באמת מאמין שהבורסה האמריקאית במרחק 10-15 אחוז משיא כל הזמנים!! מגלמת את הסיכון של גל שני בחורף הבא, של אי הוודאות במדינות המתפתחות והנתונים הקשים של המדינות המפותחות?
    סגור
  • 37.
    הפרשן מספר 1 לשוק האמריקאי !!! תודה שלמה !!! (ל"ת)
    גלעד 22/05/2020 10:37
    הגב לתגובה זו
    15 3
    סגור
  • 36.
    אוהב לקרוא אתך אבל הפעם
    שלום לשלמה 22/05/2020 10:22
    הגב לתגובה זו
    4 6
    משחקי מילים ללא תכלית בסגנון הכל פוגע . תתמקד בבקשה במניות , תעודות וסקטורים שיכולים לצמוח דבר איתנו תכלס כמקצוען ולא כפלספן . אומר בהערכה כי יש לך את הידע והכתיבה . תודה שבת שלום
    סגור
  • גרינברג כידוע הוא פרשן שכותב מה שנראה לו לכתוב
    שלום גם לך 22/05/2020 22:18
    הגב לתגובה זו
    9 0
    שלמה כתב אלף פעמים שהוא לא יועץ השקעות פרטי של אף אחד. כל אחד לוקח מהמאמר מה שהוא מוצא לנכון. אתה אגב גם לא משלם על קריאת הטור. תקרא, ואם למדת משהו הרווחת...ואם לא, לא נורא. לא מבין את הטענות והביקורות
    סגור
  • 35.
    מהפכה טכנולוגית?
    א 22/05/2020 07:24
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אני בהחלט מסכים שיש היום פיתוחים מדהימים בטכנולוגיה, אך גם בשנות ה20 אחרי מלחמת העולם 1 והמגפה הספרדית היתה מהפכה טכנולוגית עצומה - מכוניות , חשמל, טלפון, רדיו, אוכל מוכן, ועוד ועוד וכולם חגגו, ראה גטסבי, ובכל זאת הכלכלה כרסה ב 29.
    סגור
  • מה עם המחשב? הטלפון החכם? אנרגיה סולארית? אינטרנט?
    היכן אתה חי? 22/05/2020 22:23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ההתפתחות הטכנולוגית מדהימה, והרבה בזכות התפתחות המחשוב. פעם לכל צה"ל היה מחשב IBM אחד שישב בחדר ענק. היום לכל אחד בסלולאר שלו מחשב עם יכולת גבוהה יותר, שמשתפת פעולה עם עוד אלפי מחשבים
    סגור
  • 34.
    זו תקופה לא טובה להשקעות
    נדלר 22/05/2020 06:57
    הגב לתגובה זו
    4 4
    הגלים הקטנים חלפו יחסית בסדר.הצונאמי בדרך ממש בקרוב לדעתי ולכן אני שוב אומר ה י ש מ ר ו!!!
    סגור
  • 33.
    הפד ועליות בבורסה
    יעקב 22/05/2020 00:45
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הפד קונה אגח זבל של חברות ובכך הוא מעלה את המניות ואת הבורסה !!! אני לא מבין איך חכם כמוך אומר שהפד לא מעלה את הבורסה ???? הסבר ונמק???
    סגור
  • אולי הוא לא כזה חכם ? !
    יורם 22/05/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
    2 6
    ......ואולי הוא כותב מתוך פוזיציה ומסתמך על הגרופיס שלו כאו...
    סגור
  • 32.
    לא הבנתי כלום
    ע 21/05/2020 22:20
    הגב לתגובה זו
    6 23
    אני גם כלכלן וגם משקיע ולא הבנתי כלום ממה שכתבת אני יודע שאני לא יודע הכל אבל מספיק מנוסה כדי להבין שמערבבים אותי.מה הערך המוסף שלך אם אתה לא לא מוכן לקחת סיכון ועמדהלכץגבי הכיוון אפילו בטווח הבינוני והארוך? מודרנה היא חלום בסדר מקבל אבל אתה באמת חושב שetf הוא לא השקעה כדאית אתמול היום ומחר לטווח הארוך?והשליח הסיני ??? באמת? אתה נשמע כמו רדנק שמאמין בקונספירציות פדופילים בפיצריות...
    סגור
  • אם לא הבנת כלום - תתרחק מהשוק
    יולי 22/05/2020 08:05
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לך תקלף בננות, תספור גרגירי חול, תעסוק בדברים שתוכל להצליח. רק לא פה
    סגור
  • שלמה אומר בברור שהשוק לא מתאים למשקיע הסולידי
    המזומן הוא המלך 22/05/2020 04:32
    הגב לתגובה זו
    10 0
    אם תקרא טוב, תראה ששלמה אומר שהמצב בשוק עוד לא ברור (=ותוצאות הרבעון הנוכחי הם שיבהירו או יחשיכו את התמונה), ולכן "המזומן הוא המלך". כך אני הבנתי מדבריו
    סגור
  • 31.
    בורסה קזינו
    תמים 21/05/2020 22:17
    הגב לתגובה זו
    7 17
    תיזכרו שנת 1929. כל בלון מנופח סופו להתפוצץ בלי אזהרה מוקדמת..
    סגור
  • 30.
    הפד כתוצאה מלחץ של טראמפ תומך בשוק
    מזרים מיליארדים 21/05/2020 22:14
    הגב לתגובה זו
    6 14
    הפד גם קונה אג"חים. השוק מתודלק ע"י טראמפ והפד עד לבחירות בארה"ב
    סגור
  • הפד והממשל רוצים לסייע לשוק לעבור המדבר, בכלים שלהם
    אל קפונה 22/05/2020 04:41
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מטרת הפד והממשל זה לשמור על הכלכלה, כדי שתמשיך לזרום וכדי שיהיו ג'ובים לאנשים (=זה ברור). האינטרסים של טראמפ שונים, כי הוא פוליטיקאי ששם יהבו על הבורסה יותר מאשר על הכלכלה (=אבל גם בכיוון הכלכלה הוא פועל, אולי טוב יותר אולי פחות)
    סגור
  • 29.
    עליבאבא
    דינו 21/05/2020 22:10
    הגב לתגובה זו
    6 1
    תודה על כתבה מאירת עיניים שלמה. התוכל לומר משהו על המשך הפוטנציאל של החברה הנ"ל ? תודה
    סגור
  • צפויה
    רוני 24/05/2020 09:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להמחק מהנאסד"ק עם כל הסיניות האחרות,טראמפ יעשה ואתם הזהרו!!
    סגור
  • 28.
    חלום רטוב בייונד בשר חלבון צמחי מקדולנד וWEN (ל"ת)
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 22:03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 27.
    רומי סכין נופלת על ראשך ואין מושיע קנו TYSON יונטייד
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 22:01
    הגב לתגובה זו
    0 7
    הרבה בשר יושלך לכלבים מן המשחטות
    סגור
  • 26.
    חלום טוב חלום טוב הודו לשלמה כי טוב (ל"ת)
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 21:59
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 25.
    כשתחל המפולת וגרף החרדה עולה הדרך ללא מוצא עד הרצפה (ל"ת)
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
    1 12
    סגור
  • 24.
    הבולי הכתום משאבי הפד והמון לבן זועם עם נשק חם
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 21:41
    הגב לתגובה זו
    0 10
    סיפור שלמה המלך התינוק המת והתינוק החי בחרב יחצה
    סגור
  • 23.
    הנגיף עבר מוטציה חכם זעיר והותיר מודרנה הרחק מאחור (ל"ת)
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    1 13
    סגור
  • 22.
    חיסון העדר יביא להתמוטטות הכלכלה העולמית (ל"ת)
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    0 9
    סגור
  • 21.
    השוק עולה על אויר של הפד אבל עולה
    משקיע 21/05/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    4 11
    חכם להשקיע לטווח קצר ולהיות מוכן לממש מהר
    סגור
  • 20.
    קנו החלום בזול ,500 שנה לא פרץ הסכר במישגן קנו F (ל"ת)
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 21:36
    הגב לתגובה זו
    0 6
    סגור
  • 19.
    שלמה מכונות הנשמה השקיעו כי גרף נושם וחרדה עולה (ל"ת)
    אמריקה אמריקה FIRST 21/05/2020 21:35
    הגב לתגובה זו
    1 10
    סגור
  • 18.
    לא לעולם חוסן והעדר שלך לא יוצא מדיר אסד (ל"ת)
    איזה טרנד חשוב 21/05/2020 21:33
    הגב לתגובה זו
    0 6
    סגור
  • 17.
    מודרנה כבר חיסנה את כל העדר אין חשש עוד קנו החלום הגדול (ל"ת)
    איזה טרנד חשוב 21/05/2020 21:32
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 16.
    קונים חלום ומגדל מלריה טראמפ (ל"ת)
    איזה טרנד חשוב 21/05/2020 21:31
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • 15.
    רק המדפסת של דונלד צודקת עכשיו כבר לא צריך יותר להדפי
    דני 21/05/2020 21:25
    הגב לתגובה זו
    1 7
    הבינו כולם שאים יש בעיה דונלד ילחץ על הכפתור שוב.
    סגור
  • 14.
    דברים של טעם
    א.א 21/05/2020 20:55
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סוף סוף מועלים כאן דברים של טעם. אכן קיים פער אך הכותב מסבירו באופן ראוי. סוף סוף
    סגור
  • 13.
    כמה שאתה סותר את מה שאתה כותב,לא להאמין !
    אבי 21/05/2020 20:06
    הגב לתגובה זו
    4 10
    תחליט המשקיעים מטומטמים או לא?
    סגור
  • אתה הוא זה
    דב 22/05/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שצריך להחליט אם הבנת את הכתוב, או שלא, ואז כל שעליך לעשות הוא לקרוא שנית, בריכוז מרבי.
    סגור
  • 12.
    בורסה קזינו
    אידיוט 21/05/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
    3 8
    תיזכרו שנת 1929. כל בלון מנופח סופו להתפוצץ בלי אזהרה מוקדמת, התוצאות הרס כלכלי ממושך..
    סגור
  • 11.
    אז מישהו יודע אולי למה מניות הבנקים בישראל
    אמיר 21/05/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא מצליחות להתרומם שלמה אולי
    סגור
  • כי ראינו מה קורה כשהמניות עולות בלי קשר למציאות ב 1983 (ל"ת)
    דובי 22/05/2020 18:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הבדל קליל
    לדובי 23/05/2020 13:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב 1983 היתה הרצת מניות הבנקים ע"י הבנקים עצמם, מכרו עצמם כבטוחים כמו אג"ח ממשלתי
    סגור
  • יש כלל
    יואב 22/05/2020 18:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשמנכ"לים עוזבים,רוסק עמינח למשל,זה הזמן לעזוב!
    סגור
  • עמינח עזבה אולי בגלל הגבלת שכר בכירי הבנק
    נכון חלקית 22/05/2020 22:30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואולי קבלה הצעות טובות יותר? ואולי חששה מהביקורת בפרשת פישמן? ואחרים?
    סגור
  • 10.
    זה תלוי אם הסנים ישחררו שוב פעם את הנגיף הסיני שלהם (ל"ת)
    דני דין 21/05/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
    1 5
    סגור
  • 9.
    בשלב הנוכחי כל מי שמשקיע במניות ומכל סוג, משקיע בחלום,
    כותב 21/05/2020 19:09
    הגב לתגובה זו
    19 12
    אבל בינתיים קצת כבוד למשקיעים, הם לא מטומטמים. מה קודם למה הביצה או התרנגולת במיוחד שמדובר בתרנגולת שמטילה ביצי זהב
    סגור
  • 8.
    תודה רבה (ל"ת)
    נחום 21/05/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • יצאת בזמן תבוא על שכרך לא יצאת שב תמתין ואל תירא התאושש
    על לא דבר 21/05/2020 21:50
    הגב לתגובה זו
    0 5
    התאוששות מהירה וחלום ישן נושן.
    סגור
  • 7.
    מומחים רק כאשר הם תומכים בך !!!
    מה יהיה הסוף ? 21/05/2020 18:46
    הגב לתגובה זו
    3 12
    לגבי כיוון השוק האמריקאי אתה פוסל את דעת המומחים ודוחף למסקנה שמר כהן ורעיו יובילו את השוק למעלה . לעומת זאת לגבי מודרנה אתה שואל האם המשקיעים טמבלים , ועונה לא , המומחים חושבים שיש הצדקה למחיר . כלומר המומחים מומחים רק כאשר הם תומכים בדעתך .
    סגור
  • תקרא שוב אולי תבין. התגובה שלך טיפשית (ל"ת)
    יולי 22/05/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 6.
    צר לי אבל גם לך כמו לכולם אין מושג
    ג 21/05/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
    10 22
    אנומליה. נקודה. כל הסבר נחשב. הגיוני זה לא. המון קשור למכונות ולאלגו ולא לאיזה משקיעים דמיוניים שיודעים טוב יותר...
    סגור
  • כותב המאמר לא יותר חכם מכל המטומטמים שעליהם הוא כותב
    יוסי 21/05/2020 20:09
    הגב לתגובה זו
    2 12
    פשוט מנצל את הבמה כאן להשקעות שלו .שלא חס וחלילה יפסיקו להעלות לו את שווי התיק.
    סגור
  • 5.
    למה להסתבך בהסברים שונים?
    משה 21/05/2020 18:33
    הגב לתגובה זו
    27 35
    תוציא את הפד מהשוואה ותראה מפולות ענק. כלכלה חופשית? תשכח מזה. מסבסדים את הבורסה מטרילוני דולרים, מנפחים בועה שיכולה לשרוד עוד שנים , בסוף מפולת, שוב הזרמה וחוזר חלילה. הכול נובע מהזרמה של הפד וכול השאר זה סיפורי סבתא. זהו שוק של קונה אחד גדול.
    סגור
  • חלום הוא אתה עצמך (ל"ת)
    כותב 21/05/2020 19:14
    הגב לתגובה זו
    14 7
    סגור
  • אלא רוכש מניות אם באופן ישיר או עקיף . השוק לא עולה ..
    הפד לא רק מסבסד ... 21/05/2020 18:57
    הגב לתגובה זו
    5 14
    אך בגלל סבסוד . אחרת אי אפשר להסביר ירידות של אחוז ויותר שנמחקות כהרף עין במהלך יום מסחר מדי יום ביומו כמעט. כל שינוי מגמה אפילו של יום אחד נתקל במתקפה מטורפת שמעלה את השוק לגבהים חדשים . עם כל הכבוד למר כהן ושאר החברה התופעות היומיומיות שמתרחשות במסחר דורשות כוח ותיאום שהם הרבה מעבר ליכולות שלהם ולעוד אלפים כמוהם .
    סגור
  • אתה היחידי שמבין
    מבין עניין 22/05/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מסכים איתך ב100אחוז.כל ספרי הכלכלה נזרקים.נמצא הגביע הקדוש.יש בעיה יש כסף והיא נפתרת.יש פה שתי אפשרויות כמובן.אצת כלכלית שהאבסורד של הזרמות מטורפות וריבית אפז שמשבשת כל ניהול סיכון סביר שחשוב מאד לשווקי ההון עד התפכחות של הכלכלה הראלית ואפקט שלילי חזק שמי ישורנו.או שתהליך מדהים כזה של סוציאליזם לעשירים וקפיטליזם לעניים מה שממשיך להעביר הון למעט אנשים על חשבון הרוב יביא למהפכה חברתית אלימה.
    סגור
  • 4.
    בסוף ??? הכלכלה תנצח זה ברור אי אפשר להילחם לעד
    הצלף 21/05/2020 18:24
    הגב לתגובה זו
    5 17
    אי אפשר להילחם לעד נגד נתונים כואבים בסוף יהיה מפולת כואבת השאלה מתי הכסף ייגמר הבעיה היא אחת אין לאן לנתב את הכסף כל עוד הריביות בבנקים 0
    סגור
  • 3.
    אתה לצורך העניין כלכלן או משקיע ואולי גם וגם. ומה דעתך-
    לשלמה שלום 21/05/2020 18:09
    הגב לתגובה זו
    4 13
    הנחרצת לעלול /עשוי לקרות? אשמח לתשובה ואם אפשר קצת מנומקת. תודה . יבור.
    סגור
  • 2.
    סיפורי אלף לילה ולילה-מרתק כמו אלדין (ל"ת)
    סיפורים 21/05/2020 18:08
    הגב לתגובה זו
    5 15
    סגור
  • 1.
    טראמפ היחיד שאינו משקיע בחלום
    בידי 21/05/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
    7 14
    הוא שופך כספים, תוך סלילת דרכו לכהונה שניה...
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות