"אנחנו לא מרגישים תחרות; ההזדמנויות הן גדולות; הצמיחה בזכות הקורונה נמשכת וצפויה להימשך"
עופר כץ, סמנכ"ל הכספים של פייבר בראיון אופטימי, אחרי שמחיר המניה עלה ב-200% בחודשים האחרונים - "לא חושבים על אקזיט; ההכנסות הולכות וגדלות, ההפסד הולך ומתכווץ; המודעות לפרילנסרים גדלה - וזה לטובתנו"
חברת פייבר שווה 2 מיליארד דולר. החברה המתווכת בין חברות ועסקים לבין פרילנסרים היא הפלטפורמה המובילה בתחומה בעולם והיא נהנתה מתקופת הקורונה. היא נהנתה "פעמיים" - פעם ראשונה: הפעילות דרך הפלטפורמה עלתה ופעם שנייה: המשקיעים הבינו שזה העתיד - שהחיבור בין מעסיקים לעובדים עצמאיים באונליין רק ילך ויגדל. המניה זינקה כמעט פי 3 לשווי של 2 מיליארד דולר. כתבנו על המגמה הזו עוד בראשיתה (לכתבה המלאה), אבל נראה שאף אחד לא האמין שפייבר הישראלית תהיה אחד מהלהיטים של החודשים האחרונים.
במקביל להצלחה בבורסה, התוצאות של הרבעון הראשון היו מרשימות (עוד לפני הקורונה שדחפה את התוצאות) והחברה העלתה את תחזית ההכנסות לרבעון השני ל-35.5-36.5 מיליון דולר ולשנה כולה ל-145.5 מיליון עד 147.5 מיליון דולר. זו תחזית שעולה ב-5%-7% מהתחזית הקודמת. החברה עדיין תפסיד - 2.5-3.5 מיליון דולר ברבעון שני ו-7 מיליון עד 9 מיליון דולר בשנה כולה - מתחת להערכות הקודמות.
בהמשך לשיפור העסקי ובמיוחד לעלייה במניה, החברה גייסה 100 מיליון דולר בהנפקת בזק - מה היא תעשה בכסף, לאן פייבר הולכת מכאן? הנה מה שמעריך סמנכ"ל הכספים של החברה עופר כץ.
איך אתה מסכם את החודשים האחרונים, כיצד התפרצות הקורונה השפיעה על פייבר?
"אני חושב שמעטים הם העסקים שהאירועים האחרונים לא השפיעו עליהם. אני חושב שאנחנו אחד העסקים שחוו עלייה משמעותית בהיקף הפעילות, גם אצל הקונים וגם אצל המוכרים, בעקבות החודשים האחרונים.
"יש לנו התפתחות נהדרת בפלטפורמה: גם בנוגע להתנהגות של קונים ישנים וגם בנוגע להתנהגות של צרכנים חדשים שהצטרפו בחודשי הקורונה. יש לנו חיתוך נהדר של מדינות ברמה שעתית, שממנה ניתן לגזור את ההתנהגות של הצרכנים בהתאם לשלבי המגיפה. ויש לנו ראייה נהדרת בנוגע לתחומי עניין בזירת המסחר.
"בתחילת מארס האחרון, חשבנו שהאירועים סביב הקורונה יעברו לידנו, שזה לא ישפיע עלינו. בחצי השני של מארס ראינו ירידה בנפחי הפעילות, בכל המדינות ובכל הקטגוריות - סדר גודל של 10%-15%. ואז, בשבוע האחרון של חודש מארס המגמה התהפכה, התחלנו לראות עליות - גם בכניסות לזירה וגם ברכישות. מדובר בשינוי מגמה שנמשך עד היום, אסור לי כמובן להתייחס לנתונים ספציפיים לשבועיים האחרונים, אך אפשר להגיד שמדובר במגמה שנמשכה לתוך מאי.
"הפעילות בכל המדינות, בכל הקטגוריות, ובכל סוגי המשתמשים (וותיקים/חדשים) עלתה. בדיעבד, אפשר להבין זאת. כאשר הכל סגור ועסקים מחפשים דרך לעבור לאונליין, צריך מישהו שיעזור להם. אי אפשר למצוא בעלי עסקים בשיטה הישנה של פגישה ברשת קפה כמו סטארבקס כי הרשתות סגורות. אם אני חברה של 30 עובדים ופיטרתי את המעצב בגלל המצב, אז אני צריך למצוא מעצב אחר ואני חייב שזה יקרה מיידית. אני חושב שבמובן הזה, המשבר הבליט את פייבר והיתרונות שלה".
כץ ממחיש את שוק העבודה המשתנה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה - יותר פרילנסריים ויותר אונליין. צריך גם לזכור ש"הכסף הזול" מציף את וול סטריט ודוחף משמעותית חברות המציגות צמיחה משמעותית - פייבר היא כזאת.
הדוחות האחרונים של החברה המחישו היטב את פוטנציאל הצמיחה של החברה וזה עוד לפני הקורונה - גידול של 44% בהכנסות לרמה של 34.2 מיליון דולר. מספר הקונים הפעילים בפלטפורמה רשם עלייה של 17% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם ברמה של 2.5 מיליון איש. סכום הרכישה הממוצע בפלטפורמה עלה מרמה של 150 דולר לרמה של 177, כאשר החברה מצליחה להגדיל את העמלה שהיא לוקחת מכך עסקה לרמה של 27.1%.
החברה אמנם עדיין מפסידה כסף, אך יש שיפור. את הרבעון הראשון סיימה החברה עם הפסד נקי (GAAP) של 6.2 מיליון דולר או 0.19 דולר למניה, לעומת הפסד של 8.3 מיליון דולר או 1.26 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.
האם יש קטגוריות שבלטו יותר מהשאר, יש מדינות שבלטו יותר?
"בנוגע לקטגוריות, ניתן לראות בדוחות האחרונים שלנו כי כל הקטגוריות שלנו הציגו עלייה משמעותית. מדובר בנתון חשוב מאוד, מכיוון שזה אומר שאנחנו חברה שלא בנויה על קטגוריה אחת.
פעילות החברה לפי קטגוריות - מתוך המכתב למשקיעים בדוחות האחרונים
"ברמה של מדינות, אנחנו מבצעים המון פעילויות באירופה. התחלנו את הניסיונות להתרחב ברמה הגלובלית (מחוץ לארה"ב) בשנה שעברה. בחרנו ב-2 מדינות שהן גדולות ומשמעותיות עבורנו - אנגליה וגרמניה. התחלנו לבצע מספר פעילויות במדינות אלו בשביל למשוך פעילות. בנושא ביצענו התאמה לזירה המסחר בשביל לשרת את הצרכנים באותן מדינות. לדוגמה בגרמניה, סוגיית האמון של הצרכנים היא מאוד קריטית, הם לא קונים אם אין בכל עמוד את הכתובת של המשרד, אז הקמנו משרד מקומי.
"בשלב השני, החלטנו לבצע תרגום של הזירה. בהתחלה תרגמנו את הפלטפורמה עצמה, אך לא את "החוזה" עם המוכר ומאוחר יותר תרגמנו כבר הכל. היום, צרכן גרמני יכול לא לדעת מילה באנגלית ולבצע רכישה מפרילנסר ספרדי שגם הוא איננו מבין מילה באנגלית. זה יקח זמן עד שנגיע לשפות נוספות, אבל כרגע התחלנו בשפות הבולטות שהבנו שיש צורך מיידי".
האם לדעתך מדובר בתהליך זמני, או שהוא ילווה אותנו גם ברבעונים הבאים?
"פרסמנו תחזית שהיא יחסית אגרסיבית, בזמן שרוב החברות האמריקניות משכו את התחזיות. וזה משקף את מה שאנחנו חושבים על המצב. כאשר אנחנו מסתכלים על הקונים שהגיעו לפלטפורמה בחודשים האחרונים, אלו קונים שיישארו.
לקבוע האם המגמה תתחזק עוד, אינני יודע וזה תלוי בהמון גורמים: תהיה התפרצות שניה/לא תיהיה, משך המיתון והעומק שלו. אני יכול להגיד שההיקפים של הפעילות גדלו כי הצורך בשירותי אונליין גדלו ומי שחווה פעם אחת חוויה של פייבר, בדרך כלל נשאר.
אם תסתכל על התחזיות שהענקנו לרבעון ה-2 ולשנה כולה, תבין שאנחנו אופטימיים ומרגישים שהשינוי במודעות לפרילנסריים ולאונליין היא לטובתנו".
אוקי, נעבור למודל העסקי של החברה. אחד הנושאים שעולים בקשר לחברה הוא עלות הגיוס של הקונים החדשים לפלטפורה, מול הרכישות שהם מבצעים בפועל?
"בנוגע למוכרים, אנחנו לא מפרסמים בכלל, הם מגיעים אלינו כי הם מחפשים עבודה. בנוגע לקונים, הרוב מגיעים בצורה אורגנית ואנחנו במקביל מפרסמים בערוצים כמו גוגל/פייסבוק וכו'. אנחנו לא מסתכלים על כמה עולה לגייס, אלא מסתכלים על מדד הנקרא tROI - שמתייחס לכמה זמן לוקח עד שאנחנו מחזירים את ההשקעה. המדד עומד היום על סביב 3 חודשים ואנו מציגים שיפור גדול ברבעונים האחרונים בנתון זה."
מדד ה-tROI של החברה - מתוך המכתב למשקיעים בדוחות האחרונים
לפי הדוחות האחרונים, אתם לוקחים עמלה של 27.1% מכל עסקה, עלייה ביחס לנתון של 26.2% בתקופה המקבילה אשתקד. האם יש צפי לעלייה בסעיף זה?
"נתחיל מזה ש-27.1% מורכב מ-25% שאנחנו לוקחים על כל עסקה - 20% מהקונים ו-5% מהמוכרים. האחוזים הנותרים הם על שירותים נוספים שאנחנו מציעים כמו לדוגמה פלטפורמה לניהול עסק של פרילנסרים.
אנו חושב כי העמלה הבסיסית של ה-25% נמצאת במקום טוב ולכן אנחנו לא שואפים לשנות אותה. כלומר גם הקונים וגם המוכרים חושבים שמדובר בנתון סביר ואנחנו לא מקבלים תגובה שלילית. אני חושב שהמוכרים מעריכים מאוד את החוויה שאנחנו מעניקים להם בפייבר ואת הזמן שאנחנו חוסכים להם במציאת לקוחות. אם תשאל פרילנסר מה הדבר שהוא הכי שונא הוא יענה כי השיווק והמערכת היחסים עם לקוח (גבייה וכו'). אנחנו פותרים את הבעיה הזו.
לגבי העמלות מהמוצרים הנוספים, אנחנו בהחלט חושבים שאפשר לגדול כאן. לדוגמא, בתחילת אפריל השקנו מוצר שנקרא "promoted listing", זהו מוצר שנמצא בכל החברות הגדולות - איביי, אמזון עליבאבא וכו'. המשמעות היא שאם אתה מוכר ואתה רוצה לקדם את הפרסום, אז אתה תוכל לעשות זאת".
ומה בנוגע לרוויחיות של החברה, סוגייה שהיית נקודה יחסית בולטת (וכואבת) בזמן ההנפקה של החברה?
"הודענו בדוחות האחרונים שאנחנו מקצרים את התחזיות שלנו בנוגע למעבר לרווחיות בגלל שהעסק משתפר. אנחנו כרגע מעריכים שנהפוך להיות רווחים בחצי השני של 2021.
כרגע, אנחנו לא שורפים הרבה כסף. מבחינת תזרים מזומנים, ברבעון הראשון של 2020 היה מאוזן ואפילו קצת חיובי. מבחינת EBITDA, התחזית שלנו לשנה הנוכחית עומדת על פחות מ-10% הפסד. ההפסד של החברה הולך ומצטמצם רבעון אחר רבעון כבר במשך שנתיים ונגיע לרווחיות. זה לא שההוצאות לא גדלות - אנחנו צומחים. אך היחס של ההוצאות כמו מחקר ופיתוח/שיווק מסך ההכנסות יורד בהתמדה".
מהם האתגרים/סיכונים העומדים מול החברה?
"התחרות העיקרית שלנו היא מכיוון ה-offline, כלומר השימוש של הצרכנים בפרילנסר שהם מכירים מהשכונה. זה לא שאין שחקנים בתחום, בכל מדינה ובכל קטגוריה יש לא מעט שחקנים, אך אף אחד לא הגיע לממדים כאלה של קטלוג. העובדה שאנחנו לא בנויים על קטגוריה אחת היא יתרון עצום, אנחנו יכולים להתחרות באלפי מילות מפתח. זה לא שאין תחרות אלא שאנחנו לא מרגישים אותה".
5 שנים קדימה? היכן אתה רואה את החברה? האם הרצון הוא להישאר חברה עצמאית?
"אנחנו לא חושבים על אקזיט בכלל. אני חושב שהנפקנו את עצמנו בתחילת הדרך שלנו באופן יחסי בשביל ליהנות מהאפסייד של להפוך לחברה גדולה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.אין מתחרות? יש אחת בשם UPWORKתמוה 13/06/2020 16:23הגב לתגובה זו1 0שמרוויחה פי 2 מפייבר, ונסחרת בחצי מחיר. היא צומחת לאט יותר, ולכן אולי מתומחרת פחות, אבל היא לחלוטין מתחרה.סגור
-
צודק! (ל"ת)אפי 15/06/2020 20:51הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.פרילנסר . קום יותר טוב ופחות עמלותיוני 12/06/2020 11:00הגב לתגובה זו2 0הוא משקר . בטח שיש לו תחרותסגור