משאית
צילום: Istock

לא טסלה, ניקולא: מ-4 מיליארד ל-23 מיליארד ד' בחצי שנה

חברת המשאיות החשמליות שהפכה ללהיט של וול סטריט נכנסה לבורסה האמריקאית בדלת האחורית - מנייתה זינקה מ-10 דולר ל-64 דולר, והאנליסט הראשון שמכסה אותה סבור שהמניה תגיע ל-79 דולר

ארז ליבנה | (18)

עד יום רביעי האחרון, אף אנליסט לא כיסה את חברת המשאיות החשמליות הצעירה, ניקולא (סימול: NKLA). החברה נרשמה למסחר בתחילת דצמבר האחרון, וכשהונפקה, מחיר המניה עמד על 10.3 דולר עם שווי שוק של 3.6 מיליארד דולר. כיום, קצת למעלה מחצי שנה מההנפקה, מחיר המניה עומד על 64 דולר ושווי השוק עומד על למעלה מ-23 מיליארד דולר. מרשים.   הדרך שבה הונפקה החברה היא לא שכיחה. היא התמזגה עם חברת SPAC – או חברה מיוחדת שמהווה סוג של שלד עם מזומנים, שמטרתה לרכוש עסקים קיימים. זו כניסה בדלת האחורית, אבל החברה נכנסה עמוק לתודעת המיינסטרים בחודש האחרון. תחום התחבורה הירוקה אותו מובילה טסלה הופך לחם מיום ליום ורואים את זה במחירי המניות בתחום. מנגד, האנליסטים עדיין לא יודעים "איך לאכול" את התחום הבתולי הזה ולכן לרוב  חברות שכאלה זוכות להמלצות פושרות כשאחת הסיבות היא התמחור שלהן שנתפס כגבוה.

לדוגמא, רק 25% מהאנליסטים שמכסים את טסלה מחזיקים בהמלצת קנייה על המניה. זאת בהשוואה ל-55% המלצות קנייה שמעניקים אנליסטים בממוצע למניות הנסחרות בדאו ג'ונס. 

מה עומד מאחורי התחזיות האופטייות? והנה - המלצה ראשונה על ניקולא. "אנחנו רואים בניקולא כהזדמנות השקעה מעניינת", כתב האנליסט ג'פרי אוסבורן מחבר קוואן. "יש לה פלטפורמה אחת למשאית חשמלית, שתי אופציות לרכבות כוח ושלושה סגמנטים עסקיים, עם אופציה גם לספורט כוח, מובילים ורכבי גרירה", הוסיף.   אוסבורן דובי בנוגע לטסלה (סימול: TSLA), ונותן לה מחיר יעד של 300 דולר, לעומת מחיר של 980 דולר למניה בשוק – דאונסייד של יותר מ-66%. מנגד, לניקולא יש הרבה טיעונים שמחזקים את יכולתה של ניקולא  ובגלל זה הוא מעניק לה אפסייד של 25% וקובע מחיר יעד של 79 דולר למניה.   המשאית הכבדה שהיא מתכננת – שתוכל לסחוב משא גדול בכבישים מהירים – מונעת על ידי סוללות מימן, מה שהופך אותן לנקיות לגמרי. כמובן שכדי להטעין אותן יצטרכו להניח תשתית מתאימה להטענת סוללות, שיהפוך למקור הכנסה נוסף עבור החברה. בנוסף, החברה מתכננת משאיות קטנות יותר.

הזאטוט יותר גדול מפורד ההמלצה של אוסבורן היא שאפתנית והופכת את ניקולא לגדולה יותר בשווי השוק מאשר חברת ותיקה אחרת, פורד (סימול: F). וזאת למרות שאין לחברה מכירות בעתיד הנראה לעין. זאת בשל העובדה כי הסוללות של ניקולא, יהפכו את החזקת המשאיות לזולה יותר באופן משמעותי מרכבי דיזל ובכך יהיה לה יתרון תחרותי משמעותי.   אוסבורן מאמין שהחברה תמכור ב-2025 משאיות בהיקףף של 5.6 מיליארד דולר ומכאן שהשווי שהוא מעניק לה מבטא שווי של פי 5.5 של המכירות בעוד 4 שנים. זאת רק תחזית, וזה יכול להיות אחרת לגמרי, אבל ההייפ סביב המניה הוא ענק.  מדובר באחת המניות הטובות בוול סטריט מתחילת השנה, והאקשן סביבה רק הולך וגדל. אז זהירות - חברות חלום הן השקעות מסוכנות, רק שסיכוי לתשואה הולך יחד עם סיכוי.  

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    יעקב 20/06/2020 18:00
    הגב לתגובה זו
    לטווח ארוך קצת מאוחר, אלא אם יהיה תיקון משמעותי. לטווח קצר צריך לשים לב להתנהגות היומית, יכולה לתקן בחדות למטה אבל גם להמשיך עליות ואז לתקן. הכל אפשרי בימים אלו. בסה"כ מאמין שתתקן למטה
  • 16.
    שמעון ולזיר 19/06/2020 16:12
    הגב לתגובה זו
    בטח מתכוונים לניקולאי סלבטיין . נהג משאית וגם מתעסק בסחר ומסחר משאיות יד שניה . במעלות שלומי ואיזור הצפון עכו-נהריה . עלה לישראל מאוקראינה לפני 14 שנה
  • 15.
    רונן 19/06/2020 09:51
    הגב לתגובה זו
    מי שבכל זאת מעוניין לקנות שימתין קצת ויאסוף ברמות שערים של 10-15 דולר.
  • 14.
    שגיא 19/06/2020 08:42
    הגב לתגובה זו
    נ.ב חברת חלום מושקע בה משער 60 של כלכלה מעשית שלא בימי קורונה לכן אים התאים הפוטוולטאים שבה אמורה להשתמש אכן יעבדו יש לה עתיד מזהיר כמו השימוש העתידי במימן ...
  • 13.
    אני מבטיח לכם את רמת 35 $ (ל"ת)
    תש 19/06/2020 07:45
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שורט (ל"ת)
    קובי 18/06/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מר מאני 18/06/2020 20:23
    הגב לתגובה זו
    החברה המאחסנת קיבלה פי עשר מניות מהציבור, והיא הולכת למכור את החלק הארי בקרוב רב. זה יעשה דילול למחיר...שלא נדע!
  • 10.
    להטוט פיננסי 18/06/2020 18:57
    הגב לתגובה זו
    מי בדיוק ייצר וישנע מימן לזמינות.באיזה מחיר יקנו מימן.הוא יעלה יותר מגז טבעי.הם יצטרכו תחנות סולריות להפרדת והפקת מימן.ביום בו תחנה כזאת תתפוצץ הכל ימחק.מימן דליק פי עשר מדלק.
  • 9.
    כן 18/06/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    שניתן להקטין ולשים כרהיט עיצוב בסלון הבית !!
  • 8.
    מר מאני 18/06/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    אם משתהים בזמן כתיבת התגובה, המסך "מתרענן" וצריך להתחיל מבראשית
  • 7.
    רובן 18/06/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    האנליסטים איבדו את זה. המשקיעים עוקפים אותם ומבינים שהכתבות ממומנות ברובן.
  • האנליסט 18/06/2020 14:56
    הגב לתגובה זו
    סתם נוכל עם עניבה, שעושה שם רע לכל האנליסטים האמיתיים שאחרי זה צריכים להסביר למה הם לא נוכלים
  • 6.
    עכשיו הטיפש קונה (ל"ת)
    אנונימי 18/06/2020 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שמוליק 18/06/2020 14:24
    הגב לתגובה זו
    עוד יותר הזוי מטסלה. סטלה לפחות מתחרה בסגמנט ברכבי יוקרה. שם פחות חשוב ביצועים ותווך נסיעה, רכב עירוני. משאית זה רכב עבודה יש רק יסרונות לעשות אותו חשמלי. זה לא ילך.
  • 4.
    אין סוללת מימן-יש תאי דלק מימן לחשמל (ל"ת)
    לילי 18/06/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ממולץ לדווח על מניות לפני העלייה ולא להתפעל אחר כך (ל"ת)
    . 18/06/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מדען 18/06/2020 13:20
    הגב לתגובה זו
    התהליכים ליצור המימן יוצרים גזי פליטה. אחסנת מימן היא יקרה ומסוכנת. כל החברה מבוססת על בלוף ובורות של משקיעים
  • 1.
    מר מאני 18/06/2020 13:14
    הגב לתגובה זו
    מתפלא עך ארז שלא בודק מה עומד מאחורי המנייה הזאת. רק עשרה אחוז מהמניות זמין לציבור, וזה דגל אדום אחד