לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
מדדי המניות בארצות הברית שוברים את שיאי כל הזמנים, כשברקע המשבר בכלכלה הריאלית הגדול ביותר שאנו זוכרים. השפעתם של הבנקים המרכזיים חזקה ממגפת הקורונה, ולמרות זאת האינפלציה נותרת יציבה, כיצד המעבר לקניות באינטרנט משפיע על כך . בעוד שכלכלות העולם עסוקות בהתמודדות יום יומית וכלכלה אי ודאית, סין בדרך הבטוחה לצאת מהמשבר.
התמיכה הנרחבת של הממשלות והבנקים המרכזיים בעולם בפעילות הכלכלית, הייתה ככל הנראה בעלת השפעה גדולה יותר על השווקים מאשר התעצמות הגל השני של התפשטות הקורונה בעולם, כך כתבו כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית. הפער בין המיתון חסר התקדים בעולם לבין התגובה המינורית יחסית של השווקים הפיננסיים, מוסיף לגדול ולעורר שאלות רבות. מדד הנאסד"ק עלה מתחילת השנה ב-16%, מדד ה-500 S&Pחזר לרמתו בתחילת השנה. הפער בין מדדי המניות משקף בעיקר את ההרכב הענפי שלהם, ככל שמשקל הטכנולוגיה גבוה יותר, הביצועים השתפרו.
חתן פרס נובל שילר מאמין לדוגמה, שהמגמות נקבעות על סמך "נרטיב" שהשוק מאמין בו. הנרטיב שהשוק מאמין בו כעת, למרות העתיד המעורפל, כולל אלמנטים שהם אולי חיוביים לשווקים, לדוגמה, פגיעות נמוכה של חברות הטכנולוגיה, בנקים מרכזיים שעושים כל מה שניתן כדי להגן על הכלכלה, וחברות תרופות שייהנו מביקושים גדולים. את הנרטיב הזה עזרו לייצר גם הבנקים המרכזיים. הממשלות הגדילו הוצאות והבנקים המרכזיים הדפיסו כסף, שהגיע לכיסי האזרחים. הכסף הזה מחפש מקום חנייה כשהריביות בעולם אפסיות. התנאים האלו לכשעצמם יוצרים את הנרטיב שתומך בתקופה זו בשוקי המניות.
קצב האינפלציה השנתי בארה"ב נותר נמוך. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יוני בשיעור של 0.6%, בשל העלייה החדה במחירי הנפט, עם זאת קצב האינפלציה (מדד הליבה) בשניים עשר החודשים האחרונים נותר ללא שינוי ברמה של 1.2%.
אז מדוע לא רואים ירידה רחבה של המחירים במשק האמריקאי?
כנראה שיש לכך סיבות גם בצד הביקוש וגם ההיצע עונה על כך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש. ראשית, פתיחת הסגר והתמריצים הנדיבים של הממשל בארה"ב תומכים בביקושים. רק הסרת התמריצים הממשלתיים שלא צפויה בקרוב תוביל בסופו של דבר להיחלשותם.
בצד ההיצע, קצב העלייה במדד מחירי היבוא ללא אנרגיה בארה"ב נמצא במגמת עלייה בחודשים האחרונים. יתכן שגורמים לכך שיבושים בשרשרת ההספקה בעולם והתייקרות עלויות ההובלה.
בנוסף, לא בטוח שהמעבר לקניות באינטרנט חוסך לצרכנים הרבה כסף. מדד המחירים ליצרן של החנויות באינטרנט, שמשקף את העלויות שלהן, עלה מתחילת 2019 ב-9% לעומת עלייה של כ-2% במדד של כלל ענף המסחר הקמעונאי. מדובר בשינוי חד במגמה לאחר שבין השנים 2010-2018 העלויות של החנויות באינטרנט עלו בחצי אחוז בלבד בהשוואה לעלייה של 18.4% בכלל ענף הקמעונאות . כנראה שעלויות הקמת מותג באינטרנט, שכוללות חומרה, תוכנה, פרסום, שיווק ולוגיסטיקה התייקרו משמעותית, מה שבסופו של דבר יגרום לעליית המחירים לצרכנים במרחב הווירטואלי.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
שורה תחתונה: בינתיים, לא ניכרת ירידה רוחבית באינפלציה בארה"ב. גם באירופה ובסין ירידה באינפלציה עדיין לא חזקה, כפי שהיו הציפיות בשווקים. לכן גם ציפיות האינפלציה הגלומות במדינות שונות הנן יציבות או נמצאות במגמת עלייה.
כלכלת סין התאוששה ברביע השני ונראה שההתאוששות נמשכת גם אל תוך הרביע השלישי של 2020.
לאחר התכווצות חדה ברביע הראשון, הכלכלה הסינית התאוששה ברביע השני, כאשר רמת התוצר הגיעה לשיא חדש כתבו דר' גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בבנק לאומי. יתר על כן, נתוני הפעילות וההוצאות הראו כי הצמיחה עדיין נמשכת במהלך הרביע השלישי על רקע צעדי מדיניות כלכלית חזקים.
התוצר של סין צמח ברביע השני של 2020 ב -3.2% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, לאחר התכווצות של 6.8% ברביע הראשון (התחזית בבלומברג הייתה ל- 2.5%). רמת התוצר של סין, כפי הדיווח הרשמי, עלתה אל מעל השיא שלפני הנגיף, שהושג ברביע הרביעי של 2019. התאוששות זו הובלה על ידי תחומי התעשייה והבנייה, שם התפוקה ברביע השני הייתה יותר מ- 2% . ההתאוששות הייתה איטית יותר בתחום השירותים, שם התפוקה נותרת בערך 1% מתחת לרמות שלפני פרוץ הנגיף.
כלכלת סין חווה מהלך מהיר של שיפור עד כה, אך הקצב המהיר צפוי להתמתן בהמשך. בכל זאת, צמיחת התמ"ג של סין עשויה לחזור למגמת של טרום הנגיף במהלך השנה הקרובה, מהר יותר מאשר בכל כלכלה גדולה אחרת.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה