יום הרווקים הסיני: הקמעונאים האמריקאים יושבים לבד בחושך
בינתיים, למרות הנפילות בשווקים בשל החשש משינויים רגולטוריים, נראה שהארכת יום הרווקים הסיני ב-24 שעות משתלמת לג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבאבא (BABA), כשנכון לשעה זו, היקף המכירות בפלטפורמות של החברה כבר חצה את ה-54 מיליארד הדולר.
מי שפחות מרוצות מהמצב הן החברות האמריקאיות. אם במלחמת הסחר נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ רצה להשיג "סחר הוגן" בין המעצמות, התוצאה שהוא השיג היא, איך נאמר בעדינות, אמביוולנטית. מצד אחד הוא קיבל התחייבויות מצד הממשל הסיני לרכוש סחורות, בעיקר חקלאיות, מהשוק האמריקאי – אלה בינתיים לא מולאו בשל וירוס הקורונה והשפעתו על הסחר העולמי.
מצד שני, הן המגפה והן הסנטימנט השלילי שבו ניהל את הקרב המתוקשר מעל מצגי הטוויטר, יחד עם קרב מתוקשר נגד ענקיות טכנולוגיות כמו Huawei וטיקטוק, הביא את הצרכן הסיני להתמקד במוצרים סיניים ולהחרים מוצרים אמריקאיים.
למה זה חשוב במיוחד היום? כי היום זה יום הרווקים הסיני, יום המכירות המקוון הגדול בעולם, שצפוי להניב רווחים יפים לחלק מהחברות – אבל כנראה שהשורה התחתונה של לא מעט חברות אמריקאיות צפויה להיפגע בגלל הסנטימנט הלאומי העולה של הצרכן הסיני.
כי בעוד הממשל האמריקאי בראשותו של טראמפ יצא בחרם ממסדי נגד חברות סיניות, מתודלקים בפרופוגנדה של הממשל בראשות שי ג'ינפינג, מרבית הצרכנים הסיניים מתכננים לקנות תוצרת אדומה מקומית.
לפי מכון המחקר AlixPartners, 57% מהצרכנים שנשאלו בסקר של השוק ענו כי ירכשו פחות מוצרים אמריקאיים ביום הרווקים הקרוב. זה לא אומר שיחרימו לחלוטין, כי הסינים, שרוצים מותגי איכות מחו"ל, ימשיכו לקנות. זה רק אומר שחלקם בעוגה הולך לקטון. עד כמה? את זה נדע בימים הקרובים – למי שלא יצליח למתג את עצמו כ-Made in China, יהיה קשה מאוד להראות ריווחיות דומה לאשתקד.
עד כמה גדול יום הרווקים הסיני?
יום הרווקים הסיני הוא יום המכירות הגדול בעולם והוא המצאה של עליבאבא, שבא לחגוג את הרווקות. בקיצור, כמו יום המעשים הטובים של שרי אריסון, קשקוש. אבל קשקוש ששווה הרבה מאוד כסף.
השנה הוארך החג, אבל בשנה שעברה נמכרה סחורה ב-38.4 מיליארד דולר ביממה אחת. בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, ביחד, גרפו "רק" 14 מיליארד דולר. פריים דיי של אמזון, שנמשך יומיים, גרף 7.2 מיליארד דולר. ברבעון השלישי של 2019, אמזון הכניסה 70 מיליארד דולר. אז כן, מעמד הביניים החדש בסין הוא עוצמתי ויכולת הקנייה שלו עוצמתית לא פחות.
בשנה שעברה השתתפו בחגיגה מעל 200,000 מותגים, כש-299 חברות עברו מכירות בהיקף של 14 מיליון דולר. המדינות שהכי נהנו ממכירות פרט לסין, היו יפן, ארה"ב, קוריאה, אוסטרליה וגרמניה. המכירות ביחס ל-2018 עלו משמעותית ב-26%. כיום, בעקבות עבודת שיווק אינטנסיבית של עליבאבא באזורים כפריים ועירוניים מרוחקים, הצפי הוא להמשך עלייה במכירות.
העולם מצפה לראות את ההתאוששות הסינית
בכל מקרה, סין מתאוששת יפה מהמגפה. מהלך חשוב נוסף שממעטים לדבר במחוזותינו, הוא שמלחמת הסחר גרמה לסין לעשות חישוב מסלול כלכלי מחדש ובשנים הקרובות היא מתכננת לצמוח על חשבון מעמד הביניים שלה.
בהרבה מאוד מובנים, כשהיחסים בינה לבין המערב מעורערים ולא צפויים להשתפר בקרוב, לא בטוח שיש לה כל כך ברירה. הבעיה היא שפנייה פנימה אינה מתכון מוצלח במיוחד להראות צמיחה אמיתית.
נכון, מעמד הביניים שם ממשיך לגדול ולהתחזק, אבל הצמיחה הזו גם היא מוגבלת, בעיקר לאורך טווח של שנים. נראה האם לממשל החדש בוושינגטון תהיה את היכולת לשנות במעט את הסנטימנט של הצרכן הסיני, אחרת יום הרווקים של 2020 יהיה רק הסנונית הראשונה שהולכת להשפיע על השורה התחתונה של לא מעט חברות אמריקאיות בשנים הקרובות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.לא ניתן להתחרות בשלטון כזהשיהנו 11/11/2020 20:31הגב לתגובה זו0 0מדינה דמוקרטית מול דיקטטורה זה לא יעבוד בנתים יש יותר סינים שעובריםלאקהב מאשר הפוךסגור