פעם חיפושית משתוללת, היום חיפושית אנרגטית
בחודש ספטמבר 2015 חשף המשרד להגנת הסביבה האמריקאי (EPA) שמהנדסי פולקסווגן הגרמנית פיתחו שיטה להפחתה מלאכותית של נתוני פליטת מזהמים מ-10 מיליון רכבי טורבו-דיזל שנכרו ברחבי העולם ונפוצים גם אצלנו.
בחברה הבינו כבר אז את נושא המודעות האקלימית והסביבתית כגורם בידול מרכזי בעיני הלקוחות, אלא שאנשיה שיווקו את הרכבים הללו בתור "ידידותיים לסביבה" יותר משהיו באמת, מה שגרר משבר אמון קשה.
כפועל יוצא, נאלצה פולקסווגן לתת פיצוי של כ-10 מיליארד יורו, להשיב רכבים פגומים ולהחליפם ברכבים חדשים. זאת ועוד: מנכ"ל החברה התפטר ומניית החברה, VW, איבדה שליש מערכה בצל המכה התדמיתית הקשה שספגה.
אך המשבר הזה הפך, כפי שקורה לעיתים, להזדמנות.
קברניטי פולקסווגן יצאו מהמשבר כמו גדולים. הם ניצלו את ההתקדמות הטכנולוגית המהירה, עלו על הגל החברתי-סביבתי וגיבשו תוכנית חומש חדשה בהיקף של 130 מיליארד יורו, שתתועל ברובה לפיתוח מכונית חשמלית.
כעת מיוצרים 20 דגמים ועוד 50 נוספים מתוכננים עד סוף העשור. פרט לכך, בנתה החברה 60 דגמים היברידיים (דו- דלקיים). מפעל סוללות, המהווה גורם מפתח להצלחת התכנית - יוקם בלב יער בגרמניה בשיתוף פעולה עם Northvolt השוודית וצפוי להתחיל ייצור לשיווק המוני בשנת 2024.
הביקוש לחשמל עומד לנסוק.
להערכתי – נפל הפור. הדלק הפוסילי המסורתי יוחלף על ידי האנרגיה החשמלית ובגדול: לפי הערכותיה של פולקסווגן, נסיעה של 100 ק"מ תצריך 16.5 קילוואט לשעה, שזה פי 50 ממה שצורך מזגן אוויר ופי 20 עד 25 מצריכתן של כיריים ביתיות.
חשבו על כך: אם רק 10% מצי הרכב העולמי יומר לחשמל – ההשלכות על הביקוש תהיינה אדירות.
אלא שחשמל באוויר מורגש גם בעברו השני של האוקיינוס: תעשיית כלי הרכב של ארה"ב שוקדת אף היא על מעבר לצריכת חשמל. החברה הוותיקה והשמרנית, בדרך כלל, ג'נרל מוטורס, הציגה לפני כשבועיים ג'יפ האמר חשמלי.
לא תופתעו אם כל הייצור המתוכנן לשנת 2021 נמכר מראש תוך 24 שעות מרגע ההשקה, לפי דיווחי החברה.
הג'יפ, המוכר לרבים מאתנו מהשירות הצבאי – משמש בעיקר פעילות ביטחון שוטף לאורך הגבולות – מציג, בגרסתו החשמלית, ביצועים יוצאי דופן: הוא גומע מרחק של כ-500 ק"מ בטעינה אחת, מזנק למהירות של 100 קמ"ש תוך שלוש שניות ויש לו הספק כולל של לא פחות מ-1,000 כוחות סוס.
נוסף על כך, משופע ההאמר החשמלי במערכות דיגיטליות מתקדמות ביותר מהחזית הטכנולוגית של שוק הרכב כיום.
הג'יפ מתומחר בעלות התחלתית של 80 אלף דולר ופונה לפלח השוק היוקרתי, אך ההשקה המוצלחת מלמדת על ביקוש של ממש גם לסוג רכב כזה, מה עוד שהפעם מדובר ברכב ידידותי לחלוטין לסביבה.
מיטל בר דוד, אנליסטית בכירה, בנק מזרחי טפחות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
8.בארץ אין תשתיות לטעינה, וגם הבטריות כבדות מידילחכות 10 שנים 22/11/2020 16:30הגב לתגובה זו0 0עדיף לקנות רכבים היברידים שמונעים בעזרת בנזין ומנוע חשמלי תומךסגור
-
7.סין היא המובילה ברכבים חשמליים סינים וזריםשכחת את סין? 22/11/2020 16:28הגב לתגובה זו0 0טסלה אומנם מוכרת הרבה בסין (=ויש לה שם מפעל גדול), אבל הרכבים של החברות הסיניות נמכרים אפילו יותר...NIO, BDY...ואחרותסגור
-
6.מעניין מאודרון 22/11/2020 13:46הגב לתגובה זו0 0תודה על הכתבה, לא ידעתי שגם פולקסוואגן נכנסת לתחום הרכבים החשמלייםסגור
-
5.לא מובןסופיה 21/11/2020 11:49הגב לתגובה זו0 0העולם מוצף כיום בחסרי יכולת כלכלית,הדור הבא ואחריו...נו נו...וכולם ממש קונים מכוניות חשמליות בהן מוצף השוק....????סגור
-
4.נכון, מומלץ לקנות ALB + ROKנטלי 18/11/2020 11:54הגב לתגובה זו0 0יהנו בפריחת הרכב החשמליסגור
- טען עוד
-
3.רק חשמלי, רק סיניהאימפריה הסינית 18/11/2020 11:45הגב לתגובה זו1 0היצרן שיעמיד מכונית חשמלית במחיר מכונית רגילה יגרום למהפכה משמעותית, ואכן צריכת החשמל תזנקסגור
-
2.צודקת, ולכן זה מה שאני קונהדניאל רפי 18/11/2020 11:10הגב לתגובה זו0 0הביקוש לחשמל יכפיל את עצמו ולכן קונה את כל מניות האנרגיה המייצרות חשמל עם דגש על NEE, ICLN. אין ספק שלשם העולם הולך , ארהב עוד לא התחילה לממש את הפוטנציאל והביקוש ינסוק . קונה גם חברות רכב כי הרווחיות ברכב חשמלי גבוהה ויהיה ביקוש להחלפת ציי רכב CARZסגור
-
"כולם" יקנולאון 21/11/2020 11:51הגב לתגובה זו1 0חשמליות אך ורק כשמחירן ירדסגור
-
1.קצת מטומטם לכתוב כתבה על מותג אחד תוך שימוש במותג אחר (ל"ת)אתר כלכלי? 18/11/2020 10:29הגב לתגובה זו1 0סגור
-
הכתבה על הביקוש לחשמל ולא על מותג כזה או אחר (ל"ת)יוסי 18/11/2020 22:01הגב לתגובה זו1 0סגור