לרכוב על הגל הירוק - לאן יזרמו 1.85 טריליון אירו החל משנת 2021
החודש אושרה באירופה תוכנית תמריצים פיסקלית סביבתית, הגדולה ביותר שאושרה אי פעם וזאת רק ההתחלה; אלו התחומים והחברות המרכזיות אליהם הכסף הממשלתי וההשקעות הפרטיות שיעקבו אחריו צפויים לזרום
שוק ההון הישראלי מכוון אמריקה. הגיוני. אבל בעוד כולנו עסוקים עם ה-S&P500 שחמש מניות ה-FAANG כבר מהוות 23% משוויו, עם ג'ורג'יה והמרוץ לכיבוש הסנאט, עם המהירות בה העולם יחוסן וישכח מהקורונה, עם גודל חבילות הסיוע שבדרך ושאר ירקות, אושרה באירופה תוכנית תמרוץ פיסקלית סביבתית בהיקף של 1.85 טריליון אירו לשבע שנים. כן טריליון! מטרת התוכנית - להגיע לניטרליות בפליטות הפחמן עד 2050.
1.85 טריליון אירו זה רק ההתחלה
אולי אתם לא מתרגשים מפליטות פחמן אבל יש סיבה טובה להתרגש מ-1.85 טריליון אירו בהשקעות ממשלתיות - הן מעודדות גם השקעות של חברות פרטיות וציבוריות. כך לדוגמא הודיעה השבוע חברת החשמל אנל (BIT: ENEL) המייצרת ומוכרת חשמל באיטליה ומדינות נוספות, כי בכוונתה להשקיע 160 מיליארד אירו על מנת לשלש את תפוקת האנרגיה המתחדשת של החברה.
שווי השוק של Enel הוא כ-83 מיליארד אירו. החברה נסחרת במכפיל המתקרב ל-20 עם צמיחה חזויה של 7%. יהיה מעניין לראות האם משקיעים העוקבים אחר השקעות הסקטור הציבורי והעסקי יבחרו להשקיע בחברות כמו Enel העוברות טרנספורמציה עסקית או שיעדיפו חברות כמו RWE AG שהיא החברה השנייה בגודלה בעולם במתקני אנרגיית רוח offshore והחברה השלישית בגודלה באירופה באנרגיה מתחדשת. RWE נסחרת בשווי של כ-23 מיליארד אירו ומכפיל 22 אבל חזויה לצמוח בשיעור של כ-30% בחמש השנים הקרובות.
1.85 טריליון אירו זו תכנית התמריצים הגדולה ביותר שאושרה אי פעם בתחום הסביבה. אם רוצים להבין לאן הכסף הממשלתי וההשקעות הפרטיות שיעקבו אחריו צפויים ללכת, כדאי להתמקד בארבעה ערוצים.
1. אנרגיה מתחדשת
היעד הוא שעד 2030 40% ממקורות האנרגיה באירופה יתבססו על אנרגיה מתחדשת. על מנת להגיע לשם תידרש בשנים הקרובות השקעה משמעותית בפרויקטים חדשים בעיקר שמש ורוח. חברה כמו Orsted A/S המתמחה בהקמת חוות של טורבינות רוח בים כבר נסחרת לפי שווי של כ-50 מיליארד דולר צפויה לצמוח בשנים הקרובות בקצב ממוצע של כ-15% בחמש השנים הקרובות. בחמש השנים האחרונות היא הניבה למשקיעות בה תשואה מצטברת של כ-300% לעומת 175% בלבד שהניבה RWE.
חברת Vestas Wind Systems A/S (סימול: CPH: VWS) המייצרת את הציוד לחברות המקימות את חוות הרוח הציגה בחמש שנים תשואה של 150% בלבד אבל האנליסטים מעריכים את פוטנציאל הצמיחה השנתי בפעילותה בכ-30% בשנה.
אם רוצים שאנרגיה מתחדשת תחליף אנרגיה פוסילית התהליך מחייב השקעה לא רק בהקמת תחנות הכח התחליפיות אלא גם בהמשך פיתוח מואץ של פתרונות אגירה החל מבטריות לרכבים וליישומים ביתיים ועד מערכות אגירה לתחנות כח מכל הסוגים. החזון הזה רחוק מלהיות מדע בדיוני או חלום אירופאי ללא אחיזה במציאות. אפילו בישראל, במכרז האחרון, הכותרות בישרו על 3 חברות שזכו בזכות לספק חשמל סולרי עם אגירה במחיר זול מתעריף חברת חשמל לאנרגיה פוסילית. 19.9 אג' לקוט"ש.
אם זה לא שכנע אתכם שהשוק לפרויקטים של מצברים ואגירת אנרגיה מבשיל תסתכלו על המפעלים של טסלה, על ההשקעה של Enel במיזם עם Ardian להתקנת מצברים לאגירה של אנרגיה לעסקים בקנדה. המיזם כבר מפעיל אספקת חשמל בהיקף של כ-30 מגה וואט כבסיס לצמיחה העתידית. על חברת אורמת שהוסיפה ניהול שירותי אגירה כתחום פעילות רשמי בדוחות. אמנם ברבעון השלישי התחום היווה רק 3.5% מההכנסות אבל רשם צמיחה של 62.5% ביחס לרבעון המקביל ושיעור הרווחיות הגולמית של התחום עבר מהפסד ל-25.6%.
הטכנולוגיה כבר שם, המחירים כבר שם ואפשר להגיע למסקנה שהתחום הבשיל ולכן שיעור הצמיחה יפחת, אבל אפשר לחלופין להסתכל על תחזית ההשקעות בייצור אנרגיה ברחבי העולם ולהבין שיש עוד כמה שנים של צמיחה מהירה ואולי אפילו משמעותית יותר בדרך. בתוך כך, בתחום האגירה עדיין יש מקום רב לטכנולוגיות חדשות ולכן יחסי הסיכון-סיכוי בחברות הללו קיצוניים יותר מאשר בחברות המקימות ומפעילות פרויקטים של אנרגיה מתחדשת.
2. שיקום ושדרוג מבנים
מגורים, משרדים, תשתיות בכל התחומים, יש מרחב רב לשיקום ושדרוג שיגדיל את היעילות האנרגטית, יוזיל את התפעול השוטף ויפחית את פליטות הפחמן. בתחום זה האירופאים שמים דגש על אימוץ טכנולוגיות נקיות לחימום מים, שמירה על אקלים החללים והחדרים ותאורה יעילה. בחברות תעשייתיות נוספים היבטים של רשת חכמה והאינטרנט של הדברים (IOT) לצד ציוד ומכונות יעילות יותר.
חברת ASEA Brown Boveri ABB היא חברת תעשייה שוויצרית הפועלת בתחומי הרובוטיקה והאוטומציה לצד ציוד לתעשיית החשמל והאנרגיה. על אף ששוויה מתקרב ל-60 מיליארד דולר והיא אחת מחברות התעשייה המובילות בעולם היא הייתה צפויה לצמח השנה בכ-10% עד שהקורונה שיבשה את מהלך החיים של כולנו. אם אתם מעריכים כי בשנים הקרובות נראה השקעה מסיבית בייעול ואוטומציה של פסי ייצור ושילוב מאסיבי יותר של רובוטים בתעשייה ייתכן ומעניין יותר להשקיע בחברה כמו Kuka היא אמנם קטנה יותר אבל צפויה לצמוח בשיעור של כ-20% בשנה. זו חברה גרמנית שנוסדה ב-1898 ונסחרת בבורסה בגרמניה אבל נשלטת כיום על-ידי קונצרן סיני בשם Midea Group. למי שמאמין בכיוון אבל מחפש פיזור אפשר לפעול בתחום גם דרך תעודת סל בשם ROBO.
3. תחבורה נקיה
האירופאים והסינים שמים דגש על תחבורה ציבורית חשמלית ואפקטיבית יותר. על פרויקטים המפחיתים את העומס בכבישים וכמובן על מכוניות חשמליות. הסינים מובילים אבל הקצאת התקציבים האירופאית לתחום עשויה לצמצם פערים. אין ספק שיש להם אינטרס ברור לשמור את תעשיית הרכב שלהם רלוונטית גם בשנים הבאות.
בכל שנה נמכרות בסין 25 מיליון מכוניות חדשות. כשהיעד של הסינים הוא ש-20% מהמכוניות הנמכרות כל שנה תהינה חשמליות עד 2025 המשמעות היא מכירה של 5 מיליון מכוניות חשמליות בסין בשנה. נכון לדוחות הרבעון השלישי, כ-20% מההכנסות של טסלה הן מסין ואולי חשוב מכך מאז הרבעון הראשון המכירות שלה לסין הוכפלו! כיום טסלה מוכרת כ-500 אלף מכוניות חשמליות בשנה כשהחברות הסיניות המובילות NEO ו-XPNG מוכרות רק עשרות אלפי מכוניות בשנה כל אחת. בהינתן היעדים של ממשלת סין, לכולן יש מקום לצמוח.
מעבר לכושר הייצור ופוטנציאל הצמיחה יש ניואנסים באסטרטגיות של החברות. NIO הסינית מציעה מודל החכרת סוללות Baas - Battery as a service. הרעיון הוא שאפשר לרכוש את הרכב ללא סוללה ולצד זאת לרכוש את השרות במנוי שנתי שמאפשר התאמת הסוללה לצרכי הלקוח ושירות החלפת סוללות בתוך דקות בפריסה ארצית. להבדיל, טסלה בונה יותר על שדרוג טכנולוגית טווח הנסיעה ומכירת דגמי מכוניות משודרגים יותר מדי שנה כך שכבעלים של טסלה לא תגיעו בכלל לרמת ניצול שתחייב החלפת סוללות. במקום להחליף סוללה, תחליפו אוטו.
GM, לצד מרצדס, וולוו ומותגים נוספים ממקדים את יעדי המכירות של הרכבים חשמליים ל-High-end של השוק בניסיון לא ליתר את פסי הייצור הקיימים. בשוטף החברות הללו נהנות מהגידול בביקוש למכוניות בכלל בעקבות הקורונה, שהבריחה אותנו מהתחבורה הציבורית והוציאה אותנו מהערים.
דרך נוספת ליהנות מהמגמה בתחבורה היא השקעה בחברות המתמחות בשבבים וקישוריות ברכב. כזו היא Infineon המייצרת שבבים, סנסורים, פתרונות קישוריות וטכנולוגיות בטיחות חדשות. חברה אחרת הצומחת במהירות בתחום היא CRNC החולשת כיום על למעלה מ 50% מהשוק לשליטה קולית בפונקציות שונות ברכב.
4. ביזור השוק המשותף
מרכיב משמעותי בתוכנית הוא היכולת ליעל ולתפעל את מגוון המקורות והשימושים האנרגטיים ולשלב בין היתרונות הברורים של רשת מרכזית ליתרונות הברורים של ייצור מקומי ורשת מבוזרת. כשיש אנרגיה מתחדשת לוקלית, מבינים יעילים יותר שיודעים לקחת ולתת אנרגיה אל ומהרשת, מערכות אחסון אנרגיה, תחבורה חשמלית זה מחייב תהליך של הפיכת רשת החשמל לחכמה: דיגיטציה, החלפה והוספה של ציוד לאורך הרשת.
היכולת למכור ולקנות חשמל בהתאם להיצע וביקוש רציפים ממגוון מקורות למגוון צרכנים היא שינוי מהותי שניצניו כבר מוכרים גם בישראל למי ששם פאנלים סולריים על הגג. לא מעט משאבים צפויים להיות מושקעים בעשור הקרוב בשכלול התשתית ובשדרוג מערכות הניהול, האופטימיזציה והבקרה החל מרמת הבניין דרך מדינות ועד לרמה אזורית.
יש לא מעט חברות שצפויות ליהנות מהביקוש - כך Schneider Electric SE – חברה צרפתית בינלאומית המפתחת, מייצרת ומספקת מוצרים בתחום הייצור ההולכה והבקרה של מערכות אספקת חשמל. חברת Rexel SA, היא דוגמא לחברה שהיסטורית המשקיעים לא רוו ממנה יותר מידי נחת אבל יש המעריכים כי הביקוש למוצריה בשנים הקרובות צפוי לגדול.
ולבסוף, אי אפשר להסתכל קדימה בלי להגיד מילה על אנרגיית מימן: הילד החדש בעיר והתקווה הגדולה למגוון רחב של פרויקטים החל מאגירת אנרגיה ועד פתרונות לסוללות חכמות ויעילות יותר לתחבורה. הטכנולוגיה קיימת, היא מעוררת תקוות מרובות בזכות היותה נקייה ומרובת יישומים אבל בכדי שהיא תתפוס מקום מרכזי היא תלויה בעיקר בעמידה ביעדי הפיתוח של אנרגיה מתחדשת. כשזו תתבסס נראה שמימן יהיה המהפכה הגדולה הבאה בשווקים.
שורה תחתונה
1.85 טריליון אירו זו התחלה מרשימה אבל זה רק הכסף שיושקע על-ידי מדינות האיחוד. ככל שיותר חברות ומשקיעים יעריכו שהכסף הזה יספק ביקושים יציבים בתחום כך הם יצרפו את כספם ויצרו מכפלת כח שתשנה את העולם. כשמדינות מניחות את התשתיות ומספקות את הביקוש ההתחלתי כוחות השוק נכנסים להילוך גבוה וכולם יוצאים נשכרים. כך קרה במהפכת האינטרנט, כך קרה במהפכה הממושכת יותר בתחום הבריאות וכך קרה בתחום האנרגיה המתחדשת.
אמנם לא ברור שיהיה אצלנו תקציב ל-2021, שלא לדבר על תכנית חומש אבל אם הממשלה לא תתפרק אפשר כמדינה לקוות שגם אצלנו יעלו ב-2021 על הגל הירוק. שהמדינה תקציב משאבים כמנוף לתעשייה המקומית להתפתח, עם תרומה לאיכות החיים וכאפיק השקעות אטרקטיבי לא רק בעולם אלא גם כאן.
הכותבים הינם ולדי אומנסקי, מנהל השקעות חו"ל ב-IBI תיקי השקעות ואלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות.
* IBI בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות. לחברה ו/או לחברות הקשורות לה עשויות להיות אחזקה ישירה/עקיפה במניות ובחברות המוזכרות בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ או שיווק המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.ניפוח נטו אחסון יקרחארטה בלטה 20/12/2020 18:09הגב לתגובה זו0 0לחמם בית בחשמל יותר יקר מאשר בגז. העברת אנרגיה מחשמל לבטריות וחזרה יוצרת אובדן. מקומות קרים וקפואים גז יותר אפקטיבי.במיזוג מחום לקור חשמל יותר יעילסגור
-
5.GevoGevo 20/12/2020 15:55הגב לתגובה זו0 0Gevoסגור
-
4.אלה אלקלעי איך אפשר "לעקוב" אחרייך ?יוני 20/12/2020 15:51הגב לתגובה זו1 0אין לך טוויטר או פייסבוק או כתבות קבועות שאפשר לעקוב ?את מדהימה ומאוד אוהב את הידע דלךסגור
-
3.אנרגית מימן זה ג'נסל ? מה דעתכם ? (ל"ת)יוגב 20/12/2020 15:49הגב לתגובה זו1 0סגור
-
2.מה ההתלהבות? טמטום קולקטיבי!תומר 20/12/2020 15:07הגב לתגובה זו0 1בזבוז מטורף של כספי ציבור. רוח ושמש - השקעות גרועות לטווח הרחוק שלא רק שלא יניבו את האנרגיה הרצויה יהיו יקרים מאד ולא אפקטיביים, אלא גם מזיקים לסביבה. איך מיצרים שבשבות רוח? איפה יאחסנו את החשמל של הקולטים (בטריות) - במקום זה פשוט יכלו לא לסגור את הכורים האטומיים ולבנות עוד! (אפס פליטה אגב!) ולהשקיע אם כבר בפיוז'ן. פשוט כסף שעובר מיד ליד - מאינטרסים של חברות דלקים לחברות אנרגיה... ובמימון הציבור. מקווה שישראל לא תלך בעקבותם.סגור
- טען עוד
-
1.בלייד רנגר כי, כולם יצטרכו מישהו שיעשה להם את הפאנלים (ל"ת)אמיר 20/12/2020 12:26הגב לתגובה זו0 1סגור
-
הם לא עושים שופ פאנל הם רק מנקים אותם (ל"ת)משקיע 20/12/2020 13:31הגב לתגובה זו0 0סגור