לקראת 2021: כל מה שצריך לדעת לפני ההנפקה של Roblox

רובולוקס היא השם החם בתחום המשחקים עם הכנסות של כחצי מיליארד דולר בשנה: לחברה ממוצע של כ-35 מיליון משתמשים פעילים ביום צמיחה של 80% בשנה
 | 
telegram
(2)

שוק המשחקים הוא כבר ממזמן לא לילדים, מדובר בחברות שמייצרות מיליארדי דולרים, בקצב צמיחה מסחרר. השם החם ביותר בסקטור הוא Roblox, המאפשרת למשתמשים לתכנת משחקים בעצמם ולשחק במשחקים שנוצרו על ידי משתמשים אחרים בפלטפורמה. החברה תכננה לצאת להנפקה כבר השנה, אך דחתה את הופעת הבכורה שלה לשנת 2021. 

 רובולוקס מקליפורניה כבר הגישה את התשקיף לרשות לניירות ערך, והייתה צפויה לגייס בחודש נובמבר מיליארד דולר, על בסיס הערכות של 8 מיליארד דולר. הערכת השווי הפרטית האחרונה של החברה עמדה על כ-4 מיליארד דולר, אך רובולוקס מכוונת להרבה יותר.  
 

הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל

לרובולוקס טכנולוגיה משבשת לעולם המשחקים. תכנות של משחק וידאו הוא תהליך קשה, ארוך מאד הדורש ידע רב בקידוד. יצרניות משחקים כמו יוניטי (סימול:U) שנסחרת לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר, ו- Epic Games ייעלו את התהליך בשנים האחרונות, אך עדיין מדובר בתהליך מורכב טכנית. החברה הצליחה להנגיש את התהליך ולהפוך אותו לפשוט הרבה יותר. באמצעות Roblox Studio המשתמשים יכולים לבנות משחקים באמצעות ״בלוקים״ אינטרנטיים. המערכת פועלת בשפת התכנות הפשוטה Lua, שמיועדת גם לשימוש של ילדים. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

רוב המשחקים של רובולוקס נוצרים על ידי ילדים ומשוחקים על ידי ילדים אחרים. זוהי מערכת אקולוגית שמזינה את עצמה, בכך שהיא מלמדת ילדים ליצור משחקים ויותר חשוב, להפיק מהם רווחים. במהלך השנה, רובולוקס ציינה כי יש לפלטפורמה שלה ממוצע של מעל ל-150 מיליון משתמשים פעילים בחודש (MAU). על פי האנליסטים, בין חודש פברואר ליולי, ה-MAU של החברה זינק ב-35% ל-164 מיליון משתמשים. 

רובולוקס לא עדכנה את נתון ה-MAU בתשקיף לקראת ההנפקה, אך היא חשפה את ממוצע המשתמשים היומי (DAU). נתון זה זינק בשנה שעברה ב-47% ל-17.6 מיליון משתמשים פעילים ביום, השנה החברה דיווחה על זינוק של 82% ל-31.1 מיליון משתמשים ביום במהלך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2020. עד נובמבר, מספר זה טיפס ל-36.2 מיליון משתמשים. 

בסוף חודש ספטמבר, בפלטפורמה של רובולוקס נוצרו 18 מיליון משחקים על ידי 7 מיליון מפתחים. בנוסף פותחו מיליוני פריטים וירטואליים שנוצרו על ידי המשתמשים. מספר השעות הכולל שמשתמשים השקיעו ברובולוקס עלה בשנת 2019 ב-45% ל-13.7 מיליארד שעות, וזינק ב-122% השנה ל-22 מיליארד במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2020. 

המשחק הוא חינמי, ובו משתמשים יכולים להשתמש במטבע הוירטואלי Robux, בכדי לקנות פריטים בהתאמה אישית. מפתחים יכולים לייצר רווחים מהמשחקים שלהם, ורובולוקס גוזרת את הקופון. הכנסות החברה עלו ב-56% ל-488.2 מיליון דולר בשנת 2019, וצמחו ב-68% נוספים ל-588.7 מיליון דולר במהלך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2020. אם זאת, בשורה התחתונה החברה מפספסת. ההפסד הנקי שלה גדל מ-46.3 מיליון דולר בשנת 2019 ל-203.2 מיליון דולר ב-2020. 

החברה מייצרת צמיחה מרשימה בהכנסות ובקצב המשתמשים, אם זאת חלק מהצמיחה בשנת 2020 מיוחסת להשפעות הקורונה. לא ברור אם אכן החברה תצליח לשמור על המומנטום כאשר המשבר יחלוף. החברה גם תלויה במידה רבה בחנות האפליקציות של אפל (סימול:AAPL) ובחנות של גוגל (סימול:GOOG) . מתחילת השנה, 52% מהכנסות החברה הגיעו משתי החנויות הללו, אשר שתיהן מקצצות 30% מהכנסותיה בתוך האפליקציה. ״עמלה״ זו יכולה להקשות על רובולוקס לצמצם הפסדים. 

למעלה מ-2/3 מה-DAU של רובולוקס נמצאים מחוץ לאמריקה וקנדה, כלומר החברה מייצרת צמיחה מהירה יותר בשווקים הבינלאומיים. אחת מאותם שווקים מרכזיים היא סין כמובן, שם Tencent מפקחת על ההשקעה. שוק המשחקים בסין הוא צפוף, אך תמיכה מ- Tencent, משווקת המשחקים הגדולה במדינה, יכולה לעזור לחברה להשיג דריסת רגל בשוק. 

הצמיחה של רובולוקס חזקה, המודל העסקי שלה משבש והיא צפויה למזג את היצירתיות של Minecraft אל תוך הפלטפורמה. אבל לצד הדברים הטובים, חשוב לשים לב לקראת ההנפקה שזה לא בהכרח עסק רווחי, המודל העסקי שלה לא נבדק, והיא נשענת במידה רבה על שוק הפכפך של משתמשים צעירים. 

עם זאת, רובולוקס יכולה לייצב את עסקיה לאחר ההנפקה, להתרחב אל מעבר לים ולמשוך מפתחים וגיימרים נוספים למערכת האקולוגית שלה. בסוף זה עניין של מחיר, והכל יקבע לפי השווי שבו תהיה החברה מונפקת. 

בגזרה הישראלית
פלייטיקה (Playtika) פרסמה טיוטאת תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונה (IPO) בבורסה האמריקאית. החברה שהינה בין הגדולות בעולם בתחום המשחקים המקוונים, נהנית מצמיחה מרשימה בהכנסות וברווח המתואם. ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ב-1.8 מיליארד דולר לעומת 1.4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ה-EBITDA עלה לכ-670 מיליון דולר - גידול של כ-40% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. המספרים האלו תומכים בהערכה כי החברה תגייס לפי שווי של 10-12 מיליארד דולר, וייתכן כי מדובר "בשווי פתיחה". לקראת ה-IPO השווי לרוב עולה ובמהלך המסחר ביום הראשון הוא מתרומם בעשרות אחוזים נוספים. (לכתבה המלאה)

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    זה בולשיט
    נתי 25/12/2020 10:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מנופח לגמרי, זו לא פלטפורמה אלא משחק שנראה כמו חנות אפליקציות. תורידו תבינו. תקנו u
    סגור
  • 1.
    אין על מניות גיימינג בזמן סגר ,ובכלל. (ל"ת)
    חיים 24/12/2020 09:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות