האם סנטה קלאוס יגיע השנה לוול סטריט?
יש להניח שבתקופה זו, בכל שנה, הברוקרים הגדולים, בנקי ההשקעות, הבנקים הרגילים, קרנות הגידור וכל יתר השוורים והדובים של וול סטריט, מעטרים את משרדיהם בצבעי חג, שמים עצי אשוח ומביאים סבאל'ה חביב לבוש אדום עם גמד לצדו, שיעניק לעובדים מתנות לחג. באווירת החג, הם שמים שירי כריסטמס עליזים ומצטרפים בקול תרועה רמה ומרימים כוסיות של ליקר ביצים או ויסקי, או שניהם.
אבל אם יש משהו שאנשי הכספים אוהבים אלה עליות בוול סטריט. אז אם הם כבר לא מאמינים בסנטה קלאוס על המזחלת, הם יכולים לפחות להאמין לסנטה של הכסף. "הראלי של סנטה קלאוס" הוא הראלי שמתחיל בחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ונמשך יומיים לתוך המסחר של השנה החדשה, שאחרי חופשת החג. את המושג טבע ייל הירש – מי שייסד את אלמנך סוחרי המניות – ב-1972.
האם השנה סנטה יגיע?
התקופה הזו לא קיבלה את שמה לשווא. מאז שנות ה-50, מדד ה-S&P נותן בתקופה זו תשואה של כ-1.3% ועם עליות בחמשת ימי המסחר האחרונים ב-78% מהמקרים. אפילו בשנת 2001, כשוול סטריט עדיין הייתה עמוק במשבר הדוט.קום, ה-S&P עלה בשבעת ימי המסחר הללו ב-5.7%. ב-2009, בשיא משבר הסאב פריים, הראלי בתקופה הזו הגיע ל-7.4% בירוק.
לרוב, מה שמתדלק את העליות זה הצפי החזק בשווקים לתוצאות של הקמעונאים, בשל המכירות של המוגברות בסוף השנה. החוזה בין הקמעונאים לעם האמריקאי הוא פשוט: הם מחכים עד סוף השנה כדי לבצע רכישות לחלק ניכר מהשנה שלאחריה. ככה כולם יכולים לחגוג בשורה התחתונה.
הקמעונאים, שחגגו רק לאחרונה את ה"בלאק פריידיי" ואת ה"סייבר מאנדיי", חוגגים שוב את תקופת חג המולד והמסורת הכל-כך אמריקאית של לקנות מתנות ולשימן מתחת לעצי האשוח שנכרתים בהמוניהם מיערות. האמריקאים חוגגים את העובדה שהם יכולים לקנות הרבה מאוד ובזול. לא פעם המבצעים הללו היו עדות לשפע, כשהמוני קונים מסתערים על החנויות כאילו חייהם תלויים בהם.
חגיגת הקניות של כריסטמס לא הגיעה השנה
אלא שהשנה זה פשוט לא קרה. הקניות לכריסטמס עדיין לא הסתיימו, אבל מהנתונים שכן ידועים נכון לעכשיו, חגי הקניות השנה יהיו פחות חגיגיים. לפי איגוד הקמעונאים האמריקאים, המכירות התכווצו פר לקוח מ-362 דולר ב-2019, ל-312 דולר בחמשת ימי המבצעים, כשבשנה שעברה כ-190 מיליון צרכנים קנו ב"חגים", לעומת כ-186 מיליון השנה. אמנם הרכישות באינטרנט נמצאות בעלייה משמעותית כשלמשל ב"סייבר מאנדיי" נרשמה עלייה של 15% ברכישות באונליין לעומת אשתקד, שהם כ-10.8 מיליארד דולר, אבל מה שברור הוא שהמכירות ברשת לא הצליחו למלא את החור שהקמעונאים חשו עם ירידה של 37% בתנועה בחנויות.
נכון שענקיות הקמעונאות האמריקאיות בהן אמזון (AMZN) ווול מארט (WMT), קרוגר (KR) ודומיהן נפגעו פחות, אבל אמריקה האמיתית אינה מורכבת רק מהענקיות. לא מעט עסקים, לכל אורך ורוחב הסקטורים, נסגרו. בחמישה וחצי האחרונים נוספו עוד 8 מיליון אמריקאים למעגל העוני ו-27 מיליון, כלומר 8% מהאוכלוסייה, סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. סביר להניח שמה שיניע השנה את העליות - כמו בכל השנה האחרונה מאז אפריל - זו הריבית האפסית ובעיקר: הזרקות האשראי העצומות של הפד', בסך טריליוני דולרים, לשוק הריפו.
בשוק כבר מזהירים מפני האפשרות שסנטה לא יגיע השנה. "מאז שנות ה-90, סנטה לא הגיע רק שש פעמים לוול סטריט", כתבו האנליסטים בחברת LPL למשקיעים. "בחמש מתוך שש הפעמים הללו, ינואר נסגר באדום, כשרק ב-2016 היו עליות סולידיות – ובכל היתר ירידות. בשורה התחתונה, השוורים של וול סטריט מאמינים בסנטה".
בכל מקרה, לא מדובר בשנה רגילה. גם 2021 לא תהיה שנה רגילה, עד שמבצע החיסונים יתפוס תאוצה ונהיה בטוחים שהחיסון מצליח להילחם בזן האנגלי והדני של הקורונה. בינתיים, נקווה בשביל כולנו שסנטה אכן יגיע ואיתו גם עוד שנה טובה לשווקים.
מה יקרה השנה? נגלה בעוד מספר ימים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.בארץ עליות חזקות בלי להסתכל אחורה חד משמעירמי 25/12/2020 11:40הגב לתגובה זו0 0כסף יחסית גדול הולך להיכנס מעכשיוסגור