סיבה נוספת לשורטיסטים להמר נגד טסלה
החברה של אילון מאסק, שנחשבת לשליטה של שוק הרכבים החשמליים הגלובלי, הרוויחה בפועל רק 721 מיליון דולר בכל השנה הקודמת, אבל השורה התחתונה של טסלה עמדה על 2.3 מיליארד דולר. איך היא עשתה את זה ולמה זה לא מודל כלכלי שיחזיק לאורך זמן?
השיטה היא פשוטה - רישום של הכנסות שאינן בליבת הפעילות כרווחים שינה את התמונה של השורה התחתונה. זה לא רווח מפעילות טסלה עצמה. אבל זה מחלחל לשורה התחתונה. מהסיבה הזו ומסיבות אחרות - בעיקר תמחור גבוה, השורטיסטים לא מרפים מטסלה. בינתיים הם הפסידו עשרות מיליארדי דולרים.
אחוז המניות של טסלה (TSLA) שנמצאות כרגע בשורט עומדות על 6%. רק לשם השוואה, לפני שנה 20% ממניותיה היו בשורט והיא הייתה המניה שעשו עליה הכי הרבה שורטים. לפי נתונים של חברת המחקר S3, ב-2020 השורטיסטים הפסידו על החברה סכום מצרפי של 38 מיליארד דולר, לאחר שעשתה ראלי של 730%. לשם השוואה, ההפסד השני בהיקפו היה על מניית אפל (AAPL) שם השורטיסטים הפסידו "רק" 7 מיליארד דולר.
כנראה שאם יש סיבה שבה השורטיסטים היו בטוחים שמחיר המניה יקרוס, היא בדרך שבה החברה מפסידה כסף. סליחה מרוויחה כסף. כי זה לא ממכירת רכבים. הרווח הנקי שלה היה 721 מיליון דולר ב-2020, אבל לולא הייתה מרוויחה רווח חד פעמי בהיקף של 1.6 מיליארד דולר, היא הייתה סוגרת את השנה בהפסד משמעותי של למעלה מ-800 מיליון דולר.
מה הסיפור? ב-11 מדינות בארה"ב, בהן קליפורניה, ניו יורק וניו ג'רזי, כל יצרן רכב צריך למכור % מסוים של רכבים עם 0% פליטת מזהמים. לרכבים של טסלה אין את הבעיה הזו, כי כל הרכבים שלה עומדים בסטנדרט הזה. אבל יצרנים רבים לא עומדים בזה, אז הם משלמים קרדיטים לטסלה ו"קונים" ממנה את אחוז הרכבים המזהמים. כמו שמדינות קונות אחת מהשנייה את זיהום האוויר, כדי לעמוד בתקנים הבינ"ל. התוקף של החקיקה של הקרדיטים האלה הוא 2025, אבל לא ברור כל כך אם הם יימשכו.
"החבר'ה האלה מפסידים כסף ממכירות מכוניות ועושים כסף מקרדיטים ואלה כנראה שייעלמו", אמר גורדון ג'ונסון מ-GLJ ל-CNN, שנחשב לאחד מהאנליסטים הדוביים על המניה בוול סטריט. "הבעיה של טסלה היא התחרות הקשה ואנחנו לא רואים במודל הכלכלי שלה כמודל בר קיימא", הוסיף.
סמנכ"ל הכספים של טסלה, זקרי קירקהורן, אמר שהמודל הכלכלי של החברה לא בנוי על הקרדיטים הללו. "זה באמת תחום שקשה לחזות את ההכנסות בו. בטווח הארוך מכירת קרדיטים רגולטוריים לא יהיו חלק מתזרים ההכנסות והעסק לא בנוי על זה. ייתכן ולעוד קומץ של רבעונים ההכנסות מהצד הזה יישארו חזקות. ייתכן ולא", אמר קירקהורן.
עם זאת, צריך לזכור כמה דברים. הראשון הוא שהחברה עדיין "בבנייה". לפחות כרגע, היא לא מתעדת להתמודד עם פורד (F) או פולקסווגן (VW), היא בונה את חלקה בשוק הרכבים החשמליים – שאכן נהיה צפוף יותר ויותר עם חברות סיניות כמו NIO שמציפות את השוק.
בשנה שעברה טסלה מסרה 500 אלף רכבים מתוך שוק של 70 מיליון רכבים בעולם. השווי שלה 752 מיליארד דולר גבוה משל 10 חברות הרכב הגדולות בעולם - אין פרופורציה בין ההיקף שלה בשוק הרכבים להיקף שלה בשווי השוק.
יש כמה סיבות לכך. הראשונה היא שרכבים חשמליים הם העתיד ורכבים מונעים בדלק הם העבר. לא רק בשל הדרישות הרגולטוריות, אלא גם מהסיבה שרכבים חשמליים זולים יותר לייצור ודורשים פחות חלקים באופן כללי ועוד פחות חלקים נעים באופן פרטני. לטסלה יש יתרון תחרותי בשוק, גם בשל אופי המכונית, אבל גם בגלל שהם פשוט היו קודם ויש להם המון ידע בתחום, שאחרים עדיין עושים בו את צעדיהם הראשונים.
עוד משהו שצריך לזכור זה שב-2018 החברה הייתה בקשיים תזרימיים. היום היא מציגה רווח גולמי של 5.4 מיליארד דולר בחטיבת הרכבים לבד ויש לה 2.8 מיליארד דולר בקופה – עלייה של 158% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
במקביל לכך, השוק של הרכבים החשמליים גדל ומתרחב. בשנה שעברה פולקסוואגן מכרה יותר רכבים חשמליים באירופה מאשר טסלה, אבל צריך לזכור שעד שיקום המפעל בגרמניה, אירופה מהווה שוק משני עבור החברה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
19.לטסלה יש 19 מיליארד דולר מזומנים חופשייים (ל"ת)עוז 18/02/2021 10:04הגב לתגובה זו0 0סגור
-
18.פרפטום מובילה מכונת גניבת הדעת-כסףרק מזומן 18/02/2021 09:02הגב לתגובה זו0 0בטריה ועוד בטריה ובשלג בטקסס רוצים גז לחימום.סגור
-
17.כמו ששטפק אמר "טסלה זה לא נייר ערך, זה נייר טואלט" (ל"ת)שלומי 09/02/2021 01:25הגב לתגובה זו2 0סגור
-
16.אנליסטים נותנים לה 1200 (ל"ת)חיים 04/02/2021 21:24הגב לתגובה זו0 1סגור
-
15.מדובר בסהכ 5% מההכנסותאייל 04/02/2021 09:19הגב לתגובה זו1 0וככל שטבלה תגדיל את השוק שלה היא פחות תהיה חשופה לסובסידיות. גם על פייסבוק ירדו בהתחלה שהיא לא רווחית. חכו עד שמקל ההוקי יתפוס תאוצה באמת.סגור
- טען עוד
-
14.כמה קישקושים מצד עיתונאיםחומי 03/02/2021 21:39הגב לתגובה זו2 0טסלה היא חברה מצליחה ופורצת דרך. כל הזיבולים נגדה מגיעים מבעלי אינטרס.סגור
-
13.אשכרה נתתם ציטוט של גורדון ג'ונסוןעובר אורח 02/02/2021 23:25הגב לתגובה זו4 0הבן אדם בדיחה מהלכת לכל מי ששמע על טסלה, אותו בחרתם לצטט פה. וואלה ביזיון מצדכם. תעשו קצת מחקר אולי תיראו יותר טוב כהעולם יבין באמת מה הגודל של טסלה.סגור
-
12.כתבה יפה ומושקעת (ל"ת)שי.ע 02/02/2021 21:38הגב לתגובה זו0 3סגור
-
11.טסלה תתרסק 30 אחוזים (ל"ת)אלין 02/02/2021 14:30הגב לתגובה זו4 9סגור
-
הבלים! (ל"ת)לוחו 03/02/2021 21:41הגב לתגובה זו1 0סגור
-
הלוואי. אני אקנה עוד מניות בהנחהאייל 02/02/2021 23:53הגב לתגובה זו3 1לא יהיו עוד הרבה הזדמנויות. בפנים מ2018סגור
-
10.הפסיד את התחת שלו בשורטהכותב 02/02/2021 13:25הגב לתגובה זו11 1ארז אכל גזרסגור
-
9.פגיעה ישירהנורית 02/02/2021 13:06הגב לתגובה זו2 6בנפשו המעריצה של גרינברג שלכם,חסר רק שטיח אדום והערצתו את אלון מאסק תושלםסגור
-
8.אם הם מוכרים 0.7% משוק הרכב ומרוויחים יותר מהגדולים שאפ (ל"ת)עוזי 02/02/2021 12:41הגב לתגובה זו3 3סגור
-
7.טסלה אומנם בועה אבל אם אתה עושה שורט אתה חי בבועה (ל"ת)דוד 02/02/2021 11:03הגב לתגובה זו7 3סגור
-
6.ארז היקר, אתה לא מבין הרבה!דובון 02/02/2021 10:28הגב לתגובה זו16 2אתה יודע מה זה FSD? אתה יודע כמה רכבים תמכור טסלה בשנים הקרובות? אתה יודע מה זאת טסלה אנרגיה? אתה יודע מה זה רובוטקסי? אתה יודע מה זאת טסלה אינשורנס? אתה יודע מה זה סופרצ'ארג'ר? לך ותלמד את כל הנושאים הללו לפני שאתה טוען שכולם טועים ואתה צודק.סגור
-
אתה יודע מה זה חברה מפסידה עפ מכפיל רווח 1600? (ל"ת)כלכלן 02/02/2021 13:20הגב לתגובה זו6 5סגור
-
מכפיל רווח רק כשיש רווחמושיקו 03/02/2021 04:18הגב לתגובה זו0 0המשפט סותר את עצמוסגור
-
היא לא מפסידה היא רווחית כבר לפחות 5S 02/02/2021 14:28הגב לתגובה זו3 3רבעונים וגם מקדונלדס מפסידים על כל קציצה .......סגור
-
לקלקלן המקולקלדובון 02/02/2021 14:12הגב לתגובה זו4 2מי היא חברת הרכבים החשמליים (שרק הם יישארו בעוד עשור) הגדולה בעולם? מי היא חברת תחנות הטעינה הגדולה בעולם? מי היא החברה הראשונה ואולי היחידה שתביא לשוק את הנהיגה העצמית? מי היא החברה שתחולל מהפך ברשת החשמל העולמית עם ה-autobidder שלה (לך תבדוק בגוגל מה זה בדיוק)? מי היא חברת המשאיות החשמליות היחידה עם מפעל מייצר בעולם? כל העסקים האלה צומחים בעשרות אחוזים בשנה, והמעפיל 1,600 הולך לצנוח בחדות כבר ב-2021!סגור
-
לדוב ,שכחתנורית 02/02/2021 13:09הגב לתגובה זו3 1שאלה קטנה,אתה יודע מי זה מאסק ומעריצו שלמה גרינברג?סגור
-
5.בדיחה של כתבהבן כנען 02/02/2021 10:20הגב לתגובה זו9 1VW מכרה יותר רכבים חשמליים מארופה מאשר טסלה זה נכון אבל לטסלה אין מפעלים באירופה. על מנת להבין עם הטענה הזו מחזיקה מיים צריך לבצע את ההשוואה שנה מהיום. טסלה מכרה כפליים מכוניות חשמליות מVW בעולם וזה מה שחשובסגור
-
הבדיחה עלי,יוספה 02/02/2021 13:11הגב לתגובה זו3 2העולם מתמןטט ובאמת יקנו טסלה במחירי על...וסה"כ לא כ"כ יוצאת דופן לעומת הסיניות שהינן הרבה יותר זולות ובאיכות לא שונה בהרבהסגור
-
4.חברת העתידמחקר 02/02/2021 10:20הגב לתגובה זו10 4טסלה היא יותר מחברת מכוניות. בהנחה שאתה מסתכל עליה רק כחברת מכוניות, אתה צודק. אבל אי אפשר להקביל אותה לפורד או לפולסוואגן. החזון של מי שעומד בראשה הרבה יותר גדול ולראיה רק לאחרונה נכנבה לאס אנד פי וגרמה למנהלי הכספים לקנות אותה בשער של 795 דולר. זה הרבה יותר מרק חברת מכוניות. זה גם סוללות ליתיום אנרגיה סולארית ועוד. והיופי שזה רק ההתחלה. האחוזים שהיא עשתה השנה זה כלום לעומת מה שעשתה בכשר שנים אז תאר לעצמך איפה היא יכולה להיות בעוד 10 שנים מהיום. היא כמובן יכולה לרדת ב50 אחוז. אבל היא גם תתאושש מהר. מה זהירידה של 50 אחוז לעומת עלייה של 300 או יותר? אם אתה חושב עליה אך ורק כחברת מכוניות אז זו בסתכלות צרה מדיסגור
-
נכון ונבוןיוספה 02/02/2021 13:15הגב לתגובה זו4 0קנה טסלה בערכי חלל ותגיע קרוב לודאי...אולי....מאדיםמהסגור
-
3.15 מילארד דולר בקופה (ל"ת)מזומן בקופה 02/02/2021 10:08הגב לתגובה זו5 0סגור
-
2.לכול בדיחה יש סוף (ל"ת)ברוש 02/02/2021 10:00הגב לתגובה זו5 6סגור
-
הבדיחה האמיתיתנורית 02/02/2021 13:17הגב לתגובה זו2 0הוא השוק והריבית הנמוכה המניעה אותו,בידן......בוםםםםםםם!!!!טראח!!!!סגור
-
המביןהמבין 02/02/2021 11:30הגב לתגובה זו6 2אם זה היה בדיחה.. הם היו נכנסים לאס אנד פי 500 שזה המדד אולי הכי חשוב בכלכלה העולמית?סגור
-
1.שטויות!אשר 02/02/2021 09:53הגב לתגובה זו11 2בוא נתעלם מעליית ערך נדלן במניות הנדלן כי זה לא ליבת העסק. וגם בניקוי בקרדיטים טסלה רווחית. כתבה מטעה ביותר!סגור