פאראדיי רוצה להיות כמו טסלה, יש לה סיכוי?
בשנת 2019, שוק הרכבים החשמליים בעולם הוערך ב-162 מיליארד דולר ובאותה השנה נמכרו 2.1 מיליון רכבים חשמליים לפי סוכנות האנרגיה העולמית. לפי מחקר של Allied Market השוק צפוי להגיע להיקף של קרוב ל-803 מיליארד דולר ב-2027, עם צמיחה שנתית ממוצעת של (CAGR) של 22.6%. בתוך הסקטור הכי חשוב לתעשיית הרכב העולמית בעשורים האחרונים, השוק של מזרח אסיה מוביל עם הכנסות של 85 מיליארד דולר ב-2019 וצפויה להגיע ב-2027 לרמה של קרוב ל-360 מיליארד דולר. בארה"ב ובקנדה, גודל השוק צפוי להגיע בעוד 6 שנים להיקף של קרוב ל-195 מיליארד דולר. אז אמנם נכון לכרגע יש מחסור חמור ב
זה מסביר במידה לא מבוטלת את שיגעון הנפקות ה-SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג עם חברה פרטית – שחווינו מאז אשתקד. שמות כמו חברת המשאיות ניקולה (NKLA), או יצרניות הרכב הסיניות אקספנג (XPEV), NIO (NIO) ו-BYD שבה מושקע וורן באפט, הייליון, פיסקר, מנועי לורדסטאון, קוואנטומסקייפ. כולן נכנסו בסערה לבורסה בשנתיים האחרונות סביב ההייפ החשמלי והרצון להיות טסלה (TSLA) הבאה.
בכל מקרה, שוק הרכבים החשמליים הוא גדול וכמו תעשיית הרכב הוותיקה, יש בו מקום להרבה יצרניות, מהסיבה הפשוטה ששוק הרכב הוא מבוזר בין רכבים פרטיים, רכבים מסחריים, משאיות, אוטובוסים, רכבים קטנים, גדולים, יוקרתיים ועוד ועוד. כמו בכל תחום אחר, חלק יצליחו יותר וחלק פחות – אבל מקום יש למרביתן ורק הזמן יגיד אם יש להן זכות קיום.
יש לא מעט יצרניות רכב חשמליות צעירות, שפשוטו כשמשמעו, עומדות בתור כדי להיכנס לשוק ולגייס כסף, כשהדרך המועדפת כאמור, היא ה-SPAC. האחרונה שבהן היא חברת פאראדיי פיוצ'ר (Faraday Future) שמתעדת למכור רכבים סופר אקסקולסיביים בהיקף של 21 מיליארד דולר ב-2025. החברה, כמו ניקולה וטסלה, קרויה על שמו של מדען אנגלי מפורסם, מייקל פאראדיי מהמאה ה-19, שגילה כמה תגליות חשובות במיוחד בתחום השדות האלקטרומגנטיים.
החברה הודיעה בסוף השבוע האחרון על כוונתה להתמזג עם ה-SPAC שנקרא פרופרטי סולושיינז (PSAC), בעסקה שתכניס לחברה מיליארד דולר כדי לבנות "להגדיר מחדש את הרכב סופר יוקרתי". לחברה יש שאיפות. אבל ממש. היא מעוניינת להתחרות ביצרניות הרכב הכי יוקרתיות בעולם, בהן רולס רויס (RR.L), בנטלי, פרארי (RACE) ולמבורגיני – כשהרעיון הוא לייצר אחיזה בשוק הסיני, השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים.
בכל אופן, הרכב באמת נראה מעניין ונוצץ, כשתג המחיר צפוי להיות גבוה בהתאם. אבל ההיסטוריה של החברה קצת בעייתית. לפחות מבחינת השווי שניתן לחברה, תחזיות הצמיחה והתחלופה הגבוהה בעמדות הבכירות בחברה.
המיזוג מעניק למניה שווי של 3.4 מיליארד דולר, למרות ששווי השוק של החברה נכון לכרגע עומד על 6 מיליארד. בנוסף, כשכל חברת רכב חשמלי רוצה להיות טסלה, צריך להסתכל על התחזיות ולהבין אם הן ריאליות ביחס למה שטסלה הצליחה לעשות.
כאמור, פאראדיי חוזים הכנסות של 21 מיליארד ב-2025, קרוב לפי 2 מהתחזית של החברה ל-2024, שם עומדות ההכנסות על 11 מיליארד. במקרה של טסלה, היא באמת הצליחה להגיע ל-21 מיליארד דולר הכנסות ב-2018, לאחר שב-2017 הכניסה 12 מיליארד. אבל לקח לטסלה 6 שנים להגיע מפחות למיליארד למכירות של למעלה מ-11 מיליארד.
אז נכון, השוק וצמח במהירות בשנים האחרונות ויש יותר מקום להרוויח כסף, אבל יש גם בלת"מים ותקלות שאי אפשר לחזות. כך שכמו כל השקעה אחרת, כדאי להסתכל טוב טוב על המספרים ולראות עם לתחזיות יש אחיזה במציאות.
עוד משהו שצריך לדעת, זה שהגיוס לא נועד רק למו"פ ולייצור, אלא גם להקל על נטל החוב של פאראדיי, כשרבע, כלומר 250 מיליון דולר ילכו לכסות את הבור בעומק של 850 מיליון דולר של החברה. יתר ה-750 מיליון אמורים לממן את הייצור של הרכב של ה-FF91. זה מתווסף ל-2 המיליארד דולר שכבר הושקעו בפיתוח הרכב, תחת ההנהלה הקודמת.
וזו עוד נקודה. מרבית צוות הניהול המייסד עזב את החברה בשל אי אילו סיבות. חלק עברו למתחרים, כשהמנכ"ל הקודם ומייסד החברה, ג'יה יואטינג פשט רגל ונאלץ להעביר את מניותיו לנושים. הוא עדיין נמצא ברשימה השחורה של השלטונות הסינים בשל חובותיו. הסעיף הזה מופיע באחד מ-7 העמודים של הסיכונים בתשקיף. יואטינג עדיין לוקח חלק פעיל בחברה. בהנהלת החברה אמרו לעיתונות בארה"ב כי הבעיות הללו "הן נחלת העבר", לאחר שבנו מחדש את החברהכדי שתעמוד בסטנדרטים של ניהול מערביים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.אל תשכח שיש גם אופנועים חשמלייםעמית 06/02/2021 16:09הגב לתגובה זו0 0ויש המון כאלה בחול ובארץסגור