מה הדוחות של מולר-מארסק אומרים על מצב הכלכלה העולמית?

מנכ"ל חברת השינוע הימיית הגדולה בעולם אומר שברבעון האחרון נוצר אפקט צוואר בקבוק, בשל עלייה של 5% בנפח המסחר ביחס ל-2019, לעומת ירידה ביכולת לשנע ובמספר המכולות הפנויות
 | 
telegram
(3)

חברת השילוח מולר-מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S 0% A.P... 8.36 0% A.P. MOELLER-MAERSK A/S סגירה:0 פתיחה:8.28 גבוה:8.39 נמוך:8.25 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (AMKBY) הדנית היא חברת השילוח הימית הגדולה בעולם. בשל כך, היא נחשבת לאחד מהברומטרים החשובים בעולם כיום למדידת חיוניות הכלכלה, בשל תלותה של הכלכלה העולמית בשילוח ימי של סחורות – לפחות בינתיים – בין אם בסיסיות ובין אם סחורות לשווקים הקמעונאיים.

עד כמה גדולה החברה? היא ענקית. לפי אתר סטטיסטה, נכון לסוף ינואר, לצי ספינות המשא בעולם, המונה כ-5,000 יחידות, יש קיבולת של 21 מיליון TEU (נפח מכולה ממוצעת שהוא 38.55 מטר מעוקב). באמצעות צי של 710 ספינות – מתוכם 299 בבעלות מלאה והיתר מושכרות בצ'רטר – מולר-מארסק משנעת כחמישית מכל ה-TEU הגלובלי. או למעלה 4.1 מיליון TEU.

אם נשווה את זה לצים הישראלית, שהיא החברה העשירית בגודלה בעולם בתחום השינוע הימי, אז מולר-מארסק גדולה ממנה קרוב לפי 11, כשלצים יש "רק" קרוב ל-380 אלף TEU. בשווי, היא הרבה יותר. צים שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק היא בעלת שווי שוק של קצת למעלה מ-2 מיליארד דולר. מולר-מארסק עומד על 38.4 מיליארד דולר. כלומר פי 19. מבט על המניה מראה שב-12 החודשים האחרונים היא עלתה מרמה של 6.1 דולר למניה ל-10.5 דולר למניה. או עלייה של 66.7%.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

סיקרנו כאן לא מעט את השבר שחוותה שרשרת האספקה העולמית בשל הסגרים של אשתקד, שהובילו לשינויים עמוקים בתפיסות הכלכליות, אבל גם לדפוסי שינוע חדשים. בשנה שעברה דיווחנו כאן על הדימום של חברות הספנות הימית, עד שהצליחו להסתגל למצב החדש. לפי הערכות הספינות הפסידו בכל שבוע 350 מיליון דולר.

כל שכן, השבר בשרשרת האספקה העולמית יגרום לשינוי עמוק בשנים הקרובות בהיקף הסחר הימי. חברות יבזרו את פעילותם על מספר רב של מפעלים אזוריים וקטנים יותר, שיספקו את הביקוש האזורי ויוכלו לתמוך גם במפעלים אחרים. לא עוד שינוע סחורות בהיקף עצום ממקום למקום, אלא מרכז לוגיסטי שייתן מענה אפקטיבי לפי אזור. כך, במקרה של משבר בסדר גודל כזה, יימנעו משבר נוסף בשרשרת האספקה העולמית.

בינתיים, בשל חוסר הוודאות כמו גם הסגרים שאינם מרפים וכל פעם פוגעים בסקטור או סחורה שאמורה להגיע ממדינה נגועה ואינה מגיעה, או שמגיעה באיחור, מביאה ליצירת "צוואר בקבוק משמעותי", לפי מנכ"ל מארסק, סורן סקו, שהוסיף כי המצב בסחר הימי העולמי הוא "חסר תקדים באופן מוחלט".

אתמול פרסמה החברה את דוחותיה והשוק לא אהב אותן, כשבמסחר בוול סטריט היא ירדה ב-6.5%, למרות שהיום ביום המסחר היא כבר מתאוששת ועולה בלמעלה מ-2%. החברה דיווחה שלאחר נפילה של 15% בנפחים שהעבירה ברבעון השני של 2020, בשיא השפעות הסגרים בעולם, היה ריבאונד חד בסוף השנה, שבעצם הגדיל את הנפחים ב-5% ברבעון האחרון של 2020 ביחס לרבעון 4 של 2019.

"המצב יצר צוואר בקבוק משמעותי במושגים של חוסר בקיבולת וחוסר בקונטיינרים, שהעלו את מחירי השינוע", אמר סקו ברעיון ל-CNBC. "אנחנו מנסים להתמודד עם העלייה בביקושים, שהיא חסרת תקדים לחלוטין, גם בגלל שהצרכנים מוציאים כסף, אבל גם בשל תהליך מילוי מחדש של מלאים, לאחר שקמעונאים הפסיקו לרכוש מוצרים מסין ברבעון השני והשלישי של 2020", הוסיף.

החברה הצליחה להכות במעט את התחזיות, כשהציגה EBITDA של 2.71 מיליארד דולר, מול 2.68 מיליארד של הקונצנזוס, אבל מתחת לתחזית של עצמה שעמדה על קצת למעלה מ-3 מיליארד. התוצאות האלה מראות על עלייה של 85% ב-EBITDA ביחס לתקופה המקבילה, כשההכנסות עלו ב-16% ל-11.3 מיליארד דולר. החברה צופה שה-EBITDA ב-2021 ינוע בין 8.5 ל-10.5 מיליארד דולר, כשב-2020 הסתכמה השורה ב-8.3 מיליארד דולר. עם זאת, השוק התאכזב מהתחזיות וזה מה שהוביל לירידות אתמול.

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תיקון טעות
    אלי 13/02/2021 16:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המינוח Teu טיוס מתיחס למכות 20 רגל ,כ 6 מטר אורך שנפחן הפנימי כ 30cbm ולא 38 !
    סגור
  • 2.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 12/02/2021 13:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מספנות ישראל..
    ליאור 12/02/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    12 אניות בנפחים גדולים, שינוע מהאמירויות...הפוטנציאל ברור.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות