שוק הרכבים החשמליים - מה יהיה ב-2021?
קשה להתווכח עם העובדה ש-2020 הייתה כנראה השנה הלוהטת עד כה בשוק מניות הרכבים החשמליים. טסלה (TSLA), ששבתה את דמיון המשקיעים זינקה במאות %, מה שהוביל לגל הנפקות וצפי להנפקות נוספות בעתיד הקרוב, בין אם בהנפקה ראשונית קלאסית (IPO) או השלדים הבורסאיים הידועים בתור ספאקים (SPAC). יתר על כן, לא מדובר בשוק שהוא ספקולטיבי, זה שוק אמיתי. הרכבים החשמליים הם ההתפתחות של תעשיית הרכב הישנה. הכללים לא נשברו, הם רק השתנו. מאות חבות EV נסחרות כבר בוול סטריט, חלקן לא יגיע לקו הגמר, אבל יהיו שיגיעו ויצליחו לייצר תשואה גבוהה למשקיעים.
התעשייה הזו החלה לקבל נפח היקפי יותר בשנתיים האחרונות, כשהתחום התרחב גם לרכבי יוקרה, למשאיות, רכבים מסחריים קטנים, כמו גם חברות של סוללות חשמליות ומימניות בלבד, תחנות תדלוק. קרוב לוודאי שהפיתוחים המדעיים והפריצות הטכנולוגיות ימשיכו לזרום בשנים הקרובות, והן יתדלקו תעשיות נוספות כמו סקטורי הספנות והתעופה העולמית, שמחפשות את הדרכים להוזיל עלויות, אבל גם לעמוד בסטנדרטים רגולטורים של ESG והורדת עקבות פחמן.
"הדבר היחיד שהמשקיעים צריכים לצפות לו בשנה הקרובה זו תנודתיות", אמר מייקל דון, מנכ"ל של חברת הייעוץ לתעשיית הרכב זוזו, לתקשורת בארה"ב. "זה מראה על כמה בטוח שוק הסטארטאפים של הרכבים החשמליים", הוסיף.
הוא צודק. זה לא סוד שכולם, כולם, כולם רוצים להיות טסלה הבאה. ולא משנה באיזה תחום בשוק הזה. ברכבים המשפחתיים ושוק הקרוסאוברים, ניתן למצוא את מרבית היצרניות סיניות החדשות, בהן אקספנג (XPEV), לי אוטו (LI) ו-NIO (NIO) כמובן. NIO היא השם החם בקטגוריה בסין, כשהמכירות שלה אשתקד עלו ב-113% ביחס ל-2019, כשמסרה קרוב ל-44 אלף רכבים. אגב, המובילה בשוק הסיני באופן כללי היא BYD (BYDDF), שבה מושקע וורן באפט ושמכרה אשתקד כמעט 131 אלף רכבים.
בארה"ב יש גם את פיסקר (FSR), שאמורה לשחרר את הדגם הראשון שלה בשנה הבאה, חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה עם פוקסקון לפיתוח רכב חדש. לקנו (GOEV), שמתמחה ברכבים פרטיים, אבל גם ברכבי שילוח קטנים ומיניבוסים, יש הסכם למסירת 100 אלף רכבים עם אמזון (AMZN) והיא אמורה להתחיל ברבעונים הקרובים להתחיל למסור רכבים. וורקהורס (WKHS) אמנם הפסידה במכרז של הדואר לאחרונה, אבל היא גם חזק במרוץ המסחריות, כשגם לייטנינג אימוטורס (ZEV) שם.
אם מסתכלים על רכבי שוק היוקרה, ניתן למצוא את פאראדיי ואת לוסיד, שתיהן אמורות להתמזג עם ספאקים בחודשים הקרובים. ניקולה (NKLA), ריוויאן שעוד לא נסחרת ו-Xos (XOS) מתחרות עם טסלה בשוק המשאיות החשמליות והאוטונומיות. "ריוויאן היא בעלת הסיכויים הטובים ביותר לאתגר את חברות הרכב המסורתיות יותר", אמר דון. "זו חברה שמנוהלת לעילא ולעילא מלמטה עד למעלה. היא יודעת מה קהלי היעד שלה מצפים ממנה והיא פועלת בצורה שיכולה לאתגר גם את טסלה וגם את ההאמר החשמלי של GM", הוסיף.
בתחום הסוללות החשמליות, מה שצפוי להיות אחד השווקים התחרותיים בשנים הקרובות, ניתן למצוא שמות כמו קוואנטומסקיים (QS), בטריות רומיאו (RMO) והייליון (HYLN), כשגם Xos מפתחת סוללות משלה. עם זאת, לא מעט חברות משקיעות בכך, כי שליטה בתחום הסוללות, יבטיח דריסת רגל מתמשכת בשוק הזה.
המצב בשוק הרכבים החשמליים הוא מאוד דומה לשוק התרופות. השוויים של החברות הצעירות, אם נאמר זאת כך, משקפות אופטימיות יתרה לגבי שווי השוק העתידי שלהן והיכולת שלהן לנווט במים החשמליים של העתיד. כלומר, בדיוק חברות הפארמה הגדולות בדרך כלל לא נכנסות לתחום שאין להן היגיון כלכלי להיכנס אליו בשל עלויות גבוהות. לדוגמה, עלות פיתוח החיסון לקורונה, כולל סבבי הניסוי, עלה לפייזר (PFE) וביונטק (BNTX) 150 מיליון דולר.
השחקניות הגדולות בדרך והן רעבות
אותו דבר גם חברות הרכב, כשעלות התכנון והייצור של רכב בודד מגיע למאות מיליוני דולרים, החברות הוותיקות כמו פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F) לא מיהרו להיכנס לשוק החדש. עכשיו ההיגיון הכלכלי הופך להיות יותר הגיוני עם הכניסה המסיבית של ESG והקשחות רגולטוריות, כמו גם עלויות ייצור נמוכות יותר. עולם חדש מופלא.
אז אמנם לקח לספינות הענק האלה כמה שנים להתחיל ולסובב אותן, אבל אלה כבר מסתובבות ורוצות מנתח השוק הצומח הזה. לפולקסוואגן יש תוכנית חומש שבה מושקעים 86 מיליארד דולר, לייצר 70 דגמים של רכבים חשמליים עד 2030.
פורד משקיעה 29 מיליארד בתחום עד 2025, כשבשנה הבאה היא רוצה למכור כבר 16 דגמים על טהרת החשמל, כשהיא מעודדת ממכירות של המוסטאנג מאך E החדשה, שמצליחה לנגוס במכירות של טסלה.
GM הודיעה כי תשקיע 27 מיליארד דולר והיא מצפה להציג 30 דגמים חשמליים עד 2025. GM גם חזקה בתחום הסוללות לאחר שפיתחה את טכנולוגיית אולטיום, שבעתיד תוכל להניע רכב חשמלי עד 600 מייל, או קרוב ל-1,000 ק"מ וכיום מסוגלת להניע רכב לטווח של 400 ק"מ.
בשנים הקרובות נראה יותר ויותר מיזוגים ורכישות
מה זה אומר? בעיקר דבר אחד – כמו בכל שוק אחר, לא כולם ישרדו כדי לספר. אנחנו נהיה עדים לפשיטות רגל של שחקנים שונים בשנים הקרובות, מול קונסולידציה של חברות קטנות שירצו להוות מקשל נגד לחברות הגדולות והוותיקות, אבל גם מיזוגים ורכישות של ענקיות הרכב, שייקנו חברות קטנות יותר לצורך הטמעת טכנולוגיות ו/או פסי ייצור לארסנל.
ככל שילך ויבשיל, המצב הזה בשוק הרכבים החשמליים – שבו נראה עוד ועוד סטארטאפים קורמים עור וגידים ומנסים את מזלם בקרנות הון הסיכון הפרטיות ואז בשווקים הפיננסיים – לא יוכל להימשך לנצח. ראינו את זה בחברות הרכב הוותיקות יותר. ככל שגדלים העלויות גדלות, כשברמה הגלובלית צריך את היכולת להוביל שווקים, אחרת נבלעים. זוכרים את קרייזלר-פיאט-דיימלר? אז כזה.
בכל מקרה, צריך לזכור דבר אחד נוסף לגבי כל שוק הרכבים החשמליים. כדי שאלה יצליחו לעבוד בצורה המיטבית ולהמשיך לגלם פוטנציאל, הם צריכים תשתיות תמיכה רחבות היקף. העולם עוד לא שם. ייקח לא מעט זמן עד שהעולם, הטרוד במגפה, כן יהיה. אז סביר להניח שנראה מניות שיוסיפו לעלות, אבל ככל שמשהו הוא שכיח יותר, כך הוא גם פחות נחשק – וזה בדיוק השלב שבו לא מעט חברות רכב ימצאו את עצמן בשנים הקרובות וכם גם המניות שלהן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.הכותרת לא תואמת לתוכןאברהם 07/03/2021 20:11הגב לתגובה זו2 0הכותרת : "שוק הרכבים האוטונומיים", אבל תוכן הכתבה הוא על רכבים חשמליים.... אלו שתי נישות נפרדות!!!סגור