שוק הרכבים החשמליים מתקרב לטריליון דולר וזה לא ייעצר שם

מי השחקניות המשמעותיות בתחום, אילו תעשיות משיקות ירוויחו ומה המודל של עולם הנהיגה בעשורים הקרובים, שיכחיד את מרבית עבודות השינוע והשילוח ויוביל לעולם חדש שבו תשתנה לחלוטין הדרך בה אנחנו מתניידים?
 | 
telegram
(9)

אם הרכבים החשמליים (EV) נחשבים לעתיד של עולם התחבורה הממונעת, בין אם פרטית או מסחרית, אז הרכבים האוטונומיים (AV) הם העתיד של העתיד. כל מי שעיניו בראשו רואה שלשם הולך עולם התחבורה. יום אחד, פעולת הנהיגה כבר לא תהיה הפונקציה שאנו מכירים כיום. היא כנראה תשמש בעיקר לפעילות פנאי. איך בדיוק היא תיראה? קשה לומר, אבל סביר להניח שהוצאת רישיון נהיגה יהפוך למשהו פחות ופחות שכיח.

עם זאת, נהיגה לבדה לא תיעלם בעשורים הקרובים, לפחות לא עד שהתשתיות ידביקו את הפער הטכנולוגי. מה שסביר להניח שיקרה הוא מה שלרוב קורה במציאות - בהתחלה לפחות יהיה פתרון הביניים שהוא מודל  משולב – או רכב סמי אוטונומי. כלומר, הוא יהיה אוטונומי לגמרי כשהנהג יבחר בכך, ויאפשר לנהג לחזור לקבל שליטה כשירצה.

ראשית, נתחיל מהעובדה הפשוטה שמרבית הרכבים האוטונומיים יהיו גם חשמליים, כך אומר ההגיון הכלכלי. זאת בשל הרגולציה ההולכת והמחמירה בתחום והניסיון העולמי להוריד עקבות פחמן, אבל גם בשל עלויות פיתוח וייצור גרידא - יותר זול לייצר מכוניות חשמליות, שיש בהן הרבה פחות חלקים נעים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

שנית, כל פריצה טכנולוגית בתחום הרכבים האוטונומיים, שעדיין פחות או יותר בחיתוליה, ודאי תשפיע על סקטורים שלמים. דוגמה אחת מובהקת היא של טסלה, כשהיזם והמנכ"ל של החברה, אילון מאסק אמר שבעתיד החברה תספק ציים של מוניות אוטונומיות. לפי קת'י ווד, מנהלת חברת קרנות הסל ARK, יש הסתברות של 50% שטסלה תעמוד ביעד זה עד 2025. תחשבו מה זה אומר על העתיד של נהג המוניות, המשאיות והאוטובוסים.

אבל זה עוד כלום. בעתיד, מטוסים ללא טייס יטיסו סחורות למשלוחים קצרים ובינ"ל, בים ספינות ינווטו בכוחות עצמן, כשלטכנולוגיה עצמה, כמו למרבית טכנולוגיות הקצה, יש לא מעט יישומים צבאיים. זה אומר שלכל חברה בתחום יש אפסייד לא מבוטל, שחורג הרבה מעבר לרכבים בלבד.

שנית, כשהעולם יתבסס יותר ויותר על תעבורה אוטונומית, מעבר לאקוסיסטם תשתיתי שיקימו לצורך התחבורה החדשה, יהיו לרכבים הללו לא מעט תעשיות היקפיות. הדוגמה הכי רלוונטית כיום היא תעשיית מכ"מ הלייזרים (LiDAR), שמייצר למחשבי הרכבים תמונה תלת ממדית באמצעות פולסים של לייזר. אבל יש עוד לא מעט תעשיות. נגיע לזה.

מי שם? כולם!
אז אם סיכמנו שמדובר בעתיד של העתיד, בוודאי אתם אומרים לעצמכם שמדובר בכמה חברות נישה קטנות בראשית דרכן וטסלה (TSLA). אז זהו, שלא. אנחנו כבר חיים בעתיד. מה שנראה בלתי אפשרי לפני 30 שנה, הולך וקורם עור וגידים אל מול עינינו. פחות או יותר כולם כבר שם וכולם שופכים סכומים אסטרונומיים.

לפי אתר ResearchAndMarkets, שווי השוק הגלובלי של תעשיית הרכב האוטונומית הגיע כמעט ל-820 מיליארד דולר ב-2019. הסקטור צמח בממוצע שנתי (CAGR) מאז 2015 בכמעט 13%, למרות שב-2020, בשל השפעות המגפה, הוא ככל הנראה יצטמק ב-5.6%, כשסביר להניח שהמחסור העולמי בשבבים ימשיך ללחוץ על הסקטור כמו על תעשיית הרכב כולה.

דוגמאות לשחקנים בשוק? יש לא מעט. כאמור טסלה נחשבת לאחת המובילות בתחום, אבל הפער הולך ומצטמצם. מאז חודש אוקטובר וויימו (Waymo) השייכת לאלפאבית, חברת האם של גוגל (GOOG), מפעילה באריזונה שבארה"ב צי של למעלה מ-300 רכבים אוטונומיים באזור שמוגבל ל-50 מייל רבוע. מדובר כמובן בניסוי ראשוני, אבל הרכבים כבר צברו קילומטראז' של למעלה מ-20 מיליון מייל והשנה החברה, הנחשבת למובילה בתחום, רוצה להגדיל את שירותיה.

דוגמה נוספת היא של אינטל (INTC), שבאמצעות שת"פ עם ב.מ.וו (BMWYY) ומובילאיי הישראלית, תכננו ב-2019 להשיק מיזם של מוניות אוטונומיות בשיתוף עיריית תל אביב. הפרויקט נדחה אמנם, אבל הטכנולוגיה כאמור חיה ובועטת.

פורד (F) הודיעה כי תשקיע 29 מיליארד דולר ברכבים חשמליים ואוטונומיים עד 2025. באוקטובר האחרון חשפה החברה את הדור הרביעי של רכב הניסוי האוטונומי מדגם הקרוסאובר 'אסקייפ'. בשנה הבאה החברה צפויה, יחד עם חברת ארגו AI להשיק מיזם מסחרי לרכבים אוטונומיים. ארגו AI, מגובה על ידי פולקסוואגן (VWAGY) שהשקיעה בחברה 2.6 מיליאד דולר. ארגו צפויה להשיק בשנה הבאה צי של מוניות אוטונומיות ורכבים מסחריים בארה"ב.

גם ג'נרל מוטורס (GM) שם. בחודש דצמבר האחרון החלה לנסות את רכביה האוטונומיים מדגם קרוז, כשבינואר האחרון חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מיקרוסופט (MSFT) לשילוב טכנולוגיות ענן ברכב. מיקרוסופט תשקיע 2 מיליארד דולר במיזם, לפי שווי של 30 מיליארד, המהווים למעלה משליש משוויה של GM.

גם המקבילה לגוגל הסינית, באידו (BIDU), שם. בינואר השנה הייתה לחברה ה-6 שקיבלה היתר ממדינת קליפורניה לנסות את רכבי האפולו שם, לאחר שבדצמבר הייתה לחברה הראשונה בסין שקיבלה אישור לנסות את רכביה בבייג'ינג.

מניות בתעשייה ההיקפית
קודם כתבנו על ה-LIDAR. הטכנולוגיה נחשבת לקריטית לסקטור. החברה שנחשבת בעיני רבים למובילה בתחום היא לומינר (LAZR), שהצליחה להוריד עלויות ליחידה לפחות מ-1,000 דולר, יחד טווח גילוי גבוה יותר מהמתחרות וברזולוציה גבוהה יותר

אבל יש עוד חברות. אחת מהן היא ענקית החומרה אנבידיה (NVDA), שפיתחה את המעבד הגרפי (CPU) החזק בעולם, שבתחילה היה מיועד לגיימינג, אבל משמש היום מגוון רחב של טכנולוגיות, בהן תעשיית ה-AV, בשל יכולת עיבוד התמונה הגבוה שפיתחה ושלה יש נתח שוק של 90% בתחום ה-CPU.

עוד מניה מעניינת היא מניית אפטיב (APTV). החברה מספק פיתרונות טכנולוגיים בתחום החשמל והבטיחות לתעשייה. בשנה האחרונה עלתה המניה משווי של 51 דולר למניה לכמעט 144 דולר, כששווי שוק החברה האמיר ל-39 מיליארד דולר.

החברה היא שותפה של ליפט (LYFT) ויונדאי בשני פרויקטים שונים, שהעניקה למעלה מ-100 אלף נסיעות עם 94% שביעות רצון. החברה גם ביצעה את הפיילוט הראשון בעולם למוניות אוטונומיות שנערך בסינגפור והרכב שלה הוא הראשון להשלים מסע מחוף לחוף בארה"ב. החברה דיווחה כי ב-2023 תשיק שירותי רכב אוטונומיים במספר ערים בארה"ב.

תגובות לכתבה(9):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    רכב חשמלי ? הנה הסיבות שזו טעות :
    דן 23/03/2021 16:30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    1. אף אחד לא מעוניין להיות תלותי , רכב שכזה הנו תלותי במציאת נקודת טעינה ואם מוצאים יש להמתין לפחות שעה שעתיים , בקיצור להיות מוגבלים . 2. נסעתם בכביש 6 לדוגמא והתהפכה משאית עם חומ"ס שזה אומר פקק ארוך ובמתנה של שעות במקרה הטוב , הסוללה תספיק , לא תספיק , בקיצור מתח ותלות . 3. כשאתם רוכשים סלולארי חדש , בשינה הראשונה מחזיק יומיים ללא טעינה , בשנה לאחר מכן אולי יום ושנה לאחר מכן כמה שעות ....בקיצור , אל תסמכו על ק"מ שמוכר לכם היצרן , זה יהיה נכון במקרה הטוב לחודשים הראשונים . 4. מי שחושב שהוא חוסך דלק , רשות המיסים שוקדת על הטלת מס לפי הק"מ שעשיתם וזה יגבה במעמד הטסט . אז מה עושים , לטעמי רכב היברידי פלאג-אין הפתרון הטוב ביותר , הוא לא תלותי רק בחשמל ....נגמר החשמל , עובר להיברידי רגיל .
    סגור
  • איזו חוסר הבנה זה לא יאמן
    בן כנען 23/03/2021 21:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם אתה תקוע בפקק יש יותר סיכוי שיגמר לך הדתק מאשר תגמר לך הסוללה. יש הבדל של שמעים ואץ במהול סוללה תרכב. מול סולל של טלפון נייד. בקיצור תלמד לפני שאתה כותב
    סגור
  • יש לך כמה טעויות בסיסיות
    דודו 23/03/2021 19:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רכב חשמלי יכול מאוד להתאים בתור רכב שני, כדי להגיע לעבודה ובחזרה. למרבית האנשים מדובר בנסיעה שמהווה 90% מהנסועה שלהם. אם האוטו שלך יכול להגיע ל300 ק"מ בלי טעינה, אתה מסודר. ככה אתה חוסך את רוב ההוצאות שלך, בלי להיות מוגבל ע"י המגבלות של הרכב החשמלי. סעיף 1 לא מעניין כי אתה עושה מסלול קבוע כל יום ויכול להטעין רק בבית. 2 לא רלוונטי כי בפקק המנוע החשמלי לא עובד. סעיף 3, באמת יש ירידה של 10% בביצועים אחרי שנה שנתיים. אבל זה לא כ"כ נורא. 4, נחיה ונראה. אחרי שתחזיק רכב חשמלי אחד בבית, כנראה תבין שהשד לא כ"כ נורא וגם לרכב הראשי תקנה חשמלי.
    סגור
  • אתה בטח מצלם בפילים...
    TT 23/03/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה בטח מצלם בפילים כי אתה מחפד שאיו לך מקום בכרטיס זיכרון
    סגור
  • חובבן, אתה לא מחובר להתפחיות הטכנולגיות (ל"ת)
    א.א הכךי 23/03/2021 19:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 2.
    השאלה היא כזאת:
    דובון 23/03/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי תגיע ראשונה לנהיגה אוטונומית? התשובה היא טסלה. השאלה השניה היא: מי תגבה את המחיר הזול ביותר עבור ק"מ נסיעה? התשובה היא שכיוון שטסלה גם מייצרת את הרכב וגם את החשמל שבו טוענים את הרכב, היא בוודאות תהיה זולה מכל השאר וככל הנראה תהיה מונופול בשוק טריליוני הדולרים של המוניות האוטונומיות.
    סגור
  • waymo תפרוס גם מוניות כאלו. טסלה לא תהיה מונופול
    דודו 23/03/2021 19:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפילו בראיונות עם מאסק הוא שואף לשלוט על 25% מהשוק. זה המון אבל זה לא מונופול. יש עוד מתחרות טובות במרוץ
    סגור
  • 1.
    נראה שנכון היה לציין קרנות הממוקדות בתחום
    אזרח 23/03/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קסם KTFי S&P Kensho Electric Vehicles Index מנוטרלת מט"ח
    סגור
  • קרן הצבי (ל"ת)
    כבשה 23/03/2021 15:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות