"חסימת סואץ יכולה להעלות את מחירי הסחורות ואת תעריפי השילוח"
נראה שכל פעם שסקטור מסוים מתחיל להירגע מהשפעות המגפה והאדם מתכנן את תכנוניו ותחזיותיו, העולם בא וצוחק עלינו. כזו היא הספינה אוור גיוון הענקית התקועה בתעלת סואץ – בדיחה על חשבון הכלכלה העולמית. הבעיה היא שאף אחד לא צוחק, אבל הפגיעה יכולה להיות משמעותית, בשל חשיבות התעלה.
כאמור, ביום שלישי בערב ספינת המשא הענקית הנושאת 20,000 מכולות, ושאורכה 400 מטר ומשקלה למעלה מ-220 טון, נתקעה בתעלת סואץ ויצרה פקק תנועה של למעלה מ-100 ספינות. אורכה של התעלה הוא כ-180 ק"מ והיא מחברת בין הים האדום לים התיכון, והיא אחד מעורקי הסחר החשובים בעולם, שדרכו עוברת 10% מהתעבורה הימית. בכל שנה עוברים בתעלה כ-20 אלף ספינות, הנושאות סחורות מאירופה לאסיה וחזרה.
אז לאחר שסין נסגרה בתחילת 2020 בשל נגיף הקורונה, מה שהוביל לשוק בשרשרת הייצור והאספקה העולמית, השרשרת הזו טרם התאוששה. זה הוביל לשינויים משמעותיים בדרכי השילוח של ספינות המשא הענקיות, אבל גם לסתימות ואיחורים במשלוחים. אז עכשיו האוור גיוון באה ויצרה עוד פקק בעולם פקוק גם כך.
בבנק ג'יי.פי מורגן אומרים כי מקווים שהסיפור יסתיים בימים הקרובים, אבל יש היתכנות אמיתית להתבקעות הספינה, מה שיכול להאריך את משך החילוץ לשבועות. "בסנאריו הרע, התעלה תהיה חסומה למשך זמן מוארך, מה שיכול להוביל לפגיעה בסחר העולמי, עלייה משמעותית בתעריפי הספינות ולהמשיך להעלות מחירי הסחורות ועלייה באינפלציה הגלובלית", כתבו בבנק במכתב למשקיעים.
"סביר להניח שהחסימה תוסיף לקשיים של שרשרת האספקה, שגם כך נפגעו ויצרו צווארי בקבוק", הוסיפו. "ספינות יאלצו לבצע שינוי בנתיב, מה שיוביל למסעות ימיים ארוכים יותר, שייצרו עוד עיכובים", המשיכו ואמרו שחלק מהספינות ייאלצו לשהות שבועיים ויותר בים בשל כך, בשל הצורך להקיף את יבשת אפריקה.
"האימפקט המיידי יהיה על הסחר האירופאי-אסייתי, מה שיוסיף עיכובים לשרשרת האספקה, ישפיע מחיר הנפט ועוד סחורות מזוקקות", כתבו ING במכתב למשקיעים.
בשל העובדה שבין 5 ל-10% מכל האנרגיה בעולם עוברת בתעלה, העליות שחווה אתמול הנפט, היו העליות הגבוהות מזה שנה. החסימה של התעלה תמנע מבין 3 ל-5 מיליון חביות של נפט להגיע לאירופה.
מי שפחות עצובים מהמצב הן חברות הספנות, שצפויות לדרוש ולקבל יותר כסף עבור כל מייל ימי. "ככל שהחסימה תימשך, תעשיית הקונטיינרים והספנות יחוו עלייה בתעריפים, כשייתכן וגם מיכליות ייהנו מכך, במיוחד חברות ספנות אסייתיות שצפויות להרוויח מהמצב", כתבו בג'יי.פי מורגן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.עכשיו הספינה הזו תהיה אשמה בכך שהיא גורמת לאינפלציהרבקה 26/03/2021 22:07הגב לתגובה זו0 0אמנם האינפלציה לא מדווחת נכון ע"י גורמי ממשל בעולם, אבל היא קיימת. אינפלציה משרתת את המשטרים השונים שנמצאים בגירעונות גדולים. טוב לדעת שמצאו את התירוץ האולטימטיבי לאינפלציה כשתתגלה ע"י הציבור.סגור
-
4.שהיום ישחררו את הספינה (ל"ת)אמרו 26/03/2021 15:26הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.איך 220 טון?שחף 26/03/2021 13:39הגב לתגובה זו2 020,000 מכולות והמשקל 220 טון, כלומר בכל מכולה 11 ק''ג. אולי 220,000 טון. שזה אוניית קרגו ענקית.סגור
-
2.הכנסת לחל"תפרוספר 26/03/2021 11:50הגב לתגובה זו1 0עלינו לדרוש הוצאת הכנסת לחל"ת ולדרוש החזרת הכסף שקיבלו בשנה האחרונה מבלי לעשול דבר כל אחד מיליון וחצי ש"ח-זוהי תרמית והונאה של חבורת שקרנים בזויה זוסגור
-
1.איזה כיף שיש לנו נמל באילת, עכשיו צריך רכבת משא (ל"ת)בני 26/03/2021 11:13הגב לתגובה זו1 0סגור