מי אמר שלספאקים אין תחתית? ניקולה לדוגמה
בהרבה מאוד מובנים, ניקולה (NKLA) הייתה אחת מההנפקות שבישרו על טירוף ה-SPAC, אותם שלדים בורסאיים שמוקמים לעד שנתיים לצורך מיזוג פעילות פרטית לתוכם. הטירוף הזה, למרות עליות וירידות לכל אורכו ורוחבו, ממשיך - מתחילת השנה גויסו למעלה מ-100 מיליארד דולר לכמעט 310 ספאקים. בכל 2020 גויסו 83 מיליארד לכ-250 ספאקים. בהתחלה הביצועים היו בשמיים. שמועות על מיזוגים הזניקו מניות שהחלו להיסחר ב-10 דולר (מחיר בסיסי לספאק) - מחיר ששיקף את המזומן בקופה, למחירים גבוהים בעשרות אחוזים ויותר. יש גם ספאקים שהגיעו ל-50 ו-60 דולר (CCIV שתתמזג עם לוסיד המתחרה הקטנה של טסלה) ויש מעבר לכך. אלא שמסתבר שלמרות הנחת הבסיס שמחיר המינימום הוא 10 דולר, זה לא נכון בשטח. אחרי המיזוג, המניות עלולות ליפול מתחת ל-10 דולר באם המשקיעים כבר לא מאמינים בחברה. נכון, שבמקביל למיזוג יש הנפקה לרוב במחיר של 10 דולר לגופים מוסדיים שאמורים להבין מה הם עושים ועדיין, יש כבר לא מעט ספאקים שירדו מתחת ל-10 דולר.
אחת הדוגמאות הטובות למה שתואר למעלה היא מניית ניקולה NKLA. השוק חגג את כניסתה של חברת המשאיות החדשה כשהתמזגה ביוני 2020 עם VectoIQ. בחודש הראשון מאז שהפכה לציבורית, החברה הגיע במהלך אחד מימי המסחר למחיר שנשק ל-94 דולר ושהעניק לה שווי של 28 מיליארד דולר. אמש, אחרי הסגירה המניה ירדה אל מתחת למחיר ההתחלתי שבה הונפקה, כלומר 10 דולר – כמו יתר היחידות בספאקים – אל רמה של 9.65 דולר. כלומר, מספטמבר האחרון, אז עמדה המניה על מחיר של כמעט 80 דולר למניה, היא נפלה בכ-88% - והזרוע, איך אומרים, עוד נטויה. ממש נטויה.
רק 2 מתוך 8 אנליסטים שמסקרים את החברה מחזיקים בעמדת קנייה על המניה, אך מרביתם עדיין מעניקים לה מחיר יעד של 25 דולר – הרבה מעל מחירה הנוכחי.
יש הרבה סיבות שבגינן NKLA ירדה בצורה כל כך דרסטית. הראשונה והעיקרית היא שגילו שהחברה שיקרה למשקיעים. איך שיקרה? חברת הינדנבורג, המתמחה בפוזיציית שורטים, פרסמה כי הפרסומות הכל כך יפות של משאיות שניפקה ניקולה, היו מודל ניסיוני שבחברה פשוט דרדרו במורד גבעה. זה הביא להתפטרותו של המנכ"ל והיזם טרוור מילטון. אחר כך, גם ג'נרל מוטורס (GM), שמתחילים להיכנס חזק לשוק החשמלי, הודיעו על ביטול עסקה משמעותית, שבה ענקית הרכב הייתה אמורה להיכנס כשותפה בחברה. ביום שלישי האחרון המניה קרסה בעוד למעלה מ-6%, הפעם ללא סיבה מיוחדת פרט לכך שמרבית המניות של הספאקים נפלו.
עוד דוגמא לספאק שנסחר בפחות מהמחיר ההתחלתי שבה הונפק? בבקשה. גם יצרנית הרכבים המסחריים החשמליים לורדסטאון (RIDE) ירדה אתמול לרמה של פחות מ-9.2 דולר למניה. כלומר ירידה של למעלה מ-8% ממחיר ליחידה בספאק, וירידה של כמעט 71% משיאה שעמד על 31.4 דולר למניה. לאחרונה פורסם מחקר שהראה כי 70% מהספאקים הציגו ביצועי חסר בחלוף שנה מהנפקתם.
אז זה נכון שעם העלייה בתשואות לפדיון על האג"ח האמריקאי והחשש בשוק מהיפר-אינפלציה, כמו גם היפוך מגמות ההשקעה בשל החיסונים, כל סקטור הטכנולוגיה חטף. אבל הספאקים חטפו יותר. מה שמעיד על כך יותר מהכול זה מצבה של הקרן המחקה, דיפייאנס נקסט ג'ן (SPAK). כשהונפקה באוקטובר אשתקד, מחיר יחידה בסוף יום המסחר הראשון נסגר על 26.2 דולר. בפברואר השנה הגיעה לשיא של 34.9 דולר ליחידה, אבל אתמול ביום המסחר היא נסגרה על מחיר של שמגרד מלמטה את ה-24 דולר. כלומר כמעט 9% ירידה מההשקה ו-31.5% נפילה מהשיא לפני חודשיים.
בכל מקרה, לאחרונה פורסם מחקר חדש של מכון המחקר אדג', ממנו עלה כי 71% מהמניות מ-115 המיזוגים שהושלמו בין 2016 ל-2020, ירדו בשנה לאחר המיזוג. 65% ירדו בתום חודש מתחילת המסחר בהן. זה סיכון למשקיעים. יש גם לא מעט סיפורי הצלחה, כמו הנפקת דראפטקינגס (DKNG) או חברת וירג'ין גלקטיק של המיליארדר ריצ'רד ברנסון, שנחשבות להנפקות איכותיות, אבל התמונה הרבה יותר מורכבת מזה.
רק לאחרונה הודיעה רשות לני"ע בארה"ב, ה-SEC, על בחינת השוק ואף הוציאו אזהרה מיוחדת למשקיעים. "העלייה בכמות הספאקים משקפת שינוי משמעותי ואנחנו בוחנים לעומק את הדיווחים ועוד נושאים מבניים סביב הספאקים", כתב ג'ון קואטס, מנהל החטיבה לפיננסים תאגידיים ב-SEC.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.נו אולי זה הזמן בכל זאת להכנס לניקולה.הודעה אחת יכולה להקפיץ את השווי אלעל (ל"ת)מיקמק 21/04/2021 15:00הגב לתגובה זו2 2סגור
-
אתה רציני?מנוקנק 22/04/2021 07:22הגב לתגובה זו0 0אתה לא קורא עברית? או שאתה אוהב הימוריםסגור
-
אתה רוצה להמר לך לקזינו אין לך מה לעשותשמואל 21/04/2021 18:58הגב לתגובה זו0 0חסר מניות שוות וטובותסגור