אנרגיה מתחדשת
צילום: PIXBABY BY PEXELS

אילו חברות ירוויחו מתוכנית ביידן לאנרגיה מתחדשת?

נשיא ארה"ב הודיע על מטרה - לצמצם את פליטת גזי החממה בארה"ב בכ-50% עד לשנת 2030. הפיתרון: מעבר לשימוש בייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, דוגמת אנרגיות רוח ושמש. מי החברות שיהנו מהשינוי?
לימור זילבר | (9)

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן הודיע כי הוא רוצה לצמצם את פליטת גזי החממה בארה"ב בכ-50% עד 2030 - מטרה שאפתנית שעשויה לעצב מחדש חלקים מהכלכלה האמריקאית והעולמית. ניתן להניח שמשקיעים יוכלו ליהנות ולרכב על גלי השינוי שנעשה כעת, במשך מספר שנים. התוכנית של ביידן, שהוצגה בפסגת יום כדור הארץ שנערכה היום (ה'), קוראת להפחתת פליטות הפחמן של ארה"ב מרמה של 50% שנמדדה בשנת 2005, לרמה של 52% עד לשנת 2030. חלק מהשינויים הדרושים כדי להגיע ליעד זה כבר נעשו, וישנן מספר חברות ומניות שנהנו מכך. על פי נתוני הסוכנות להגנת הסביבה, כרבע מפליטת גזי החממה מקורם בייצור חשמל ומיזוג אויר, כאשר כרבע נוסף מגיע מחקלאות ומייצור עצים. שימושים תעשייתיים מהווים 21% ותחבורה 14% נוספים, ואילו בניינים מהווים כ -6%.

התחום שיעבור את השינוי האגרסיבי ביותר הוא ייצור חשמל, למרות שכבר קורים שינויים מהותיים. החשמל הפך להיות הרבה פחות עתיר פחמן, מכיוון שהשימוש בפחם להפקת חשמל פחת בעשור האחרון. טכניקות חדשות להפקת נפט וגז מפצלי שמן, הפכו את הגז הטבעי לזול ברמה כזו שתחנות כוח עברו בהמוניהן מפחם לגז. גז טבעי עדיין פולט פחמן לאויר, אך לא באותה הכמות כמו פחם. אנתוני יואן, אנליסט סיטיגרופ, אומר כי "כיום כ-40% מהחשמל המופק בעולם מקורו מגז, 19% מפחם, 20% ממקורות גרעיניים ו-20% ממקורות של אנרגיה מתחדשת". יואן מוסיף כי "אם נלך לפי מטרות פליטת הפחמן, זה אומר שעד שנת 2030,  מקורות אנרגיה מתחדשת ואנרגיה גרעינית יצטרכו להוות 70% מייצור החשמל, כאשר הגז הטבעי מהווה חלק ניכר מהשאר ויופסק לחלוטין השימוש בפחם".

לפי יעדי התוכנית של ביידן, על ייצור חשמל להגיע למצב של פליטת אפס פחמן נטו עד 2035. כדי להגיע לשם, אימוץ  אנרגיות מתחדשות דוגמת אנרגיות רוח ושמש יצטרך לעלות במהירות בקצב חסר תקדים

שירותים ציבוריים בתחום החשמל שכבר עברו לשימוש באנרגיות מתחדשות זכו לתגמול על ידי משקיעים עם הערכות שווי גבוהות. המקרה המובהק ביותר לכך היא מניית חברת  NEXTERA ENERGY   (טיקר: NEE), הנסחרת פי 30 ברווח הצפוי למניה, לעומת פי 16 עד 20 אצל מתחרותיה. אם חברות כמו AMERICAN ELECTRIC POWER (סימול: AEP) יצליחו להתעדכן, המניות שלהן יכולות לעלות. חברה כמו איטון Eaton Corporation  EATON CORP (סימול: ETN) המספקת מערכות לניהול אנרגיה, יכולה גם להפיק תועלת.

בנוסף, חברות המייצרות אנרגיה סולארית ורוח ומתקינים של ציוד הקשור לתחום, יוכלו גם הן ליהנות מפירות השינוי. מניות החברות בעסקים אלה זינקו בשנה שעברה כאשר המשקיעים כבר ראו את ההבטחה שקיימת בתחום. המניות צנחו בתחילת השנה, אך אנליסטים ממליצים שוב למשקיעים להיערך בשמות כמו First Solar (FSLR) ו- Sunrun (RUN). חברת אנרגיית שמש ראשונה שודרגה לרכישה ע"י אנליסט סיטיגרופ ג'יי.בי לואי. בנוסף, חברות דוגמת חברת  סולאראדג'  (סימול: SEDG) שזינקה היום במסחר ב-8%, לאחר שהמשקיעים צופים כי גם היא תהנה מהפירות של שיגשוג התחום.

"ייצור רוח ושמש יצטרך לעלות מסביבות 71 גיגה-ואט בשנת 2021 לכ- 234 גיגה-וואט בשנת 2030, ודורש כ-70 גיגה-ואט של תוספות קיבולת חדשות בשנה מ- 2023 עד 2030, ומכפיל את השיא של כל הזמנים בתוספות הקיבולת שנראו בשנת 2020", כתב יואן בהערת מחקר. "שתי דרישות מרכזיות הן: בניית רשתות שידור ופריסה רחבה של מתקני אחסון או תחנות גיבוי". פירוש הדבר כי חברות יצטרכו להשקיע כסף רב בבניית הרשתות שלהם בכדי להתמודד עם השינוי. התהליך עלול להיות מכביד, אך הוא עשוי להיות משתלם עבורם, בהתחשב בכך שהממשלה עשויה לשלם עבור חלק משדרוגי התשתית. שירות ציבורי מוסדר יכול להעביר גם עלויות לצרכנים. 

גם טסלה TESLA INC (סימול: TSLA), שמייצרת פאנלים סולאריים על הגג ומערכות סוללות וכן מכוניות חשמליות, הודיעה השבוע כי תמכור כעת  מערכות סולאריות הכוללות גם סוללות, סימן שעסקי האחסון יהוו אזור צמיחה מרכזי עבור התעשייה.  הקונגרס כבר הציע זיכויי מס על מערכות סוללות, לטובת תמריץ לתעשייה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בתחום אנרגיית הרוח, חברות אירופאיות כמו וסטאס (סימול: VWDRY)  ואורסטד (סימול: DNNGY) יכולות להפיק תועלת. ג'נרל אלקטריק (GE) עשוי גם היא להרוויח. התחבורה תצטרך להשתנות גם אם המעבר עשוי להיות הדרגתי יותר מאשר בתחום השירותים הציבורי של חשמל. השינוי הדרמטי ביותר יגיע ככל הנראה לאחר 2030, צופה האנליסט יואן: "מספר הרכבים החשמליים במכוניות הנוסעים יכול לעלות פי 16 לכ-32 מיליון עד 2030, ולמעלה מ-150 מיליון יחידות עד 2040", כתב. המשקיעים כבר העריכו חברות המייצרות רכבים חשמליים במאות מיליארדי דולרים, רמה שככל הנראה לא תצדיק את רווחיהן במשך מספר שנים.

לתעשיות השונות יש מספר דרכים  אפשריות לצמצום פליטת הפחמן שלהם, אך לא ברור באילו שיטות יבחרו. לכידת ואחסון פחמן היא אחת הדרכים להפחית את הפליטות. אקסון מוביל EXXON MOBIL (XOM) רק הציעה פרויקט בשווי 100 מיליארד דולר בשותפות עם הממשלה וגורמים פרטיים אחרים שייקחו פחמן הנפלט על ידי עסקים כמו מפעלים כימיים לאורך ערוץ הספינה ביוסטון וישאוב אותו מתחת למפרץ מקסיקו. החברה יכולה לתפוס 100 מיליון טון פחמן מדי שנה עד שנת 2040. זה שווה ערך לפליטה השנתית מ- 22 מיליון מכוניות, על פי ה- EPA.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אבי 1 25/04/2021 02:14
    הגב לתגובה זו
    האם גם אורמת תחגוג .. המניה בשפל
  • 6.
    מה לגבי סלים בתחום? (ל"ת)
    נחמן 23/04/2021 18:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עוד חורף אחד קר - והפייק של האקלים יתפוצץ (ל"ת)
    שמוליק 23/04/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גם קנדיין סולאר תחגוג שם (ל"ת)
    המשקיע 23/04/2021 15:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ביאליק 23/04/2021 10:47
    הגב לתגובה זו
    ניתן להשקיע בסלים כדוגמא URA....URNM
  • 2.
    איך פספסת את החברה הכי חשובה בתחום??? ENPH (ל"ת)
    טייגר 7 23/04/2021 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רפי 23/04/2021 08:54
    הגב לתגובה זו
    למה אתם לא מפרסמים חברות ישראליות??
  • אולי אקופיה? (ל"ת)
    ששון 23/04/2021 17:39
    הגב לתגובה זו
  • המשקיע 23/04/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    בנוסף להסכם הבנות עם חברת נאוויטס להקמת פרוייקטים של אנרגיית רוח בים בארהב.....אנלייט הולכת להפתיע ובגדול!!!