פייסבוק תיחקר בחשד שבעזרת נתוני מפרסמים התחרתה בהם בזירת המסחר שלה

לפייסבוק כ-7 מיליון מפרסמים וב"מרקטפלייס" שלה מיליארד קונים מדי חודש, כך לפי דברי צוקרברג. האינטרס של פייסבוק הוא שהעסקאות יבוצעו אצלה ולא באתר חיצוני של לקוחותיה. באיחוד האירופי ובריטניה פתחו בחקירה, שמזכירה אחת אחרת נגד אמזון
 | 
telegram

בעוד שהאיחוד האירופי ובריטניה מתכתשות זו עם על מחלוקות באשר להפצת חיסוני הקורונה, הנה נושא אחד בו שני הצדדים נוקטים קו אחיד: הן באיחוד והן בבריטניה פותחים בחקירת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק בחשד שזו הפרה את חוקי התחרות, כשהשתמשה בדאטה אליו הייתה חשופה דרך המפרסמים בפלטפורמה שלה, ועשתה בו שימוש בזירת המסחר שלה – זו שבה משתמשים ודפים מציעים למכירה מוצרים, חדשים וישנים.

למעשה, באופן רשמי לא הוכרז על שיתוף פעולה כלשהו, כי אם על פתיחת חקירות נפרדות נגד הרשת החברתית. כדי לקבל פרופורציות נזכיר כי ינשם כ-7 מיליון עסקים בעולם מפרסמים דרך פייסבוק, ולפי המייסד והמנכ"ל מארק זוקרברג, ברקע הקורונה, למעלה ממיליארד משתמשים מכרו או קנו דרך זירת המסחר שלה מדי חודש, כך אמר באפריל האחרון.

"בכלכלה הדיגיטלית של ימינו, אסור שדאטה תשמש לעיוות התחרות", כך אמרה מרגרטה וסטגר, נציבת התחרות של האיחוד. "נבחן בפירוט אם הנתונים שבידי פייסבוק נותנים לה יתרון לא חוקי מבחינת התחרות בתחום הפרסום הדיגיטלי. אנשים קונים ומוכרים סחורות מדי יום ברשת, ופייסבוק מתחרת עם החברות מהן היא אוספת נתונים". עוד יבחנו באיחוד האם זירת המסחר עושה גם שימוש בנתוני משתמשי הרשת החברתית עצמה כדי למשוך אותם אליה ובכך מקבלת יתרון גם על פני שירותי פרסום אינטרנטי אחרים. וסטגר עצמה כבר עמדה מאחורי חקירות נגד גוגל, אמזון ואפל, שנקנסו בסך מצרפי של קרוב ל-10 מיליארד דולר. יותר טוב מכלום, אך לא משהו להתרגש ממנו.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אותה זירת מסחר שבלב החקירות הנוכחיות הוקמה עוד ב-2016 על ידי פייסבוק, והיא זמינה ב-70 מדינות שונות. לפני כשנה בפייסבוק אף השיקו שירות נוסף בשם פייסבוק שופס המיועד לחנויות, ולא למשתמשים פרטיים שמוכרים או קונים פריטים. פייסבוק שופס מאפשרת להפוך את דף החנות, בפייסבוק או באינטסטגרם, לחנות אינטרנטית של ממש, שמייתרת את הצורך בהעברת הלקוחות מחוץ לפלטפורמה שלה, לאתר ייעודי בו רק יבצעו את התשלום.

בממלכה האנגלית מצדם מתכננים חקירה נרחבת יותר, כזו שתבחן איך בדיוק פייסבוק אוספת נתונים מהמפרסמים וכן את הפיצ'ר שמאפשר להשתמש בחשבון הפייסבוק הקיים כדי להרשם לשירותים נוספים, ובכך מאפשר לפייסבוק גישה למידע נוסף, ואיך הדבר מסייע לזירת המסחר של פייסבוק וכן לפייסבוק דייטינג.

"בכוונתנו לחקור באופן יסודי את השימוש של פייסבוק בדאטה כדי לדעת האם הפרטיקות העסקיות שלה מעניקות לה יתרון לא הוגן בתחומי השידוכים ברשת והפרסום המקוון", נכתב בהודעתו של אנדראה קוסלי, המפקח הבריטי על התחרות. "כל יתרון שכזה עשוי להקשות על קיומן של המתחרות של פייסבוק, לרבות עסקים חדשים וקטנים, והדבר עשוי להביא להפחתת אפשרויות הבחירה של הצרכנים", אמר.

בפייסבוק מצדם אמרו שהם ישתפו פעולה באופן מלא עם החקירות באיחוד ובבריטניה, זאת במטרה "להוכיח עד כמה אין להן ערך", נמסר בהודעת הרשת החברתית. "זירת המסחר ושירותי הדייטים שלנו מציעים לאנשים יותר אפשרויות ושני השירותים פועלים בסביבה תחרותית ביותר מול הרבה שחקניות גדולות".

החקירות הללו מזכירות חשדות שהופנו כלפי אמזון, על כך שהיא עושה שימוש במידע אליו היא חשופה דרך מוכרים בפלטפורמה שלה כדי לפתח מוצרים שיש להם ביקוש תחת המותג הפרטי ולדעת איך לתמחר אותם. בארצות הברית אף הגיע הבעלים ועד לאחרונה המנכ"ל ג'ף בזוס להעיד על הסוגיה בפני הקונגרס, ובאיחוד האירופי, הגישה וסטגייר תביעה נגד אמזון בנושא בסוף 2020. לפייסבוק אין כידוע שום מותג פרטי והיא לא מוכרת מוצרים, אך האינטרס שלה הוא שעסקה תבוצע דרך זירת המסחר שלה – ולא דרך אתר חיצוני של מי מהמפרסמים דרכה.

זה עתה, ובחלוף שלוש שנים מאז שהוגשה נגד תלונה בצרפת בנושא, פייסבוק אפשרה ללקוחותיה המפרסמים לקבל פירוט שקוף בצורה מלאה על הגישה שלה לנתוני הקמפיינים שלהם. יוזכר כי בתחילת 2019 בגרמניה משרד הקרטלים הורה לרסן את איסוף המידע ממשתמשי פייסבוק, והדבר הביא לסאגה משפטית שטרם נסתיימה.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות