השבר בשרשרת האספקה העולמית: הום דיפו מתחילה לשנע סחורה בעצמה

ענקית הקמעונאות האמריקאית הודיעה כי בשל השפעות המגפה על סקטור הספנות, שהביאה לקצרים ועיכובים בשילוחים, הוביל אותה לצעד הזה. האם ענקיות אחרות ילכו בעקבותיה ואיך זה ישפיע על סקטור הספנות
 | 
telegram

כתבנו כאן לא מעט על השבר בשרשרת האספקה העולמית, שהחל עם סגירת סין בתחילת השנה שעברה ולסגירתן של מרבית המדינות בעולם לאחר מכן. הסגרים החוזרים והנשנים בשל ההתפרצויות, אבל גם אירועים נקודתיים כמו סגירתם של נמלים באוסטרליה בשל סופות, או הפקק הימי שנוצר בתעלת סואץ בעקבות הספינה של אוורגרין שנתקעה שם, כולם הוסיפו לקשיים שהיבואנים והיצואנים נאלצו לספוג, כשהמרוויחות העיקריות היו חברות הספנות, בשל העלייה במחירי השילוח של הקונטיינרים, שעלו בשנה וחצי האחרונות במאות אחוזים. זה גם הוביל לפקקי תנועה מאסיביים בכניסה לנמלים, כשהמחסנים המלאים לא אפשרו לספינות לפרוק את מרכותן.

בתחילת החודש הקודם, סורן סקו, מנכ"ל מולר מארסק, חברת השילוח הימי הגדולה בעולם יצא במסר ברור לקמעונאי העולם. "עבור הלקוחות שלנו, אי אפשר להסתמך על שרשרת האספקה העולמית שאינה אמינה יותר", אמר סקו.  

כנראה שהדברים חלחלו. מי שנמאס לה מהמצב היא ענקית הקמעונאות האמריקאית, הום דיפו (HD), שהודיעה בסוף השבוע כי חכרה ספינה שתשרת את צרכיה באופן בלעדי מהחודש הבא. "הולכת להיות לנו ספינה שהיא רק שלנו ותהיה מחויבת ב-100% לצרכים של הום דיפו", אמר סמנכ"ל התפעול של החברה, טד דקר, בראיון לעיתונות האמריקאית.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בשל המשבר הגלובלי, הום דיפו נאלצה לוותר לעיתים על שירותי השילוח הימיים ונאלצה להטיס מוצרים קטנים יותר – מה שמעלה משמעותית את מחירי השילוח. לפעמים, לדברי דקר, החברה נאלצה לקנות בשוק הפתוח מוצרים כמו ברזים, פרחים, מרכיבים חשמליים ועוד, מה "שהעלה את מחירם בעד פי 4 ביחס לתעריפים הרגילים".

הום דיפו היא באמת ענקית. שווי החברה חצה את ה-330 מיליארד דולר, כשמה-1 למארס החברה, שיא השפל של הירידות האחרונות שהגיעו בעקבות החשש לאינפלציה, המניה עלתה ב-22.6%, מרמה של קרוב ל-254 דולר למניה, לכמעט 311 דולר. בשנה האחרונה המניה עלתה בלמעלה מ-28%.

החכרת הספינה על ידי HD היא צעד חכם מצד החברה. בשביל חברה בסדר הגודל הזה מדובר בכסף קטן, אבל העניין הוא שרק עבורה ועבור עוד קומץ חברות שמסוגלות לשאת בנטל מבלי לפגוע בשורה התחתונה. הקמעונאים, שכבר מתחילים להתכונן לסוף השנה ולחגי הקניות המסורתיים, לא יודעים אם ואיך תגיע הסחורה והם מנסים להתכונן.

הבעיה היא שאחרי הבעיות שיצרה הקורונה, היציאה מהמשבר, לפחות במערב, יוצרת מצב הפוך שבו יש יותר מדי סחורות ופחות מדי ספינות, בשל הליך גריטה מואץ שהחל ב-2008 והביא למחסור בספינות בסקטור העולמי. לבנות ספינה לוקח שנה וחצי, כך שהבעיות שחווה סקטור הספנות והשילוח הימי לא ייפתרו באבחה.

אז האם זה ישפיע על חברות הספנות? התשובה היא כנראה שלא. להפך. כל קמעונאית שתחכור ספינה צריכה שחברה מסחרית שמתמחה בנושא תפעיל אותה. גם אין מספיק חברות שמסוגלות פיזית או כלכלית לחכור ספינות. יתר על כן, כשההכנסות והרווחים של חברות השילוח הימי מרקיעות שחקים והחיסרון בספינות בעולם ימשיך להוות בעיה, נראה שנכון לכרגע, הרבעונים המוצלחים של ענקיות השילוח הימי רק הולכים להתחזק, כשהדבר היחיד שמאיים על הרווחיות שלהן זה מחירי הנפט שמאמירים בחודשים האחרונים, על רקע המחסור העולמי שנוצר בשל הקיצוצים בתפוקת הנפט בשנה וחצי האחרונות.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות