רוצים אוטונומיה: כמה זמן עד שנראה רכבי AV שיהיו כדאיים כלכלית?
יש לא מעט השקות בין תעשיית הרכב היום לזו שהחלה את המהפכה הממונעת בתחילת המאה ה-20. אי אז, היו בארה"ב לא פחות מ-200 יצרני רכבים שונים. אבל לאט לאט, בתהליך של פשיטות רגל מחד – בשל העלויות הגבוהות הנדרשות להקמת מערך לעיצוב והרכבה של רכבים וחלקים – ומנגד תהליכי קונסולודיציה, כשהחברות הקטנות הפכו למותגים בתוך ענקיות, היה תהליך של צמצום. בסוף התהליך הזה נותרנו עם 2 חברות רכב אמריקאיות ענקיות, פורד FORD MOTOR +3.52% FORD MOTOR 11.18 +3.52% סגירה:0 פתיחה:10.78 גבוה:11.38 נמוך:10.78 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (F) וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS +5.1% GENERAL MOT 58.52 +5.1% סגירה:0 פתיחה:55.73 גבוה:58.9 נמוך:55.65 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (GM), כשהיתר נמוגו לדפי ההיסטוריה.
כמובן שיש עוד שינויים עמוקים בתעשיית הרכב. הפורמט האפליקטיבי אמנם נותר כמעט זהה, כלומר זו מכונה שלוקחת אותך מנקודה א' לנקודה ב', אבל הסטנדרטים ההנדסיים השתנו לגמרי. דברים טריוויאליים כמו חגורות בטיחות וכריות אוויר, לא היו קיימות כלל פעם – היום זה א'-ב'. זה הופך את התכנון של כל מודל חדש, שאמור לעמוד בתקינה המחמירה בכל העולם המודרני, ליקר מאוד. בשל העלויות בתחום נראה בשנים הקרובות תהליך של קונסולידציה. שמות כמו פיסקר (FSR), פאראדיי או לורדסטאון (RIDE) יהפכו למותג בתוך פורד או שיתמזגו ביניהן יחד עם עוד כמה מיזמים, כדי שיוכלו להמשיך להיות תחרותיות.
מה שהיה נכון ללפני 100 שנה לתעשייה ההיא, כנראה שיהיה נכון גם לתעשייה במתכונת הנוכחית שלה. הרכבים החשמליים מסמלים את מה שהפורד T ודומותיה סימלו אי אז – הן סימלו את העתיד. השווי של טסלה TESLA INC +3.8% TESLA INC 352.56 +3.8% סגירה:0 פתיחה:341 גבוה:356.64 נמוך:337.7 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (TSLA), שמתקרבת ל-600 מיליארד דולר, ויתר חברות הקשורות לתעשיה, בהן NIO (NIO) ורכבי לי (LI), הם העדות המרכזית לכך.
במקרה של טסלה, זה בעיקר בגלל שהשוק סבור שהיא תמשיך להוביל את שוק הרכבים החשמליים בעתיד – עתיד שמשתנה בכל יום, כשחברות הרכב הוותיקות והגדולות בעולם, רק שופכות יותר כסף למו"פ בתחום הרכבים החשמליים ובהתאמת פסי הייצור לבניית ה-EV העתידיים שלהן.
למה חושבים שטסלה תשלוט? לא רק בגלל הטכנולוגיה של הרכב הפיזי, שכיום נחשבת למתקדמת ביותר, אלא גם בשל העובדה שטסלה נחשבת למובילה בדאטה שהיא אוספת על למעלה מ-1 מיליון רכבים שיש לה על הכביש. היכולת לתרגם את המידע שנצבר לידע מעשי שישפיע לדוגמה על פעילות האינטליגנציה המלאכותית, או על אופן צריכת האנרגיה, כמו גם תיאום בין ציי מכוניות, הופכים את הפרוספקטים לעתיד בלי נהג, או רכב אוטונומי (AV) של החברה למשמעותיים מאוד. אנחנו רואים את זה עם הנהיגה האוטונומית שלה, שהנהגים לוקחים בה חלק פעיל.
הרכבים האוטונומיים הם עדיין העתיד
עוד השקה לתחילת המהפכה של הרכבים המסחריים, כמו אז, גם היום, אחד הדברים שמקשים על התעשייה להתרומם היא העובדה שהיא פשוט עוד לא הבשילה. אז היו צריכים לסלול כבישים ולהקים תחנות דלק. זה משהו שלוקח זמן ועולה לא מעט כסף. היום צריך לבצע התאמות, אבל התעשייה עצמה מסובכת הרבה יותר. ההבדל המהותי בין אז להיום אלה היכולות הטכנולוגיות שמקלות את האפשרות להתייעל כל הזמן.
שוק ה-AV קורם עור וגידים בימים אלה, כשסביר להניח שהרכב החשמלי הוא רק תחנת ביניים בדרך להפיכת כל הרכבים לאוטונומיים ברמה מוחלטת, כשסביר להניח שתמיד ישולבו לתוך הרכב את היכולת להעניק את השליטה לידי נהג אנושי.
החברות החזקות בתחום כבר שם. קת'י ווד נתנה לטסלה מחיר יעד של 3,000 דולר, בשל העובדה כי היא מאמינה שעד 2025 החברה תנהל ציים של מוניות אוטונומיות. ליפט LYFT INC CL A +3.07% LYFT INC CL A 16.79 +3.07% סגירה:0 פתיחה:16.43 גבוה:16.87 נמוך:16.3 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (LYFT) כבר מפעילה צי של רכבים אוטונומיים בלאס וגאס. גם וויימו של גוגל (GOOG) כבר מפעילה מוניות אוטונומיות באריזונה ומתכננת להתרחב לערים ומדינות נוספות. הקרוז האוטונומי של פורד זכה לאישור רגולטורי בקליפורניה.
בקיצור, העתיד כבר פה, אבל הוא עדיין לא כלכלי. רכב אוטונומי של ליפט, שמושתת על האיוניק של יונדאי עולה 150 אלף דולר. בארץ, עם המיסים, זה יגיע לצפונה למיליון שקל לרכב. לא משהו שמרבית משקי הבית יוכלו לעמוד בו. כרגע, רק חברות מסחריות ענקיות מסוגלות לזה.
שוק ה-LIDAR עוד לא שם
פרמטר נוסף שמראה שהשוק עוד לא הבשיל, הוא שוק הלידאר, או מכ"מי לייזר, הנחשבים לעיניים הרחוקות של מערכת הנהיגה האוטונומית. קחו לדוגמה שתי חברות שנסחרות בנאסד"ק. אאוסטר (OUST) ו-AEye (CFAC). שתי החברות הן כמעט באותו שווי שוק, 2.1 ו-2 מילארד דולר בהתאמה. תחזית המכירות של הראשונה מתקרב ל-1.6 מיליארד דולר ב-2025, של השנייה 290 מיליון דולר בלבד.
איך 2 חברות באותו השוק, בעלות תמחור דומה מציגות פערים כאלה? יותר מעניין היא מי תהיה קרובה יותר לאמת. כמו כן, איך זה שלומינאר (LAZR), שנחשבת לאחת מהשחקניות המובילות בתחום חוזה שתמכור "רק" ב-837 מיליון דולר?
השוק, אגב, גם התפקח קצת מהתחום שנחשב ללוהט ב-2020, יחד עם כל שוק הרכבים החשמליים והתעשיות ההיקפיות והמניות יורדות. LAZR, שאומרת שהיא הכי קרובה טכנולוגית להוריד את מחיר היעד של יחידת לידאר לדרומית ל-100 דולר, ירדה ב-27.5% מתחילת השנה. OUST איבדה רק 4.3%. אינוויז (INVZ) הישראלית שגם בשוק הלידאר, ירדה השנה בלמעלה מ-26%, מרמה של 14 דולר למניה לקצת יותר מ-10 דולר למניה ושווי של 1.35 מיליארד דולר.
בכל מקרה, עד שמחירי החלקים והחלפים לא יהיו כדאיים, לא נראה מכוניות שיציעו שירות להמונים, אלא בעיקר לתאגידים ולבעלי יכולות. ביום שזה ישתנה, כנראה שחברות הרכב החדשות יהיו שוות את התמחור שלהן - רק לא באמת ברור, אם ומתי היום הזה יגיע ומי תשרוד את התהליך.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.LIDAR? מי בכלל צריך LIDAR?? (ל"ת)א. מאסק 22/06/2021 08:06הגב לתגובה זו0 0סגור