
סין נלחמת באוסטרליה וביצרני הפלדה בשטחה; מחיר הברזל צולל
זה לא סוד שכמו ארה"ב, היחסים של סין עם לא מעט מדינות בעולם המערבי הן מתוחות, אפילו מאוד. רק לפני שבועיים, מדינות נאט"ו, יחד עם יפן, אוסטרליה וניו זילנד, האשימו את סין בפריצה למערכות מיקרוסופט MICROSOFT (MSFT), כשלראשונה מאז המלחמה הקרה נוסדה ברית בין מדינות מערביות נגד מדינה קומוניסטית. אתמול אפילו גרמניה החלו להיות מודאגת מהשאיפות הסיניות הגוברות ושלחה משחתת לאזור הים הסיני לראשונה מזה 2 עשורים. אז אוסטרליה וסין במסלול התנגשות מדינית כבר שנה וחצי, כשהיחסים בין קנברה – בירת אוסטרליה – לבייג'ינג, בשפל. אמנם בשנה שעברה אוסטרליה, יצואנית הברזל (Iron Ore) הגדולה בעולם – שב-2020 ייצאה 56% מהברזל העולמי – ייצאה לסין ברזל בלמעלה מ-82 מיליארד דולר, אבל יתר הייצוא של יתר המוצרים שלה לסין הגדולה נפל בכמעט 40%. היה חשש כי הירידה בייצוא תפגע בהתאוששות הכלכלית האוסטרלית, אבל בינתיים, החקלאים והיצרנים האוסטרליים מוצאים יעדים חדשים כדי למלא את החלל. בכל מקרה, לפי הדיווחים בסין, היא מחפשת חלופות גם לברזל האוסטרלי וזו כבר יכולה להיות מכה מתחת לחגורה לכלכלה האוסטרלית – רק שלא בטוח שתהיה מדינה שתוכל לספק לה את הרעב למרכיב היסוד של הפלדה. כי בשנה שעברה סין ייבאה למעלה מ-75% מכל הפלדה בעולם, כשהיבואנית השנייה היא יפן עם 6% בלבד.
סין רוצה למתן את ייצור הפלדה וכאן מגיעים לנקודה השנייה. סין מפעילה לחץ דו כיווני על התעשייה. כי מהצד השני של המטבע, סין היא יצרנית הפלדה הגדולה בעולם בפער. בינואר השנה לדוגמה, המדינה הפיקה לא פחות מ-90 מיליון טונות, מתוך כמעט 163 מיליון טונות שיוצרו בעולם כולו. הבאה בתור היא הודו שייצרה "רק" 10 מיליון טון של פלדה. במחצית הראשונה של השנה יצרני הפלדה בסין ייצרו 12% יותר פלדה מאשר במחצית הראשונה של 2020. בבייג'ינג רוצים למתן את הייצור, בין היתר בשל המחויבות להפוך לכלכלה עם 0% פליטות פחמן, כשתעשיית הפלדה מהווה בין 10 ל-20% מסך כל הזיהום בסין. אז הרשויות הורו ליצרנים להפיק פחות והם ינסו, בעיקר מפחד היד הקשה של השלטונות. אבל הגברת הייצור נובעת בין היתר מביקושים גבוהים יותר, בשל השקעות עצומות בתשתיות ובבנייה בעולם. בכל מקרה, זה דוחף את המחיר של הברזל למטה. מאז שהגיע לשיא לפני כשבועיים עם מחיר של כמעט 220 דולר לטון, המחיר ירד ב-18.6% לקצת פחות מ-180 דולר לטון. רק לפני 3 ימים המחיר עמד על למעלה מ-213 דולר לטון והוא נפל ביותר מ-16% בסוף השבוע.
לפי קרדיט סוויס, המחיר צפוי להמשיך לרדת, כשבבנק השוויצרי צופים שבשנה הבאה המחיר הממוצע יעמוד על 144 דולר וימשיך לרדת עד 2025 למחיר ממוצע שנתי של 70 דולר.
- 5.ברזל 04/08/2021 02:24הגב לתגובה זואז למה בישראל היתה עליה של 13% במחירי הברזל החודש
- 4.שישקו 03/08/2021 14:02הגב לתגובה זומוגמר של פלדה ...קרי רכב צנרת ושאר מוצרים יפגע אנושות בצמיחה הסינית....במיוחד שאין תחליף הולם לייהוא הברזל הגולמי מאוסטרליה...לא סתם השוק הסיני נסוג 20 אחוז. דידי .באבא. ועכשיו הפלדה.
- 3.אחרי קריאת הכתבה מבינים את מלחמת טראפ בסין (ל"ת)YL 03/08/2021 13:52הגב לתגובה זו
- 2.חיים 03/08/2021 13:50הגב לתגובה זוהמחיר עלה כי מחיר הסחורות עלה. וגם ההובלה. אז עכשיו הברזל יורד. מחיר דיור ירד בהתאם? לפחות במדדים? בתשומות? יראו איזו השפעה בכיוון מטה? כנראה הגרף נקבע כלפי מעלה בלבד. ירידות? לא אצלנו.
- 1.חגי 03/08/2021 11:31הגב לתגובה זוכתבה בנושא חשוב מדי כדי שתהיה כל כך חובבנית. אם השלטונות בסין דורשות למתן את היצור, כלומר את ההיצע, אז המחיר אמור לעלות, לא? ומה עם גורמים נוספוית שמשפיעים על המחיר, כמו ההיטל החדש ברוסיה?
- בזיל 03/08/2021 14:23הגב לתגובה זוהכוונה לדעתי למתן את הייצור הנסמך על ברזל ופלדה
- דני 03/08/2021 14:04הגב לתגובה זוהגבלת הייצור הסופי לייצוא יפגע רק בסינים והביקוש לברזל יפחת כשההיצע נשאר קבוע. מכאן ירידת מחיר החומר גלם ודאית.