מחסור השבבים בתעשיית הרכב: "יימשך שנים" או "יתאזן ברבעון 4"?
דבר אחד בטוח בכל מחסור השבבים העולמי שפוקד אותנו, הוא חורג ממרבית המחסורים האחרים שחוותה הכלכלה העולמית והוא חורג בהרבה רק מהתחום הכלכלי גרידא. המצב כל כך חמור, שממשלות העולם, בראשן ארה"ב, מנסות למצוא פתרונות להגדלת הקיבולת של ייצור שבבים, שנדרשים לא רק למוצרים כמו רכבים, אלא לכל אספקט טכנולוגי מודרני. לפי בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS) לא פחות מ-169 סקטורים נפגעים באופן ישיר ועקיף בשל המחסור. מיצרניות מתכת, דרך יצרניות מזגנים, סקטור האנרגיה המתחדשת, מבשלות בירה וגם יצרני סבון, כולם כולם, כולם נפגעים.
>>כל מה שצריך לדעת על מלחמות השבבים וההקשר הישראלי
כל זה מתרחש על רקע מלחמת הסחר והחשש של המערב מניסיונות סיניים להשתלט על השוק, כשהרצון ההיסטורי של סין לשלוט בטאיוון, מקבל חיזוק מהמצב בשווקים, שכבר משבית את תעשיית הרכב, בשל חשיבותה של טאיוון לתעשייה. לפי נתונים של טרנדפורס, אשתקד TSMC (TSM) ייצרה 50% מכל השבבים בעולם, כשסך כל נתח השוק של טאיוון מוערך ב-63% מהשוק העולמי. לא רק שזה מונופול עולמי, הוא לא מצליח להתמודד עם הביקושים האדירים שנוצרו בשל השפעות הקורונה ומלחמה על הבכורה העולמית בין ארה"ב וסין. בינתיים המחסור ממשיך. לאחר שטויוטה הודיעה על קיצוץ של 40% בייצור בחודש הבא והפילה בשבוע שעבר את כל מניות הרכבים, נודע שגם טסלה (TSLA) דוחה מסירת רכבים לרבעונים הראשון והשני של 2022. בסוף השבוע גם מרצדס של דיימלר (DDAIF) וגם יגואר לנד רובר הודיעו ללקוחות על דחייה במסירת רכבים. האחרונה הודיעה לחברות הליסינג שהיא עובדת עמן, כי ייקח לפחות שנה קלנדרית אחת לספק 53 מודלים שמייצרת החברה בשל החוסר. חברת המחקר של תעשיית הרכב העולמית, Cap hpi, כתבו כי "יצרנים עושים תעדוף ברישום לערוצים הכי רווחיים שלהם, במיוחד קמעונאות, מה שאומר פחות הזמנות להשכרה בעלת סייקל נמוך ורכבי חברה. הם גם מסיתים פסי ייצור למודלים הכי רווחיים וגם מוציאים חלק מהמרכיבים של הרכבים בשל המחסור בחלקים, מה שמאפשר רכישה של פחות שבבים". אז כמה זמן יימשך המשבר? הדעות חלוקות באפריל השנה, המנכ"ל החדש של אינטל (INTC), פט גלסינגר, אמר כי "מחסור העולמי בשבבים יימשך אחרי 2022". אבל יש עוד כמה הערכות בשוק, בעיקר ביכולת של תעשיית הרכב להתאים את עצמה לטכנולוגיה חדישה יותר. ב-RBC לדוגמה, העריכו השבוע כי המחסור בתעשיית הרכב עצמה יכול להימשך עוד שנים. "תעשיית הרכב משתמשת בטכנולוגיה ישנה יותר, כי הם צריכים שבבים גדולים יותר בשל הסביבה של הרכב. יצרני השבבים לא משקיעים כל כך בטכנולוגיות ישנות", כתב האנליסט ג'וזף ספאק במכתב למשקיעים. מנגד, ממשלת טאיוון מסרה בשישי האחרון כי היא עושה כל מה שהיא יכולה כדי לסייע וכי "השוק יגיע לאיזון ברבעון הרביעי של השנה". בתגובה לבקשה אמריקאית לסיוע, שר הכלכלה הטאיווני, וואנג מיי-הואה, שצוטט ברויטרס, אמר כי היצרנים במדינה אינם הספקים המרכזיים של תעשיית הרכב אבל "יצרניות רלוונטיות עובדות בשיתוף פעולה מלא עם לקוחות מכל העולם, מגיבים בחיוב לצרכים שלהם ומסייעים לפתור את הבעיה בתעשיית הרכב". מיי-הואה הוסיף כי "למרות ששרשרת הייצור של שבבים לתעשיית הרכב היא ארוכה ומורכבת, אבל עם שיתוף הפעולה המלא של החברות שלנו, הערכות בתעשייה הן שהביקושים וההיצע לשבבים לתעשיית הרכב יגיע לאיזון ברבעון הרביעי של השנה".
- 2.מחסור בשבבים 25/08/2021 06:04הגב לתגובה זוהיא צריכה לעלות 20% בחודש עד סוף השנה
- 1.רק מזומן 24/08/2021 20:45הגב לתגובה זוהסינים רוצים נתח שוק והאמריקאים פיתחו ומכרו בזול כמו הישראלים.