"המשבר בשרשרת האספקה בעולם יימשך לפחות עד הקיץ הבא"
כבר שנה וחצי שמשבר הקורונה עושה שמות בשרשרת האספקה העולמית, כשכל סופה, שביתה של עובדים או ספינה שנתקעת בתעלת סואץ, מוסיפים לסיר הלחץ ומעלים את מחירי השילוח של מכולות, כשהשיא היה בתחילת החודש הקודם אז מחיר לשילוח מכולה חצה את ה-20 אלף דולר.
הכול החל עם סגירתה של סין בסוף ינואר אשתקד ונמשך ונמשך ונמשך. הערכנו כאן כי הדבר יוביל לשינויים עמוקים בשרשרת האספקה, תוך הקטנת ההסתמכות על סקטור הספנות ופתיחת יותר מפעלים בכל העולם. אבל כמו האנלוגיה השחוקה הקשורה לעולם זה, שרשרת האספקה היא לא ספינת מרוץ, אלא ספינת משא גדולה וכבדה שלוקח לה המון זמן להסתובב ולעשות את השינויים המתבקשים.
המגפה גם חשפה את חולשתם של מרבית הנמלים בעולם. חוסר מספק בכוח אדם וחוסר בציוד. זה יצר תורים ארוכים בנמלים וכל מהמורה בדרך רק מוסיפה לקשיים. בשל בעיות בכוח האדם, הן בשל הסגרים והן בשל העובדה שאנשים עזבו את עבודתם, בארה"ב מאות אלפי קונטיינרים תקועים על ספינות, או ממתינים לאיסוף למרכזים לוגיסטיים. המחסור בעובדים הוא לא רק בעובדי נמל, אלא גם מחסור בנהגי משאיות כשכמות הקארגו המגיעה לחופיה של ארה"ב שוברת שיאים.
לפי התחזית שנערכה עבור איגוד הקמעונאים האמריקאי על ידי חברת האקט, הנמלים הגדולים בארה"ב היו צפויים לשנע 2.37 מיליון מכולות באוגוסט, שמדובר בשיא לחודש כלשהו מאז שנת 2002. האיגוד צופה שמספר המכולות הצפויות להגיע לארה"ב יתקרב ל-26 מיליון, כשהשיא הגבוה ביותר אי פעם נרשם אשתקד עם 22 מיליון מכולות.
עד כמה המצב בעייתי? בחודש שעבר הנשיא ג'ו ביידן מינה נציג מיוחד מטעמו שאמור להתמודד עם התלונות של בעלי עסקים בנוגע לבעיות באספקה.
קחו לדוגמה את הנמלים בלוס אנג'לס ולונג ביץ', שיחדיו אחראיים על כשליש מכל הטובין שנכנסים לארה"ב. בחודשיים האחרונים, בכל יום נתון לפחות 40 ספינות ממתינות לפרוק את מרכולתיהן מחוץ לנמלים – כשלפני המגפה, היה חריג למצוא ולו ספינה אחת.
"העומס יכול להחמיר כשנגיע לפיק של משלוחי החגים", אמר ג'ין סרוקה, מנכ"ל נמל לוס אנג'לס, לוול סטריט ג'ורנל, והוסיף ששבר את שיא טיפול במכולות בכל חודש ב-13 החודשים האחרונים. "הטרמינלים שלנו צפויים לטפל ב-35% קונטיינרים נכנסים ביחס לשבוע שהחל והמספר הזה יעלה ל-80% בשבוע הבא, ביחס לשבוע המקביל אשתקד."
הסיבה המרכזית לעלייה הדרמטית באה משינוי ההרגלים הצרכניים של האמריקאים, שמוציאים פחות על מסעדות, תיירות ואירועי תרבות ויותר על מוצרים ביתיים. סיבה נוספת היא שהיבואנים אוגרים סחורה, לנוכח הבעיות שהתגלו בשנה שעברה בתחילת הקורונה.
"אני לא רואה ירידה בלחץ על הנמלים, כשרבים מאמינים שהמצב יימשך גם בקיץ של 2022 ואולי גם אחריו", אמר מנכ"ל נמל לונג ביץ', מאריו קורדרו.
אגב, עבור חברות הספנות הגדולות, בהן מולר-מארסק (AMKBY) וצים (ZIM) הישראלית מדובר בחדשות מצוינות, שוודאי ישפיעו על התחזיות שלהן, לאחר שעד כה 2021 הייתה עבורן שנת שיא.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.צים תרויח השנה כ 3 מיליארד דולריצחק 06/09/2021 10:26הגב לתגובה זו1 0והיא נסחרת בשווי שוק מצחיק של 6 מיליארד דולרסגור