עובדי הספנות מתריעים: "שרשרת האספקה העולמית לפני קריסה"
מאז התפרצות מגפת הקורונה, דיווחנו כאן בהרחבה על השינויים והטלטלות של שרשרת האספקה העולמית, שחווה זעזועים קשים. בין סגירת הכלכלות הגדולות בעולם, לסערות באוסטרליה ובסין, ספינת אוור גיוון שנתקעה בתעלת סואץ והשביתה 10% מהתעבורה הימית הגלובלית, נוצרו צווארי בקבוק לכל אורך הגלובוס, כשספינות תקועות מחוץ לנמלים בשל חוסר היכולת לפרוק את מרכולותיהן.
אז למרות שחברות השינוע הימיות כמו צים +2.96% צים 26.1 +2.96% סגירה:0 פתיחה:25.45 גבוה:26.24 נמוך:25.11 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: או מולר מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S +0.85% A.P... 8.3 +0.85% סגירה:0 פתיחה:8.31 גבוה:8.33 נמוך:8.25 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (AMKBY) מרוויחות ועוד סביר להניח שירווחו הרבה (צים הרוויחה ברבעון האחרון הכי הרבה לחברה ישראלית מאז ומעולם), עובדי הלשכה הבינ"ל לספנות (ICS), שלחו מכתב למנהיגי העולם שהתכנסו באו"ם, בו הם מתריעים כי הם נשחקים אחרי קרוב לשנתיים של התמודדות עם המגפה והזהירו מ"קריסה של מערכתית של מערכת השינוע הגלובלית".
זאת לאחר שרבים מהעובדים לא דרכו על אדמה מוצקה למעלה משנה, לא זכו לחיסונים מאושרים על ידי ארגון הבריאות העולמי, כשרבים התפטרו בשל העומסים הבלתי סבירים. בשיא המגפה בשנה שעברה, בשיא המגפה, 400,000 עובדים לא יכלו לרדת מהספינות, ומאז חלקם עובדים בלי חוזה בתוקף.
גם נהגי משאיות נאלצו לאכול הרבה לוקשים, הן בשל מחסור בכוח אדם והן בשל מדיניות סותרת בין מדינות, כשלדוגמה נהגים במעבר ברנר שבין אוסטריה לאיטליה היו תקועים במשאיות בלילות בטמפרטורות שמתחת ל-0 מעלות, בשל העובדה כי ממשלות לא החריגו את עובדי הסקטור ודרשו מכולם בדיקות PCR.
"שרשראות האספקה הגלובליות מתחילות להדק חגורות בשל לחץ מצטבר של שנתיים על עובדי השינוע וזה מתחיל לגבות מחיר", כתבו במכתב שנחתם גם על ידי איגוד התחבורה האווירית (IATA), האיגוד הבינ"ל לשינוע בדרכים (IRU) ואיגוד עובדי השינוע העולמי (ITF).
"כל סקטורי השינוע רואים מחסור בעובדים, כשהצפי הוא שעוד יעזבו בשל טיפול רעוע שקיבלו מיליוני עובדים במהלך המגפה, מה ששם את שרשרת האספקה בסיכון גבוה יותר", המשיכו וביקשו שהמנהיגים ייצרו מנגנון אחיד שיוכל לסייע להם.
סטיבן קוטו, מזכ"ל ה-ITF אמר כי "שרשרת האספקה העולמית מאוד שברירית ותלויה ביורד ים מהפיליפינים, או נהג משאית כדי להעביר את הסחורות. הגיע הזמן שהממשלות ענו על הצרכים של עובדי הסקטור".
חדשות רעות מאוד לעולם
בשנה שעברה העולם הומדרני חטף זעזוע שכמותו לא ידע. נכון, בעבר היו מגפות וכאלה קשות יותר מאשר הקורונה, אבל אחרי קצת יותר ממאה שנה של שקט – מאז השםעת הספרדית שפרצה בסוף מלחמת העולם הראשונה – היה שקט בגזרת הפנדמיות הבינ"ל.
למזלנו, בעידן המודרני, גם עם הסגר האנושי הגדול בהיסטוריה, שהחל בסין, עבר משם לאירופה, ארה"ב, הודו ומרבית העולם, הכלכלה הצליחה לתפקד בשל שני סקטורים מרכזיים. הראשון הוא כמובן הטכנולוגיה, שהצליח לחבר בין האנשים הכלואים בבתיהם ולגשר את הפער הכלכלי שנוצר, אפשר לעסקים להמשיך לנשום ולציבור להזמין מוצרים באינטרנט.
הסקטור השני שהשלים את היכולת המודרנית לשרוד בתנאים כל כך קשים, היה סקטור השינוע הגלובלי. הסקטור מורכב ממשאיות, מטוסים ובעיקר ספינות משא עצומות, שאחראיות על כ-90% משינוע הסחורות בעולם.
וכאמור, ענקיות השילוח נהנו ונהנות משנתיים של שיאים בהכנסות בעקבות המצב, כשבסקטור התעופה מרכיב השילוח הפך לחבל הצלה כמעט יחיד בצל קריסת התנועה הבינ"ל.
אמנם עוד לפני המגפה היה טרנד גלובלי של הפחתת כוח אדם והעברת יותר ויותר תפקידים לידי מכונות ומחשבים, עדיין, החברות הללו צריכות את רבי החובלים, את המהנדסים ועובדי התחזוקה הימיים כדי להפעיל את הספינות ולייצר הכנסות. אם ייווצר מחסור מהותי בכוח אדם, הספינות לא יוכלו לשוט לשום מקום ולא יהיה מי שיעביר קמח, נפט, הזמנות מעליבאבא ALIBABA GROUP -2.2% ALIBABA GROUP 88.59 -2.2% סגירה:0 פתיחה:90.2 גבוה:90.7 נמוך:87.23 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (BABA) או אמזון AMAZON -4.19% AMAZON 202.61 -4.19% סגירה:0 פתיחה:206.77 גבוה:207.3 נמוך:199.62 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (AMZN) ועוד ועוד ועוד.
לאחרונה העריכו מנהלי נמלים בארה"ב כי המשבר בשרשרת האספקה העולמית ייכנס עמוק לתוך 2022, אבל הוא עלול להתארך, אם הסקטור לא ימצא את כוח האדפ המתאים כדי לעמוד ביעדים. זה לבד יכול להכניס לא מעט כלכלות וחברות בינ"ל לסחרור כלכלי, שסופו יכול להיות רע ומר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
12.הספינות מעוקבות בכוונה ! המטרה היא הרעבה עולמית, קריסהכלנית 14/10/2021 16:52הגב לתגובה זו0 0הספינות מעוקבות בכוונה על ידי סדר עולמי לא חדש. המטרה היא קריסה כלכלית, הרעבה עולמית. זו האמת. השקרנים האלה כל הזמן מזיינים תושכל,מי שעוקב יודע את האמת.סגור
-
11.ספקולציותא.ב 02/10/2021 09:43הגב לתגובה זו0 1נראה יותרכמו נבואת הפחדה חסרת בסיססגור
-
10.איפה הממשלות בעולם?עובדה 02/10/2021 06:53הגב לתגובה זו0 2מדוע ממשלות לא תוקעות את חברות הספנות? העולם לפני קריסה כלכלית והממשלות יושבות ומגלגלות עיניים. כנראה שיש מי שרוצה לחסל את מעמד הפועלים ולדכא את האוכלוסיות הנאנקות תחת עול הפרנסה. מעניין כמה שוחד משלמות חברות הספנות לבעלי עניין בממשלות. מהפכת 1917 ברוסיה באה בעקבות עול כלכלי.סגור
-
9.רק בישראלא. 01/10/2021 22:00הגב לתגובה זו0 0הגחעה הזמן ליקנות בישראל ולא מיחו"ל תלכו לקנייה לבד זה יותר פרקטיסגור
-
8.הפד יחלץ מכל צרהרב סרן בועתי 01/10/2021 15:29הגב לתגובה זו3 1כולם יודעים ששוק ההון יכול רק לעלות והכלכלה הריאלית לא באמת מעניינת אף אחדסגור
- טען עוד
-
7.אין שום מחסור עולמי בנהגי משאיותאמת 01/10/2021 12:00הגב לתגובה זו1 5אם היה מחסור אז היו מעלים את השכר ומשפרים את התנאים.סגור
-
אין לך מושג... (ל"ת)דניל 02/10/2021 17:20הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.טעות אחת בסיסית בכתבהעדי בן דוד 01/10/2021 11:37הגב לתגובה זו6 1הרווחיות העצומה היא של חברות הספנות ולא של חברות השילוח. בניגוד לחברות הספנות שמקיימות סוג של קרטל מחירים חברות השילוח בתחרות עצומה ששוחקת מחירים ו אפשרת רווח של 100 עד 150 דולר למכולה כאשר המחיר לחקוח הוא 16000 עד 18,000.סגור
-
5.משלמים משכורות רעב אף אחד לא ישאראלכס 01/10/2021 00:02הגב לתגובה זו7 0קצין בצי סוחר עובד כ300 שעות בחודש בשביל 15,000₪ זה עבדות מודרנית בלי זכויותסגור
-
4.הקריסה הכלכלית הייתה צריכה להגיע מזמןואז..אאא 30/09/2021 21:48הגב לתגובה זו3 1הקריסה הכלכלית הייתה צריכה להגיע מזמן ואז הביקושים היו תואמים לקצב העבודה.סגור
-
3.תוצאה של הפסדים בקרוזיםברברה 30/09/2021 18:47הגב לתגובה זו2 2חברות הספנות הרוויחו יפה מאוניות הקרוז - נוסעים . עכשיו שאוניות הקרוזים הובילו אותם לפשיטת רגל . . הם העמיסו את ההפסדים על הובלת מטענים . שיתחילו להוביל מטענים באוניות קרוז .סגור
-
2.ואנחנו חשבנו שהתחממות היא הבעיהא.ש 30/09/2021 18:38הגב לתגובה זו3 0מסתבר שבעולם גלובלי הכל תלי בהכל. משק כנפי הפרפר במדבר יזיז או יעקב את הגלידה של הילד שלך בבית.סגור
-
1.כסף זהב למרות הכלרק מזומן 30/09/2021 17:17הגב לתגובה זו1 0הברבור השחור יבוא מסין ומהתובלהסגור
-
לעולם לא תדע מהיכן מגיע הברבור השחור (ל"ת)בן 01/10/2021 22:21הגב לתגובה זו0 0סגור