מניית פייסבוק ירדה 15% מהשיא - האם היא הזדמנות?
פייבוק סופגת חבטות בזמן האחרון - עובדת לשעבר תוקפת את התנהלות החברה, הרשת קרסה למשך 6 שעות וקיימת דרישה לפרקה. האם צריך לדאוג? סיכוי אפסי שפייסבוק תפורק, אבל אם כן, בעלי המניות דווקא ירוויחו; ולגבי הביצועים העסקיים - הם ימשיכו לעלות
הסכנה הגדולה לצמיחה הכלכלית ולמניות מתפתחת כתוצאה מ"ההצלחה" של הנשיא ביידן להפוך את ארה"ב מיצואנית ליבואנית נפט שוב, נקווה שהנשיא יתאושש!
פייסבוק META PLATFORMS -4% META PLATFO 554.08 -4% סגירה:0 פתיחה:572.19 גבוה:572.57 נמוך:551.5 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: - להיכן החברה הולכת מכאן? האם שתי החבטות שחטפה פייסבוק מייצרות הזדמנות קניה? נפילת המערכות בפייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ, למרות שנמשכה רק 6 שעות והכול חזר לתיקונו, החרידה מיליארדי משתמשים ברחבי העולם שהשימוש במערכות אלו הוא להם כקוקאין לנרקומן. בעודם מתאוששים הגיעה לסנאט האמריקאי Frances Haugen, מהנדסת מידע ומנהלת מוצר בפייסבוק וליכלכה בגדול על מקום העבודה שלה בעבר. לא רק שהמניה הוכתה אלא שגם הדרישה לפירוק החברה צברה תאוצה ובשבוע האחרון ראינו את המילה divestiture (הַפְשָׁטָה) חוזרת לתקשורת בוול סטריט 37 שנים לאחר פירוקה הרועם של "מאמא בל" AT&T INC +1.93% AT&T INC 22.68 +1.93% סגירה:0 פתיחה:22.25 גבוה:22.75 נמוך:22.2 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: .
מדובר בפירוק הגדול והיחיד מסוגו מאז וול סטריט קיימת. אותו פירוק בוצע כ-15 שנים לאחר שהתחיל הדיון בו ורק לאחר שהחברה נתנה הסכמתה להתפרק ב-1982. למה הסכימה? כי בעלי המניות הגדולים ראו את הפוטנציאל שבפירוק (אולי נעשה על כך ספור בעתיד) ולחצו. היינו שם ולמדנו את הנושא ביחד עם כול סטודנט לכלכלה ומנהל עסקים בארה"ב שלא להזכיר עורכי דין, רואי חשבון ואין ספור משקיעים שראו במקרה גם מדד ליכולות ההתפתחות של חברה בכלכלה של שוק חופשי ותחרותי וגם בסיס להתאמה רגולטורית. האמת היא שפירוק ענקית התקשורת לא היה מגיע לדיון כלל אלמלא היהירות של הנהלת החברה שסירבה לכל הצעה וכפי שסיכם זאת בזמנו הניו יורק טיימס, "זה לא היה המונופול שהביא לפירוק כמו הסיבה שהחברה הרגיזה יותר מידי אנשים בעלי השפעה".
לאחרונה ובמיוחד לאור עדותה של Haugen העובדת לשעבר בפייסבוק, התחילה התקשורת לעסוק באובססיה ממש בפייסבוק ובצורך לפרקה כי הדמיון למקרה AT&T גדול כאשר היהירות שכביכול מפגינה החברה והמייסד-יו"ר צוקרברג, לגישתה דומה ליהירות AT&T ומנהליה.
מי שהקשיב לעדותה של Haugen יכול היה לראות בברור את כעסם של הסנטורים הבכירים ריצ'ארד בלומנטל ומרשה בלקבורן על התנהגותה של פייסבוק והם לא לבד. מומלץ לקרוא את סדרת הכתבות אודות הנושא בניו יורק טיימס תחת הכותרת "חשיפת מעשי השחיתות מאחדת דמוקרטים ורפובליקאים בקשר לפייסבוק".
הסיכוי שפייסבוק תפורק אפסי כמעט: אנחנו לא מאמינים שפייסבוק תפורק. נכון, וועדת הסחר הפדרלית מתקיפה את החברה בהתמדה באשמת "מעמד דומיננטי בתעשיית המדיה החברתית ומונופוליסטי ברשתות" והדרישה לפרוק צוברת תאוצה ברשתות ובבתי הנבחרים אבל הסיבה לפרוק, מונופוליזציה, לא תתפוס בעולם של מהפכת טכנולוגיה-אינפורמציה/ מהפכה כזו למעשה אינה מאפשרת יצירת מונופול אמיתי מהסוג של מאמא בל. אוליגופול כן אבל לא מונופול אמיתי. בנוסף, התוצאות של פרוק AT&T מוכיחות שהמטרה לא הושגה והתוצאה הבטוחה היחידה של פירוק פייסבוק תהיה דומה לתוצאת הפרוק של AT&T. כלומר, יצירה של אוליגופול בתחום הרשתות החברתיות, תופעה שממילא מתקדמת "בכוחות עצמה" בכל סקטור.
לגבי בעלי המניות של FB אלו צריכים לעודד פרוק כי המקרה של AT&T בהחלט מבטיח שירוויחו ובגדול. כל מי שהחזיק מניות AT&T (T) לפני הפירוק קיבל, כתוצאה מהפרוק, 8 מניות. את AT&T פלוס 7 מניות של חברות הבנות, "הבייבי-בל". על החבילה הזאת הרוויח פי 9 משווי מניית ה-T שהחזיק לפני הפרוק. בפועל נשארו היום 3 חברות שהן חלק מאוליגופול התקשורת בארה"ב.
אם FB תפורק למרכיביה ייווצרו תחילה, 3 חברות כמו פייסבוק בתחום הרשתות - פייסבוק עצמה, אינסטגרם, ווואטסאפ, כשלצד זה יש אחזקות נוספות - Onavo, Oculus VR, Beat Games, האחזקות ב-Jio Platforms של Reliance ההודית, Giphy, Kustomer, Mapillary ושאר הסטארטאפים שרכשה.
הרשתות החברתיות של פייסבוק יצטרפו לקבוצת האוליגופול שמתפתחת בתעשיית הרשת החברתית. החלקים של פייסבוק יהיו גדולים מהשלם. מומלץ לקרוא את ספרו של Steve Coll, "The Deal Of The Century: The Breakup Of AT&T" ומתוכו תבינו שזו הייתה עסקת ה Win-win הגדולה ביותר בתולדות וול סטריט, Win-win לכולם, במיוחד לבעלי המניות ולתעשיית התקשורת וצרכנייה אבל הפרוק לא פתר את הבעיות שבגללן בוצע ולדעתנו השיעור נלמד.
זו אינה הפעם הראשונה שמניית FB נמצאת תחת לחץ של חששות, אם בגלל הפעילות שלה בתחום איסוף הדאטה או בגלל חשש מתחרות. בקיץ 2018 נוצר מצב דומה שבעקבותיו ירד אמון הצרכנים בפייסבוק ב-66% והמניה ירדה ב-35% וכבר אז הציעו הרגולטורים לדון בשלושה צעדים שיחייבו את החברה.
ראשית להפריד את אינסטגרם ואת וואטסאפ. שנית, לאסור על החברה לכפות אי-תחרותיות על המפתחים ושלישית לקבל אישור הרגולטורים על כל רכישת חברה נוספת. בעקבות הדרישות הגיע גם גל תביעות שבסופו שילמה החברה 5 מיליארד דולרים.
כל זה לא מנע מהמניה לחזור ולשבור שיאים ומהחברה להגיע לשיאי הכנסה ורווח חדשים.
האנליסט מייקל פכטר מוודבוש שנחשב מהאנליסטים המובילים בעולם בתחום רשתות חברתיות, מדיה דיגיטלית ותקשורת אלקטרונית הסביר השבוע שלמרות הלחץ הרגולטורי המתמשך ולמרות שיש אמת בהאשמות מול פייסבוק קשה מאוד להאמין שאפילו הצעה להפרדת וואטסאפ ואינסטגרם תעבור איזשהו בית משפט פדרלי ובטוח לא את בתי הנבחרים. "הצרכנים", כותב פכטר, "לא נפגעים כתוצאה מרכישות שעושה פייסבוק, ההפך. תהליך פירוק ארוך יביא, לצרכן, יותר נזק מתועלת ותביעות יסתיימו בעוד קנסות ובעוד בדיקות על רכישות עתידיות, לא יותר מכך. לכל היותר.
"החברות שחיו שנים בצילה של פייסבוק יכולות לנסות לנצל החולשה הנוכחית ולהציע פתרונות שימשכו יותר לקוחות (מה שיכלו לעשות גם בעבר ולא הצליחו) אבל פייסבוק, למרות הדאגה על השימוש במידע האישי ולמרות הכול עדיין מציעה את הסביבה המועדפת, השירות העדיף ואת קדמת הטכנולוגיה. איני רואה סיבה שסיבוב 2018 לא יחזור על עצמו גם כעת".
האמת היא שיש אין ספור אלטרנטיבות למכלול השירותים שמציעה פייסבוק (מענקיות הרשת האחרות ועד ל-MeWe ועוד). אבל אלטרנטיבות היו קיימות עוד מלפני שהוקמה פייסבוק ומתרבות מאז ופייסבוק הולכת ומתחזקת. מומלץ לקרוא את הדיון באתר ה- quora בנושא, "מה יכול להחליף את פייסבוק בעתיד?" והמאמר המעניין בוושינגטון פוסט על התחליפים לפייסבוק (שאינם באמת רציניים כרגע) .
המשבר של 2018 אגב פגע קשה, זמנית, במניה ובמוניטין של החברה אבל לא בהכנסות וברווחיות שהמשיכו לעלות וזה הכיוון שלדעתנו יימשך. חלק משמעותי מהאופטימיות שלנו לגבי המשך התפתחותה החיובי של החברה והמניה קשור בצוקרברג, שרוב המומחים טעו בו מההתחלה. צוקרברג וחברי ההנהלה האחרים ובמיוחד הגברת שריל סנדברג, מנהלת התפעול, יצאו בגדול מהעליהום של 2018 ולפי התגובות הראשוניות הם יעשו זאת גם כעת. צוקרברג כבר מגיב ופועל לתיקון התדמית. עוד בתוך עדותה של Haugen לגבי הנזק שגורמת החברה לילדים ונערות פרסם צוקרברג שהחברה תכניס בקרוב כל מיני אמצעים שמיועדים לעצור התופעות. הוא גם יוצא בקמפיין לטיהור שמה של החברה, למינויי החברה ובמיוחד לעובדים. לדעתנו החברה תצא באגרסיביות לתקן את המצב. עם זאת, העדות של הגברת תמשיך ללחוץ על החברה ומן הסתם על המניה כי היא יוצאת ל"סבוב הופעות" בנושא בבריטניה ובאיחוד האירופי. היא מאוד מרשימה כך שהשפעתה תורגש.
מי זאת בעצם פייסבוק ובמה כוחה? פייסבוק וצוקרברג מזכירים בהתקדמותם את טסלה ומאסק, את בזוס ואמזון ואת סטארבקס והווארד שולץ. בכל המקרים מדובר על מימוש פנומנלי של רעיון עסקי בסביבה תחרותית ביותר, ניווט גאוני למעשה של חברה ללא יתרון יחסי. החברה סיימה את 2020 עם מכירות ורווח נקי של 86 ו-29 מיליארד בהתאמה וברווח למניה של 10.1 דולרים. התחזית היא למכירות של 119 ו- 142 מיליארד ב 2021-2 ורווח למניה של 14 ו-16 דולר בהתאמה. מדובר בחברה שמאז הנפקתה צומחת, בהכנסות, ברווח התפעולי והנקי וברווח למניה בקצב דו ספרתי.
ב-25 לאוקטובר תפרסם החברה את דוחות הרבעון השלישי והאנליסטים יחפשו בזכוכית מגדלת כל סימן לחולשה, במיוחד בהכנסות מהפרסום שאחראיות כמעט לכל הכנסות החברה וחולשה בנתוני הרבעון תכה במניה (נכון לסוף ספטמבר העריכו מומחי מורגן סטנלי, שהם שהנפיקו החברה ומלווים אותה, שלא תהיה חולשה, ההפך). המלצת קונצנזוס האנליסטים נכון לכתיבת המאמר היא "קניה" (33 מתוך 39 האנליסטים) עם מחיר יעד של 409.6 דולרים אבל רק אנליסט אחד, מ-DZ Bank הגרמני, פרסם דו"ח לאחר הבעיות שצצו לאחרונה והוריד ההמלצה מקניה ל- Hold. בינתיים איבדה המניה כ- 15% משיא כל הזמנים שלה בספטמבר.
פייסבוק הוקמה ב-2004 ע"י 5 סטודנטים באוניברסיטת הרווארד בראשות מרק צוקרברג ובסוף הרבעון השני של השנה היו לה 2.9 מיליארד משתמשים. בין ההקמה להנפקה קיבל צוקרברג הצעות מפתות רבות למכירת החברה (מויאקום, מיקרוסופט, גוגל ויאהו. מיקרוסופט מחזיקה ב-1.6% מפייסבוק מהשקעה פרטית ב-2007) וסירב לכולן. החברה הונפקה במאי 2012 בערך של 104 מיליארד (היום 918 מיליארד), ב 38 דולר למניה. מי שיצלול להיסטוריה של החברה יגלה שצוקרברג הוא הבוס, המחליט והאסטרטג של החברה. לאורך כל 8 השנים בוול סטריט הוא הוכיח שצדק אל מול חששות האנליסטים, מההצלחה להביא את המפרסמים ועד לרכישות. במחיר של 325 דולרים נסחרת המניה במכפיל היסטורי של 24 ומכפילי 2021-22 של 23 ו- 20 בהתאמה ובקופת החברה כ-70 מיליארד דולר במזומן. ג'רמי באומן מבכירי כותבי אתר מוטלי פול ומומחה פיננסי כותב על פייסבוק - "החברה סופגת איבה מכל מיני כיוונים אבל מנקודת מבט עסקית זו החברה המועדפת אפילו מול אפל...". לבסוף מעניינת ההערכה שנותן אתר הניתוחים Trefis לפייסבוק שלדעתם שוויה הריאלי של המניה 402 דולרים. "נכון", הם מציינים, "החברה הוכתה אבל עדיין, לבטח מהבחינה העסקית, הם המובילים ברשת..",
הסיכום שלנו: בדומה לענקיות מהסוג של סטארבקס, מקדונלדס, אמזון, טסלה ושכמותן הצליחה פייסבוק ליצר את "סביבת העבודה" המועדפת לצרכן הגלובלי, ללא יתרון יחסי מלבד הניהול, הנהלה שחוזה נכון את ההתפתחויות העסקיות/טכנולוגיות. הרכישות של אינסטגרם ווואטסאפ (שכל המומחים חשבו שהיו יקרות מידי) נעשו לאחר מחקר ובהבנת ההתפתחויות וכך נעשה עם כול הסטארטאפים שהוזכרו קודם, הכניסה ל-Jio Platforms ועם הכניסה לסביבה הווירטואלית המשולבת "metaverse" שלדעתנו תתברר כמו הכניסה לאינסטגרם או לוואטסאפ לפחות. עצמת החברה במותגים, במגוון השירותים, בהובלת השוק, בבסיס לקוחות נאמן, בהתמקדות במחקר ופתוח, הנהלה בעלת חזון והיותה אטרקטיבית לפרסום. חולשת החברה היא בעיקר בתדמית.
המניה תמשיך להילחץ בגלל כותרות נגטיביות שתמשכנה ונקודתית אם הרבעון השלישי יאכזב אבל זו מניה ששייכת לכל תיק השקעות. באיזה מחיר נכנסים? כ"א לפי טעמו.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. העושה במידע הנ"ל שימוש, עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו. הכותב מחזיק ו/או עלול להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
12.הבעיה היא אחרתבעל מניות 16/10/2021 16:11הגב לתגובה זו4 0הבעיה העיקרית בחברה, שלא הייתה כמעט חדשנות משמעותית בחברה בשנים האחרונות. החברה בעיקר מעתיקה מהמתחרים, שזה בפני עצמו מוסיף המון ערך לחברה, אבל לא יצרה חדשנות. זו בעיה האמיתית ...סגור
-
11.עבר זמנהBarry sadovsky 16/10/2021 11:53הגב לתגובה זו5 0צעירים כבר לא משתמשים בפייסבוק. יש אלט רטיבות יותר היפ'יותסגור
-
10.מספיק שתהיינהלרון 16/10/2021 09:52הגב לתגובה זו1 0"התרסקויות" נוספות באתרים,אז האמון יאבד הדרגתית ו ההתפרקות תתרחש מאליה,הענקיות גדולות מידיסגור
-
9.יהיה קשה לפרק ואם יצליחו הרווח מובטחשמואל 15/10/2021 16:43הגב לתגובה זו2 0מניח שיהיה מאוד קשה לפרק את פייסבוק.במידה ואופתע ויהיה פירוק החלקים שווים יותר מהשלם ומשקיעים ירוויחו בגדול.סגור
-
8.תודה רבה מעניין מאוד. (ל"ת)עמית 15/10/2021 15:23הגב לתגובה זו6 0סגור
- טען עוד
-
7.הזכרת את atמיקי 15/10/2021 15:23הגב לתגובה זו5 0ירדה לשפל של לא מעט שנים...סגור
-
נכון (ל"ת)שלמה גרינברג 17/10/2021 10:06הגב לתגובה זו2 0סגור
-
כפי שציינתי בעברלרון 18/10/2021 13:14הגב לתגובה זו1 0יש מניות שלא מתקרבים ,אלא אם כן שמך ש.גרינברג,T היא אחת מהןסגור
-
לרון-אילו היית "מתקרב" אליה ב85' ומחזיק בה עד היום ? (ל"ת)הנריק 19/10/2021 15:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.אמאזון מעניינת לא פחות מפייסבוק (ל"ת)גלעד 15/10/2021 15:22הגב לתגובה זו2 0סגור
-
ומה עם נבידינ? היא לא מעניינת? מה הקשר (ל"ת)שלמה גרינברג 18/10/2021 10:46הגב לתגובה זו1 0סגור
-
5.חברת פלנטיר האם המוצרים בעלי יתרוןגילי 15/10/2021 15:21הגב לתגובה זו0 0שלמה תודה על המאמרמה דעתך על פלנטיר ומוצריה ?האם לדעתך יש לה סוג של יתרון/חפיר על מתחרותיה לעשור הקרוב ?תודהסגור
-
PLTRשלמה גרינברג 16/10/2021 09:55הגב לתגובה זו5 0איני מומחה עד כדי כך שאוכל לחוות דיעה על הפלטפורמות אבל דעתי היא שהמניה נסחרת בהערכה מטורפת למדי בעיקר בגלל היו"ר והמנכ"ל שמאוד אהובים בוול סטריט ובצדק. הבעיה, כפי שאני רואה, בתחרות. בדקי מי המתחרות ותביני שהדרך קשה מאודסגור
-
4.הקטע של פייסבוק מוצה , כבר 3 חודשים וזה לא חסר בכללפייסבוק זה בית שימוש 15/10/2021 13:21הגב לתגובה זו6 1פייסבוק זה פוסטים חסרי פשר של כל משועממי העולם , כמה שנים נמרחתי על החארטה הזאת ואז התחילו לחסום אותי בלי שום סיבה או הצדקה , כנראה שלא הפצתי רעל ושנאה אז נחסמתי , פייסבוק זה ביתשימוש ציבורי ואני עדיין מעדיף פרטיות בשירותים.סגור
-
3.לא הזכרת כלל את המאבק של אפל בפייסבוק דרך מערכת ההפעלהאור 15/10/2021 11:54הגב לתגובה זו8 0אפל שידרגה את מערכת ההפעלה — ושיבשה את המודל העסקי של פייסבוק.סגור
-
אם היית קורא המאמר היית מגלהשלמה גרינברג 16/10/2021 09:57הגב לתגובה זו5 3שהבאתי השוואה בין השתיים. שיבשה המודל העסקי? אשמח לדעת איך.סגור
-
2.זו מנייה שחייבת להיות בתיק,לטווח ארוך...לא קשור לירידה (ל"ת)משקיע 15/10/2021 11:29הגב לתגובה זו3 1סגור
-
כך כתבתי (ל"ת)שלמה גרינברג 16/10/2021 09:57הגב לתגובה זו5 0סגור
-
1.הבעיה היא לא הרגולטוריםמשה 15/10/2021 10:36הגב לתגובה זו6 0המגבלות על הפרטיות שהכניסה אפל פוגעים באפקטיביות הפרסום בפייסבוק, וכבר הורידו את המחיר. יש מפרסמים רבים שהפסיקו לפרסם בפייסבוק, או שצמצמו מאוד את התקציביםסגור
-
אתה טועה (ל"ת)שלמה גרינברג 16/10/2021 09:58הגב לתגובה זו4 3סגור
-
מה אני זה אתה שאתה טועה תמיד? (ל"ת)לשלמה 24/10/2021 15:16הגב לתגובה זו1 0סגור